مامای همراه شما / پرگ

تاثیرات موسیقی در زنان باردار

با توجه به تغییرات هورمونی و فیزیولوژیک در بدن مادر باردار، استرس و اضطراب با درجات مختلف در فرد باردار بروز می کند.استرس در این دوران می تواند برای مادر وجنین با عوارضی همراه باشد. بنابراین  آرامش فرد باردار در این دوران می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.از اینرو باید تمهیدات اساسی برای آرامش مادر اندیشیده شود.یکی از آرامش بهش ترین این راهها موسیقی می باشد. فرد باردار می تواند با گوش دادن به موسیقی بر استرس خود غلبه نماید.

از آنجا که استفاده از انواع داروهای آرام بخش بعلت اثرات نا مشخص بر جنین با محدودیتهایی همراه می باشد، بنابراین بهترین روش و پیشنهاد، استفاده از موسیقی درمانی می باشد که در مطالعات مختلف بعنوان راه حلی مناسب در نظر گرفته شده است.

 زمان واکنش جنین به صداها

دقت داشته باشید که جنین تقریبا از ۴ یا ۵ ماهگی قادر خواهد بود به محرکهای اولیه پاسخ دهد.این محرکها می تواند شامل ضربان قلب مادر و صدای او و نیز موسیقی که مادر گوش می دهد، باشد.

در واقع طبق مطالعه ای که بر روی زنان حامله که در دوران بارداری خود ، تقریبا نیم ساعت در طول روز به موسیقی موتزارت گوش می داده اند انجام شد و نتایح بسیار هیجان انگیزی منتشر شد.طبق این تحقیق نوزادان این مادران پس از تولد کمتر از افرادی که این موسیقی را گوش نداده بودند حالت تهاجمی داشتند. در یک مطالعه دیگر اثر شنیدن موسیقی در دوران جنینی مشاهده شده که شنیدن موسیقی باعث بهبود یادگیری در بزرگسالی می شود هر چند مکانیزم فیزیولوژیک و مولکول آن هنوز نامعلوم است.

قدرت شنوایی جنین

همانطور که می دانید قدرت شنوایی جنین از مدتها پیش مورد بررسی قرار گرفت.در واقع شنوایی جنین به ماه حاملگی و خصوصیت صدا بستگی دارد.توجه داشته باشید که شروع شنوایی جنین انسان از ۲۸-۲۶ هفتگی ( شش ماهگی) مشاهده می شود. سر و صدای جفت ، بافتهای مادر و صدای مادر نقش مهمی در تحریک شنوایی جنین در رحم دارد. جنین این صداها را و صدای مادر را بخاطر می سپارد . بیشتر مطالعات نشان دهنده توانایی تشخیص موسیقی در مغز جنین انسان است.

تاثیر موسیقی در دوران بارداری

نکته بسیار هیجان انگیز اینست که طبق مطالعات انجام شده شنیدن موسیقی در دوران بارداری به طرز فوق العاده ای موجب کاهش فشار عصبی- عصبانیت و افسردگی در مادر می شود. در طی مطالعه ای که روی ۲۳۶ فرد حامله انجام شد ،مشخص گردید که  ۱۱۶ زن حامله به موزیک گوش دادند و ۱۲۰ نفردیگر هم بدون شنیدن موزیک  این دوران را سپری کردند. در گروهی که موسیقی گوش دادند ، دو هفته موسیقی داشتند ، و گروه دیگر فقط مراقبتهای دوران حاملگی معمول را داشتند. از اینرو مشخص شد که گروه گیرنده موسیقی با کاهش شدید استرس بعد از دو هفته روبرو بودند.

از این مشاهده برای تشویق زنان حامله به استفاده از موسیقی در زندگی روزانه جهت کاهش استرس و افسردگی استفاده شده است.

مطالعه ای دیگر در کشور چین بر روی ۱۲۰ رن باردار انجام شد و تاثیر موسیقی بر روی  این افراد بررسی شد.در این مطالعه که بر دو گروه مساوی زنان حامله انجام شد گروهی که موسیقی گوش دادند ، روزانه ۲۰ دقیقه برای دو روز متوالی و تاثیر عصبانیت و استرس با اندازه گیری علائم حیات و ضربان قلب جنین انجام شد.در گروهی که موسیقی گوش دادند بطور واضحی عصبانیت و استرس کمتر از گروهی بود که موسیقی گوش ندادند.

بنابراین  در نهایت می توان به این نتیجه رسید که برای کاهش چشمگیر استرس و اضطراب در این دوران بهترین راه گوش دادن به موسیقی می باشد.از اینرو موزیک های انتخابی بیماران می تواند راه ارزان برای کاهش عصبانیت و استرس در زنان حامله ای که با ریسک بالای حاملگی مجبور به استراحت مطلق هستند بشود. همچنین مشاهده شد که نوزاد مادران با افسردگی کمتر ، به صداها و صورتها واکنش نشان می دهند.

آیا شما در دوران بارداری خود به موسیقی گوش داده اید؟ در صورت مثبت بودن پاسخ لطفا نتایح و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top