مامای همراه شما / پرگ

امگا۳ تکمیل کننده‌ سیستم عصبی

امگا۳ تکمیل کننده‌ سیستم عصبی

امگا ۳ در تکمیل سیستم عصبی جنین نقش مفیدی دارد. در این مقاله صحبت های یک کارشناس ارشد تغذیه را برای «مادران باردار» قرار داده ایم تا بیشتر با فواید امگا۳ آشنا شوند و در برنامه غذایی خود به میزان مناسب از آن استفاده کنند.

گوشت ماهی حاوی ویتامین های گروه ب می باشد که نقش تاثیر گذاری در سیستم اعصاب مرکزی دارد . همچنین ماهی از منابع خوب آهن محسوب می شود . البته گوشت قرمز در این زمینه  غنی تر است .
غذاهای دریایی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع به خصوص امگا ۳ می باشد . تحثیقا ت ثابت کرده است اسیدهای چرب امگا۳در کاهش بیماریهای قلبی و عروقی از طریق تنظیم فشار خون و چربی می تواند موثر باشد .
خانم حمیده صالحی کارشناس ارشد تغذیه در بیمارستان والفجر تفرش به ندای تفرش گفت : در مقایسه گوشت قرمز با گوشت ماهی ، گوشت قرمز دارای چربی می باشد که اسیدهای چرب غیر اشباع فروانی است . این اسیدهای چرب اشباع باعث بالا رفتن کلسترول خون و چربیهای  مضر خون می شود ، ولی امتیازی که غذاهای دریای دارند  این است که چربی غذاهای دریایی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع به خصوص امگا ۳ می باشد که باعث کاهش چربیهای مضر خون و افزایش چربیهای مفید خون می شود .
وی در ادامه افزود گوشت ماهی دارای مقدار کمی سدیم (نمک )  می باشد . به همین علت به افراد دارا ی رژیم کم نمک توصیه می شود
وی تصریح کرد : ماهی از منابع غنی فلوئور می باشد که در سلامت و استحکام دندانها مفید و از پوسیدگی جلوگیری می کند .

صالحی د ربخش دیگری از سخنان خود به نقش مهم امگا ۳ د ربدن اشاره و عنوان کرد :
امگا ۳ باعث بهبود الگوی خواب و بهبود اختلالات بیش فعالی در کودکان بیش فعالی و اوتیسم می شود .
امگا ۳ باعث جلوگیری از دیابت نوع ۱ در کودکان می شود .
امگا۳ از افسردگی جلوگیری و باعث تقویت سیستم ایمنی شده و احتمال داده اند یکی از دلایل بیماری پوستی لوپوس (بیماری سیستم ایمنی )کمبود امگا ۳ باشد .
گفتنی است  گردو ، دانه کتان ، دانه سویا ، گیاه خرفه از منابع گیاهی امگا ۳ می باشند .
وی در ادامه توصیه کرد : غذاهای دریایی را به همه گروههای سنی و هفته ای یکبار به خصوص به خانمهای باردار توصیه می کنم . زیرا اسیدهای چرب امگا ۳ در تکامل سیستم عصبی و شبکیه جنین تاثیر به سزایی دارد .
صالحی ماهی های چرب را حاوی مقدار بیشتری امگا۳ دانست .
وی در ادامه به استفاده از ماهی تازه یا منجمد به جای کنسرو ماهی اشاره و افزود:
درکنسروها به خاطر وجود مواد افزودنی مقداری از ویتامین های آن از بین می رود.

برچسب ها: , , ,

Back to top