مامای همراه شما / پرگ

بازهم از فواید زایمان طبیعی

بازهم از فواید زایمان طبیعی

خیلی از «مادران باردار» به علت عدم آگاهی سزارین را انتخاب می کنند و از فواید زایمان طبیعی بی خبرند. خوب است که با بالا بردن اطلاعات دست به انتخاب معقولانه تری بزنیم. در ادامه نگاهی به یکی دیگر از فواید «زایمان طبیعی» داشته ایم.

در زایمان طبیعی به دلیل افزایش ضربان قلب و فشار خون جنین و در نتیجه افزایش خون‌رسانی به مغز نوزاد متولد شده، معمولاً آسیب مغزی ایجاد نمی‌شود، اگر چه ممکن است نقاط خونریزی کوچکی به وجود بیاید که به تدریج و خود به خود بهبود می­یابند.

اما با سزارین، خون‌رسانی مغز نوزاد کم شده و عوارض مغزی را برای او به همراه خواهد داشت. دکتر عموشاهی معتقد است علاوه بر عمل جراحی، استفاده از بیهوشی عمومی برای سزارین هم در ایجاد این مشکل نقش دارد.

شاید تعجب کنید اگر بشنوید آمار بیمارستان­های کشور، نشان می‌دهد حدود ۷۵درصد زایمان­های سزارین، غیرضروری و انتخابی بوده است. ترس از بین رفتن سلولهای مغزی بر اثر فشار زایمان، ترس از به هم ریختگی اندام مادران و مهم‌تر از همه ترس از درد غیرقابل تحمل، موجبات این گرایش را در بین مادران جوان فراهم کرده است.

بسیاری ‌از مادران باردار تصور می­کنند که در عمل سزارین کمتر درد کشیده و زایمانی راحت­تر دارند، در صورتی که سزارین یک جراحی کامل بوده و عوارض همه اعمال جراحی از جمله درد پس از عمل، عفونت، چسبندگی و لخته شدن خون در رگ‌ها را دارد. آن طور که تحقیقات در ایران و جهان نشان می­دهد، در مقایسه زایمان طبیعی و سزارین انتخابی یا همان الکتیو، کفه ترازوی زایمان طبیعی، سنگین­تر است و سزارین انتخابی نه تنها مزیتی بر زایمان طبیعی نداشته بلکه عوارض بیشتری هم به دنبال دارد.

برچسب ها: , , , ,

Back to top