مامای همراه شما / پرگ

بیماری سلیاک چیست

سلیاک یک بیماری گوارشی وراثتی  است که در اثر حساسیت به پروتئینی به نام گلوتن (پروتئینی که در گندم، جو و چاودار وجود دارد) ایجاد می شود. زمانی که فرد مبتلا ، گلوتن دریافت می کند ، سیستم ایمنی او فعال می شود و به سلول های روده حمله می کند. این امر منجر به آسیب سطح جذبی روده شده و در نتیجه بدن قادر نخواهد بود مواد مغذی مانند چربی، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی را جذب کند. بنابراین سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که در تمام طول عمر همراه فرد مبتلاست و منجر به عدم تحمل گلوتن می شود.

بیماری سلیاک و بارداری

بیماری سلیاک در زنان باردار موجب می شود تا چند برابر مشکلات بارداری رابالا ببرد.این بیماری دارای عوارضی می باشد که ممکن است برای فرد باردار مشکلات عمیقی ایجاد نماید. از اینرو راه حل هایی وجود دارد که فرد می تواند با رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن ، قادر خواهد بود بر مشکلات ناشی از این بیماری در دوران بارداری فائق آید.افراد باردار مبتلا به این بیماری با میزان بالایی سقط جنین مواجه بوده و  نرخ بالاتری از عوارض بارداری را خواهند داشت. همچنین زنانی که به بیماری مبتلا باشند احتمال ناباروری در آنها به شدت افزایش می یابد.

عوارض سیلیاک

  • بوجود آمدن مشکلات گوارشی
  • کم خونی شدید
  • سقط جنین
  • کندگی جفت(شرایط خطرناکی که در آن جفت از دیواره رحم جدا می شود)
  • فشار خون بارداری
  • افزایش غیر طبیعی عضلات رحمی
  • محدودیت رشد داخل رحمی ( شرایطی که در آن کودک با نرخ خوبی رشد نمی کند)
  • بدنیا آوردن فرزندان کم وزن
  • افزایش زایمان سزارین

اگر مشکلات بارداری داشته اید، باید برای سلیاک غربالگری شوید؟

از آنجایی که بیشتر افرای که جواب تستشان برای بیماری سلیاک مثبت بوده نشانه های کلاسیک اندکی را نشان می دهند،در صورت وجود مشکلات بارداری به سختی می توان گفت که نیاز به غربالگری وجود دارد یا خیر.

دقت داششه باشید که زنانی که مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند بیشتر از سایرین ممکن است جواب ازمایش سلیاک در آن ها مثبت باشد. اما چنین شرایطی حتی در زنان بدون نشانه های واضح گوارشی رخ خواهد داد.

اگر فکر می کنید بیماری سلیاک دارید و این شرایط هنوز تشخیص داده نشده است بهتر است با پزشک خود صحبت کنید و ازمایش خون بدهید.

بیماری سلیاک در صورت رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن مانعی برای باردار شدن نخواهد بود و بیماران سلیاکی میتوانند با رعایت نکات تغذیه ای اقدام به بارداری نمایند.

آیا تا به حال نسبت به این بیماری آشنایی داشته اید؟

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top