مامای همراه شما / پرگ

اقدامات مهم در هنگام سرما خوردگی

اقدامات مهم در هنگام سرما خوردگی

سرما خوردگی از رایج ترین بیماری هایی است که به آن دچار می شویم. «خانم های باردار» باید در هنگام سرما خوردگی نکاتی را رعایت کنند که به سلامتی آن ها کمک می کند. در این مقاله این نکات را قرار داده ایم تا با دانستن آن در مواقع سرماخوردگی، آن ها را به کار گیرید.

نکاتی که خانم های باردار در طول دوران سرما خوردگی باید رعایت کنند

زمانی که در طول این دوران مبتلا به سرماخوردگی و یا آنفولانزا می شوید، جنین و نوزاد شما از ویروس و عفونت مصون خواهد ماند اما مراقب درج حرارت بدن خود باشید. روزی یک بار درجه حرارت بدن را چک کنید. اگر دچار تب شدید شدید و یا درجه حرارت بدن شما بالاتر از حد معمول رفت، سعی کنید با پزشک متخصص خود تماس بگیرید. اگر به همراه سرفه ، خلط سبز و یا زرد رنگ مشاهده کردید و یا دچار تنگی نفس – سرفه های شدید- درد سینه و یا گلودرد حاد شدید هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. به خانم های بارداری که در هفته های کمتر از ۱۲ بارداری و یا در هفته های بیشتر از ۳۸ بارداری هستند توصیه می شود که از هیچ نوع دارویی بدون مشورت با پزشک متخصص استفاده نکنند.

خانم های باردار هرگز از داروهای سرماخوردگی بدون نسخه پزشک استفاده نکنند. دارو هایی که بدون نسخه پزشک هستند برای خانم های باردار خطرناک بوده و احتمال دارد در رشد جنین و نوزاد آنها مشکل به وجود بیاورد.  مصرف بعضی از آنتی بیوتیک ها در طول دوره بارداری بی خطر است اما مصرف تمام آنتی بیوتیک ها در طول دوره بارداری مجاز نیست. قبل از مصرف هر نوع آنتی بیوتیک با پزشک خود مشورت کنید. هرگز از آنتی بیوتیکهایی که از قبل در منزل باقی مانده استفاده نشود در ضمن دقت کنید تا داروهای خود را به طور کامل تا پایان دوره مصرف کنید. برای کاهش درد و تب از آسپیرین و یا ایبوپرانول استفاده نشود احتمال دارد مصرف این داروها برای جنین مشکل بوجود بیاورد.

زمانی که سرماخوردگی و آنفولانزا همراه با استفراغ، دلپیچه و اسهال باشد، مصرف مواد مغذی را فراموش نکنید. رژیم مایعات بهترین راه برای جایگزینی مواد از دست رفته بدن است. مایعات باعث التیام شکم و روده ها هستند.

مراقبت های ویژه برای راحت سپری کردن سرماخوردگی

– در طول روز بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. آب و آبمیوه ها تولید مایعات را در بدن افزایش می دهد. به ویژه زمانی که تب کرده اید مراقب باشید تا آب بدن شما کم نشود.

– چنانچه اشتها خود را از دست داده اید از میوه ها و حبوبات مغذی استفاده کنید سعی کنید تا از هیدروکربنهای خشک مثل بیسکویت و یا نان تست استفاده کرده و یا اینکه وعده های غذایی خود را به ۶ وعده کوچک در طول روز تقسیم کنید.

– استراحت خود را زیاد کنید

– برای کاهش ترشحات از دستگاه بخور استفاده کنید. برای آنکه بتوانید مجرای تنفسی خود را به خوبی باز کنید، چند قطره اوکالیپتوس در دستگاه بخور خود بریزید. چنانچه دستگاه بخور در دسترس نیست، سر خود را تا شانه ها با یک حوله بپوشانید و بالای یک ظرف آب درحال بخار کردن نگه دارید.

– از آب میوه هایی که سرشار از ویتامین سی هستند استفاده کنید، آب پرتقال بهترین نمونه آن است.

– چنانچه به راحتی قادر به تنفس نیستید، سر خود را بالا نگه دارید این کار باعث کاهش آبریزش بینی نیز می شود.

– اگر در ناحیه سینوس ها، بالا و پایین چشمها و اطراف گونه ها احساس درد دارید از کمپرس آب گرم استفاده کنید

– برای برطرف کردن تب و یا سردرد می توانید از مقدار کمی پاراستامول استفاده کنید.

– اگر دچار گلو درد هستید ، آب داغ، عسل و لیمو را با هم مخلوط کرده و بنوشید.

 

برچسب ها: , , ,

Back to top