مامای همراه شما / پرگ

بارداری پوچ چیست؟

بارداری پوچ وقتی رخ می دهد که یک تخمک بارور شده به دیواره رحمی کاشته می شود, اما جنین شکل نمی گیرد. در این حالت کیسه و جفت جنین شکل نمی گیرد زیرا سلول ها قادر به رشد نمی باشند. اما در صورت انجام آزمایش خون ، بارداری مثبت می باشد . در این حالت این امکان وجود دارد که زنان علائم مختلف حاملگی مانند حالت تهوع و درد را داشته باشند . اما در نهایت بارداری پوچ با سقط جنین همراه می باشد.

چه چیزی موجب بارداری پوچ می شود

باید در نظر داشته باشید که دلایل بارداری پوچ به هیچ عنوان مشخص نمی باشند. اما متخصصان سه دلیل اصلی را برای این کار حدس زده اند که در ادامه بیان خواهیم نمود.

  • ناهنجاری های کروموزوم
  • تقسیم غیر عادی سلولی
  • کیفیت ضعیف اسپرم یا تخمک
  • افزایش سن مادران و استعداد ژنتیکی

علائم و نشانه های بارداری پوچ

باید در نظر داشته باشید که در بارداری پوچ، فرد تمام مشخصات و نشانه های مربوط به بارداری را دارد به گونه ای که تست آزمایش بارداری فرد نیز مثبت می باشد. اما این وضعیت خیلی سریع پایان می یابد. علائم پایان بارداری پوچ همانند روش سقط جنین بوده و شامل موارد زیر می باشد:

  • دوره پریود سنگین تر از معمول
  • گرفتگی عضلات
  • لکه بینی واژینال
  • درد شدید

بارداری پوچ چقدر رایج است

حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از همه بارداری ها به سقط جنین منجر می شود و ۸۰ درصد از آن ها در ۱۲ هفته اول اتفاق می افتند. تحقیقات نشان می دهد که یک سوم این سقط جنین خیلی زود و قبل از هفته ۸ ام بارداری به خاطر یک تخمک آسیب دیده است.

چگونه می توان بارداری پوچ را تشخیص داد

گاهی اوقات، ممکن است دوران بارداری را خیلی زود از دست بدهید، حتی نفهمید که بارداری پوچ بوده است.بنابراین احتمال این وجود دارد که پیش از سقط جنین، بارداری پوچ ناشناخته بماند. از اینرو در برخی موارد، زمانی که زن علامت هایی چون خونریزی واژینال دارد، سونوگرافی نشان می دهد که جفت و کیسه جنینی خالی است. اگر خونریزی واژینال وجود نداشته باشد، این وضعیت تنها می تواند در اولین اسکن قبل از تولد تشخیص داده شود، که بین هفته ۸ تا ۱۳ ام انجام می شود.

تشخیص نادرست بارداری پوچ

احتمال تشخیص بارداری پوچ در زنانی که دارای رحم کج هستند ، یک یا دو هفته دیرتر می باشد. البته بیشتر پزشکان با بررسی سطوح هورمونی و انجام یک سونوگرافی ثانویه پس از فاصله یک هفته، می توانند بارداری پوچ را تایید کنند . از اینرو در موارد بسیار نادر، بارداری خارج رحمی یا لوله ای به عنوان بارداری پوچ تشخیص داده می شود.

درمان و مدیریت بارداری پوچ

باید در نظر داشته باشید که مدیریت در تمام مراجل بعنوان امری مهم و اساسی تلقی می شود. بنابراین در صورتی که بارداری پوچ برای شما در نظر گرفته شده باشد ،مناسبترین کار اینست که، پس از بحث درباره گزینه های درمان ، با پزشک خود در این مورد مشورت بخواهید تا دچار مشکل نشوید.

آیا تا کنون با مسئله ای با عنوان بارداری پوچ مواجه شده اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top