مامای همراه شما / پرگ

اهمیت تغذیه دوران بارداری

اهمیت  تغذیه در «دوران بارداری»

همین طور که همیشه گفتیم تغدیه در بارداری جز مهمترین بخشهایی است که پدران و مادران باید به آن توجه کنند. تغذیه خانوم «باردار» از اهمیت خاصی بر خودار است.

البته «دوران شیر دهی» و «شیرخواری کودک» از همین اهمیت بر خودار است، رشد «جنین»  بسیار سریع است شاید برایتان جالب باشه بدانید که وزن او از یک گرم در «هشت هفتگی بارداری» به حدود ۳۲۰۰ گرم در «هفته چهلم بارداری» می‌رسد. و از «هفته سوم بارداری» در حدود ۲۵۰ هزار سلول مغزی رشد می‌کنند. جنین برای تکثیر سریع سلولی خود نیازهای ویژه‌ای به انواع مواد غذایی دارد.

غذائی که در دوران بارداری مصرف می شود نیازهای تغذیه ای مادر و همچنین رشد جنین را تامین می کند. بنابراین دانش مـــادر در زمینه تغذیه و رعایت تنوع و تعادل در این زمان سهم عمده ای در تامین سلامت جنین دارد زیرا اگر مادر در طول بارداری از مواد مغذی مناسب و مورد نیاز جنین استفاده نکند جنین کلیه این نیازها را از ذخائر بدن مادر تامین می کند و با کاهش ذخائر مادر سلامت او به مخاطره خواهد افتاد.

چرا لازم است که برای بارداری برنامه ریزی کنیم ؟

امروزه متخصصان بهداشت خانواده توصیه دارند که با رعایت برنامه تنظیم خانواده بین تولد فرزندان فاصله گذاری مناسب صورت گیرد. اگر بارداری با برنامه ریزی قبلی صورت می گیرد بهتر است. پیش از باردار شدن برای اطمینان از سلامت و آمادگی کامل جسمانی و مشاوره به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید. هدف عمده ازاین مراقبت ها شناسایی خانم های باردار مبتلا به سوء تغذیه (لاغر، دارای اضافه وزن یا چاق) و رفع مشکل تغذیه ای و رساندن آنان به محدوده وزن طبیعی و آماده کردن خانم ها برای داشتن یک بارداری ایمن و بدون خطر است.

افراد با ویژگی های زیر در خطرند و می بایستی بیشتر مورد توجه قرار گیرند :

۱- افراد با -محرومیت اقتصادی، اجتماعی ( چرا ؟)

محرومیت های اقتصادی و در آمد پایین در بسیاری از موارد منجر به کاهش توان خرید مواد غذایی مناسب و با ارزش می شود به ویژه وقتی همراه دانش کم به ویژه در زمینه تغذیه باشد فرد حتی جایگزین های مناسب مواد غذایی جانشان ر ا هم نمی شناسد تا بتواند از آنها استفاده کنند.

۲ – افراد با سن کمتر از ۱۸ یا بیشتر از ۳۵ سال ( چرا ؟)

بارداری قبل از سن ۱۸ و بالاتر از ۳۵ سالگی ممکن است بعلت کمی ذخایر بدن مخاطره آمیز باشد خصوصا” بارداری در سنین پایین به علت اینکه هنوز رشد مادر تمام نشده است مادر را با مشکل تامین مواد مغذی برای رشد جنین و تامین سلامت خود مادر مواجه می کند و نتیجه آن تولد نوزاد کوچک با احتمال بالای ناهنجاری های  فیزیکی واختلالات ذهنی خواهد بود.

۳-خرافــات و باورهای نادرست غذایی(استفاده از رژیمهای غذایی عجیب یا محدود از نظرارزش تغــذیه ای) ( چرا ؟)

خرافات غذایی مثل اعتقاد به خوردن پنیر و کم هوشی و موارد مشابه باعث می شود که مادر خود را از منابع غذایی مهمی محروم کند.

۴- استعمال دخانیات به مقدار زیادو اعتیاد به مواد مخدر و مصرف الکل ( چرا ؟)

مصرف دخانیات و الکل جدا از تمامی عوارض سوءی که بر رشد جنین و ایجاد ناهنجاری ها در او دارد منجر به افزایش نیاز برخی ویتامین ها و املاح در بدن مادر شده و نیاز ه جایگزینی این مواد می باشد.

۵- افرادیکه چاق یا لاغر هستند. ( چرا ؟)

خانم هایی که در شروع بارداری چاق هستند در معرض خطر افزایش فشار خون  ،دیابت شیرین بارداری و زایمان از طریق سزارین قرار می گیرند.همچنین خانم های چاق مشکلات بیشتری در شیردهی خواهند داشت

۶– سابقه بارداری های متعدد با فاصله کمتر از ۳ سال از زایمان قبلی ( چرا ؟)

اصله گذاری های کمتر از ۳ سال بین فرزندان به کاهش ذخایر بدنی مادر منجر می شود . بارداری های پی در پی و شیردهی منجر به از دست رفتن منابع مادر می شود . بدون این که فرصت کافی برای بازسازی این ذخایر تامین شود.

برچسب ها: , , ,

Back to top