مامای همراه شما / پرگ

برخی فواید سمنو

برخی فواید سمنو

سمنو به عنوان یکی از هفت سین عید نوروز شناخته می شود. اما کمتر شنیده ایم که از فواید آن گفته شود یا درباره ی ویژگی های آن توضیح داده شود. در این مقاله می خواهیم سمنو را برای «مادران باردار» بیشتر معرفی کنیم تا با فواید آن آشنا شوند.

یک کارشناس تغذیه درباره فواید سمنو گفت: سمنو از جوانه گندم و آرد کامل گندم تهیه می شود که بدون اضافه کردن مواد شیرین کننده دارای طعم شیرین است .

دکتر “مریم شلیله” عنوان کرد: گندم و جوانه گندم ارزش غذایی بسیار بالایی دارند به این ترتیب که دانه ها در حین جوانه زدن دستخوش تغییراتی می شوند که باعث افزایش میزان مواد مغذی موجود در جوانه می شود.

وی ادامه داد: دانه های غلات در شکل خشک فاقد ویتامین C  هستند اما در حین فرآیند جوانه زدن، مقداری ویتامین  C در آن ها تشکیل می گردد.

وی خاطرنشان کرد: سمنو دارای ویتامین های  B1، B2، B3،  A،E  و اسید فولیک است.

دکتر شلیله بیان کرد: همچنین پروتئین موجود در دانه ها از جمله گندم  در حین جوانه زدن قابلیت جذب بهتری پیدا می کند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: سمنو همچنین حاوی مواد معدنی مهمی از جمله  فسفر، روی، سلنیوم و پتاسیم است، روی ماده معدنی است که در عملکرد صحیح سیستم ایمنی، رشد کودکی و دوران بلوغ نقش دارد و سلنیوم ماده ای است که ویژگی آنتی اکسیدانی دارد و پتاسیم در تحریک ‏پذیری، انتقال و تولید انرژی مفید است.

وی افزود: ویتامین E که در سمنو به مقدار قابل توجهی وجود دارد نقش مهمی در مبارزه با رادیکال های آزاد دارد همچنین اسید فولیک یکی از ویتامین هایی است که به مقدار قابل توجهی در سمنو موجود است و با توجه به این که در بارداری نیاز به اسید فولیک افزایش می یابد مصرف سمنو یکی از مواد غذایی مناسب برای این دوران محسوب می شود زیرا فولات در سنتز ماده ژنتیکی سلول‏ های در حال تقسیم، سنتز پروتئین، رشد و تکامل جنین نقش دارد.

وی در پایان گفت: جوانه ها از جمله جوانه گندم، دارای مقدار قابل توجهی فیبر و آب  هستند که مصرف منظم آن ها مانع بروز یبوست می شود، ضمن این که سمنو سرشار از انر‍ژی هم هست به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب های غذایی به ویژه در وعده صبحانه برای کودکان و نوجوانان است

برچسب ها: , , ,

Back to top