مامای همراه شما / پرگ

اگر اشتها ندارید

اگر اشتها ندارید

شاید برای خیلی از «مادران باردار» تجربه ی بی اشتهایی با آنان همراه بوده است و در پی دلایل این مسئله بوده اند. باید بدانید که بی اشتهایی در دوره های مختلف «بارداری» متفاوت است. اینکه چطور با بی اشتهایی کنار بیایید و چه خوراکی هایی مصرف کنید از مطالبی است که در ادامه بیان کرده ایم.

۱-  بی اشتهایی در سه ماهه اول بارداری

اغلب بی اشتهایی همراه با حالت تهوع و استفراغ در ماه اول بارداری و ماه دوم بارداری می باشد. این مسئله در ۸۵-۷۰ % خانم ها اتفاق می افتد. حالت تهوع در خانم های باردار، برخورد طبیعی بدن در جهت حفاظت از جنین در برابر مواد غذایی مضر می باشد؛ در واقع ناسازگاری غذایی موجب این حالت می شود. بعلاوه، افزایش هورمون ها باعث حالت تهوع، حساسیت به بو و کاهش اشتها می شود. خانم باردار گاهی مزه فلز در دهانش حس می کند. گاهی این حالت تهوع در کل بارداری هفته به هفته با مادر باردار همراه باشد.

۲-   بی اشتهایی در سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری  یکی از مراحل حیاتی بارداری است زیرا قسمت اعظم رشد جنین در این مرحله اتفاق می افتد. بی اشتهایی درماه پنجم بارداری نگران کننده است زیرا تامین مواد مغذی برای رشد جنین در این مرحله بسیار مهم است. معمولا بی اشتهایی به خاطر کند شدن سیستم گوارشی برای هضم غذا می باشد؛ در واقع فشاری که رحم به قسمت پایین شکم وارد می کند در حال افزایش است و باعث بی اشتهایی و یبوست می شود. کند شدن فرایند هضم غذا موجب افزایش مقدار پروژسترون، جذب آب توسط روده بزرگ و یبوست می شود.

۳-    بی اشتهایی در سه ماهه سوم بارداری

بی اشتهایی در سه ماهه سوم بارداری برای بیشتر خانم ها پیش می آید زیرا جنین نسبت به ماه های قبل بزرگ تر شده است و فضای بیشتری را اشغال می کند. در این حالت رحم به معده فشار آورده و باعث بی اشتهایی می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

ادامه روند بی اشتهایی در طول بارداری موجب از دست دادن آب بدن، رسیدن مواد مغذی کمتر به جنین و تاثیرات منفی بر رشد جنین می شود.اگر همچنان وزنتان کاهش می یابد، توانایی هضم غذا ندارید و حالت تهوع دارید به پزشک مراجعه کنید. معمولا بارداری با مشکلات زیادی همراه است اما اگر این مشکلات ادامه پیدا کرد، نشانه بیماری جدی می باشد. ضرری ندارد سوال کنید.

چگونه با بی اشتهایی دوران بارداری کنار بیایم؟

به زور غذا نخورید؛ سعی کنید هر زمانی که می توانید مقداری کمی مواد مغذی میل کنید. این مسئله از حالت تهوع جلوگیری می کند. نوشیدنی زیاد مصرف کنید؛ خوردن سبزیجات نیز از یبوست جلوگیری می کند. از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنید زیرا به راحتی هضم نمی شوند.

۱-    تعداد زیادی وعده کوچک بخورید.

بهترین راه حفظ مواد مغذی و انرژی لازم در هنگام بی اشتهایی، تقسیم کردن وعده های غذایی به تعداد بیشتر و حجم کمتر است. یک خانم باردار در روز می تواند ۷ وعده غذایی کوچک در برنامه داشته باشد. مقدار کم غذا به راحتی هضم می شود و موجب استفراغ و حالت تهوع نمی شود زیرا غذا به راحتی از مری به معده و روده رفته و باعث سنگینی نمی شود. اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی مصرف می کنید.

۲-    آب بنوشید.

از دست دادن آب بدن مشکلات زیادی در طول بارداری به وجود می آورد مانند بی اشتهایی. در حالی که مصرف به موقع آب موجب افزایش اشتها می شود. بنابراین برای جلوگیری از مشکلات ناشی از کم آبی بدن مانند مشکلات کلیه یا عفونت مجاری ادراری آب به مقدار زیاد بنوشید. از دست دادن آب موجب مشکلات زیادی در طول بارداری و زایمان می شود.

۳-    پیاده روی کنید.

یکی از بهترین ورزش ها در طول بارداری پیاده روی با سرعت زیاد است. فعالیت نداشتن باعث بی اشتهایی می شود. پیاده روی سریع موجب هضم راحت تر غذا می شود بنابراین باعث افزایش اشتها می شود.

۴-    از فست فود اجتناب کنید.

فست فود سرشار از سدیم است بنابراین موجب بی اشتهایی می شود؛ همچنین موجب کمبود مواد مغذی نیز می شود.

۵-    مکمل های مواد مغذی ضروری را مصرف کنید.

خانم هایی که از بی اشتهایی شدید در طول بارداری رنج می برند باید از مکمل های مواد مغذی استفاده کنند. خانم هایی که همیشه احساس می کنند معده پری دارند، می توانند از مکمل ها استفاده کنند؛ مکمل ها مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها را تامین می کنند.  باز هم از مکمل های خاصی که باعث هضم نشدن غذا می شوند اجتناب کنید. آهن باعث یبوست و اسهال و بی اشتهایی می شود. بنابراین باید زمان مناسب برای مصرف مکمل ها را بررسی کنید.

۶-    فیبر به مقدار کافی مصرف کنید.

مصرف مواد غنی از فیبر (مانند تخمه آفتابگردان، مارچوبه، آواکادو، نان گندم و سبزیجات برگ دار) باعث جلوگیری از یبوست می شود.

۷-    غذاهای سبک بخورید.

برخی موادغذایی موجب حالت تهوع و مشکلات گوارشی نمی شوند مانند دانه ها، برنج پخته شده، سبزیجات و میوه ها. این مواد برخلاف گوشت و مواد لبنی که به سختی هضم می شوند و بوی نامطبوع و حالت تهوع ایجاد می کنند، در معده سبک هستند و بو ایجاد نمی کنند. غذاهای سبک باید در طول روز مصرف شوند تا از حالت تهوع جلوگیری کنند.

برچسب ها: , ,

Back to top