مامای همراه شما / پرگ

ایربگ برای جنین خطرناک نیست

ایربگ برای جنین خطرناک نیست

با گسترش علم و فناوری، راهکار های مختلفی نیز برای امنیت راننده و سرنشینان خودرو به میان آمد. یکی از این راهکارهایی که امروزه در خودروهای جدید قرار داده شده است، ایربگ یا کیسه هوا است. برخی تصورات غلطی نیز درباره ی استفاده از آن برای «مادران باردار» وجود دارد که در این مقاله توضیحاتی درباره ی آن داده ایم.

هیچ شکی نیست که ایربگ‌ یا کیسه هوای تعبیه شده در خودروها، یکی از مهمترین و بزرگترین دستاوردها در بخش ایمنی اتومبیل و فناوری‌های مرتبط با آن محسوب می‌شود؛ اما آیا واقعا ممکن است این ابزار ایمنی به‌جای اینکه از جان سرنشینان خودرو محافظت کند، منجر به آسیب دیدن آنها و یا حتی کشته شدن شود؟ در این مطلب قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم.

ایربگ در قسمت راننده می تواند وی را از آسیب های مختلف در هنگام تصادف نجات دهد استفاده از کیسه هوا در خودروها امروزه جان افراد زیادی را در حین تصادف نجات داده است اما برای بررسی نحوه عملکرد این کیسه هوا باید از شرکتن سازنده سوالاتی به عمل آوریم واز محل قرارگیری ایربگو نحوه بازشدن آن اطلاعاتی به دست آوریم در ادامه به بررسی این موضوع و اهمیت وجود آن در خودرو خواهیم پرداخت .

برخی از خانم ها تصور می کنند که ایربگ ماشین برای جنین داخل شکم خطرساز است، بنابراین آن را غیرفعال می کنند. توجه داشته باشید که ایربگ، شما و جنین تان را از حوادث ناگوار تصادفات رانندگی حفظ می کند. این کیسه ی هوا در خودرو تعبیه شده است تا از سر و بازوهای شما در برابر ضربه های احتمالی محافظت کند.

کیسه هوا برای اینکه کاملا پر از هوا شود، ۲۰ تا ۳۰ میلی ثانیه زمان لازم دارد. سرعت خروج ایربگ از محل تعبیه شده در هنگام تصادفات، چیزی در حدود ۳۲۲ کیلومتر برساعت است! در حقیقت تکنولوژی به کار رفته شده برای استقرار ایربگ و بازشدن آن، دقیقا مشابه سیستم پرتاب موشک می‌باشد.

همانطورکه متوجه شدید، ایربگ ها هنگام عمل، نیروی بسیار زیادی را تولید می‌کنند بنابراین محتمل است که در این بین صدماتی هم به افراد وارد شود. مثلا اگر فرد فاصله صحیح را از محل قرارگیری ایربگ رعایت نکند، بازشدن آن حتما منجر به آسیب جدی و حتی سوختگی شدید خواهد شد.

همیشه به یاد داشته باشید که نباید بدون بستن کمربند ایمنی در مقابل کیسه هوا قرار گرفت و یا اینکه چیزی را بین خودتان و ایربگ قرار دهید (مثل تبلت، لپ تاپ، حیوان خانگی و یا حتی یک بطری نوشیدنی). در این حالت تصور اینکه برخوردی اتفاق بیافتد و کیسه هوا باز شود، چه بلایی بر سر افراد می‌آید بسیار وحشتناک خواهد بود.

اما بیشتر از همه، کودکان و خردسالان در معرض خطرات جدی ناشی از عملکرد ایربگ‌ها قرار دارند، چراکه بدن آنها نمی‌تواند به خوبی در برابر نیروی ایجاد شده مقاومت کند. علاوه‌بر این، برای بیشتر کودکان که می‌خواهند سوار خودرو شوند، والدین از صندلی‌های مخصوص و جدا استفاده می‌کنند که به هیچ عنوان با کیسه هوای موجود در اتومبیل سازگار نیستند. نوع و فرم این صندلی‌ها و همینطور موقعیت قرارگیری آنها در داخل خودرو، کودک را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهند.

به‌طور مثال هیچگاه نباید از صندلی‌هایی با فرم رو به عقب در صندلی جلوی خودرو استفاده کرد، زیرا در صورت باز شدن ایربگ و وارد شدن ضربه‌ای با فشار بالا به صندلی کودک، احتمال بروز حادثه‌ای بسیار تلخ وجود دارد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اگر موارد ایمنی به درستی و با دقت رعایت شوند، کیسه هوا قطعا یکی از مفیدترین گزینه ها برای نجات جان انسان‌ها در تصادفات است. اگر شما مجبور شدید تا کودک خود را با صندلی مخصوص در هنگام رانندگی برروی صندلی جلو قرار دهید، حتما ایربگ سمت شاگرد را غیرفعال کنید.

همچنین اگر از ایربگ‌های جانبی هراس دارید، می‌توانید صندلی کودک را در مرکز صندلی عقب قرار دهید. به هرحال همانطورکه گفته شده کودکان و خردسالان بیشتر از همه در معرض خطر هستند، پس حتما این موضوع را جدی بگیرید.

برچسب ها: ,

Back to top