مامای همراه شما / پرگ

بهترین زمان زایمان در آب

بهترین زمان زایمان در آب

انجام «زایمان» به موقع در آب مستلزم شرایطی است که به صورت کلی در این مقاله آورده شده است. همچنین در بخش دیگری از این مقاله، آموزش «زایمان» در آب را برای «مادران باردار» قرار داده ایم که به دو روش قابل انجام خواهد بود.

چه موقع انجام زایمان در آب امکان پذیر است؟

زایمان در آب برای همه خانم‌ها قابل انجام نیست. شرایط کلی برای این عمل به شرح زیر است:

— ضربان قلب نوزاد باید خوب باشد و پیش از زایمان مدفوع نکرده باشد
— مادر باید عفونت یا پارگی طولانی ‌مدت کیسه آب نداشته باشد
— لگن مادر باید در شرایط مناسب باشد و بچه هم خیلی درشت نباشد

— در طول دوران بارداری نباید هیچ عارضه‌ای در مادر وجود داشته باشد
— زنانی که مایل به انجام زایمان در آب می‌باشند نباید به بیماری دیابت، بیماری قلبی، کلیوی و نیز به بیماری هرپس مبتلا باشند.

آموزش زایمان در آب

معمولا زنان قبل از آموزش، از انجام زایمان در آب احساس نگرانی دارند. به همین دلیل به خانم‌هایی که می‌خواهند از این روش به عنوان یک روش کمکی برای کم کردن به دردهای زایمانی استفاده کنند توصیه می‌شود حتما کلاس‌های آموزشی را گذرانده و از مراکزی که کار زایمان در آب را انجام می‌دهند، بازدید کنند.

این کلاس‌ها به صورت استاندارد به مدت ۸ هفته و از هفته بیستم بارداری شروع می‌شود؛ در این کلاس‌ها، وان آب نیز با درجه حرارت بدن تنظیم شده و تمام پروسه زایمان زیر آب همراه با فیلم‌های آموزشی مرور و تمرین می‌شود. زنان باید همراه با همسران یا همراهی که قرار است در زمان زایمان او را همراهی کند در این کلاس‌ها حاضر شوند؛ چرا که ممکن است در مراحل زایمان، مشکلی پیش آید که در صورت عدم آشنایی همسر و همراه با این مشکلات و پروسه زایمان، می‌تواند باعث ترس و وحشت همراه شده و این اضطراب و نگرانی به زنان در زمان زایمان منتقل شود.
روش‌های انجام زایمان زیر آب

زایمان در آب به دو روش انجام می‌گیرد:

روش اول : خانم باردار قبل از زایمان، تمام مراحل زایمان را در زیر آب انجام می‌دهد و زمانی که دهانه رحم کاملا باز شده و برای بیرون آمدن بچه آماده می‌شود، روی تخت زایمان رفته و مرحله آخر زایمان را روی تخت انجام می‌دهد.

روش دوم : خانم باردار تمام مراحل زایمان و درد‌های زایمانی را داخل آب تجربه کرده و نوزاد نیز در آب متولد و در آب رها می‌شود. پرسنل اتاق زایمان بچه را از زیر آب گرفته و به مراحل دیگر زایمان کمک و رسیدگی می‌کنند.

برچسب ها: , ,

Back to top