مامای همراه شما / پرگ

تاثیر مصرف الکل در بارداری

مصرف الکل در بارداری از جمله ریسک هایی است که احتمال آسیب برای مادر و جنین در آن بسیار بالا است. با مصرف الکل تضمینی وجود ندارد که جنین سالم متولد شود. در بحث سلامت روان و سلامت جسمانی در دوران بارداری پزشکان معمولا توصیه هایی را به صورت کلی به تمام مادران باردار می دهند و البته توصیه هایی نیز مخصوص هر کسی وجود دارد. یکی از توصیه های کلی که به طور عام شامل تمام مادران باردار می شود، پرهیز از مصرف الکل و مشروبات الکلی در دوران بارداری است.

در حقیقت، برخی متخصصان این نظریه را ارائه کرده ‏اند که الکل ممکن است بدترین ماده ‏ای باشد که جنین می تواند با آن تماس داشته باشد.

نوشیدن مقادیر متوسط الکل با افزایش احتمال سقط خودبه‏ خودی همراه است. مصرف بیش از حد الکل در دوران بارداری اغلب منجر به بروز اختلالات جنینی می ‏شود.

نوزادان متولد شده از مادری که طی بارداری الکل می ‏نوشند از علائم انزجار و عقب ‏نشینی از الکل بعد از تولد رنج نمی ‏برند، اما ممکن است در ادامه زندگی از آثار نوشیدن الکل به وسیله مادر رنج ببرند ، از آنجا که الکل تکامل سیستم عصبی مرکزی را هدف قرار می ‏دهد، ممکن است بچه دچار رشد کند مغزی و عملکرد ضعیف مغز گردد.

اگر زنی طی بارداری الکل بنوشد، نوزاد وی ممکن است دچار بیش ‏فعالی ، مهارت‏های حرکتی ضعیف، ناتوانایی در یادگیری ، عقب‏ ماندگی ذهنی و بیماری روحی ، شود.

مشکلات دیگر روانی کودکان شامل اختلالات مرتبط با جسارت، اختلال هدایتی ، مشکلات خلق و خوی و تیک ‏ها می ‏باشد.

سطوح عقیمی ممکن است پایین‏ تر باشد و کودکان ممکن است به شدت بدبین باشند.

اختلالات جنین الکلی
سندرم جنین الکلی و تماس و مواجهه جنین با الکل، که در مبحث زیر صحبت می ‏کنیم، در حال حاضر اختلال طیف جنین الکلی نام گرفته.

(FASD) این واژه تمام حوزه‏ های مرتبط با تمام سطوح مواجهه جنین با الکل را در رحم پوشش می ‏دهد.

مصرف طولانی مدت الکل در زمان بارداری می تواند موجب تکامل غیرطبیعی جنین شود که سندرم الکلی جنین (FAS) نامیده می ‏شود.

FAS با محدویت رشد قبل و بعد از تولد و بروز نقایصی در اندام‏ها، قلب و ساختار صورت کودکان مشخص می ‏شود.

این تغییر در ساختار صورت عبارت است از: بینی کوتاه و سر بالا، صاف بودن استخوان آرواره فوقانی و «متفاوت» به نظر رسیدن چشم‏ ها.

کودک مبتلا به FASممکن است دچار اختلالات رفتاری نیز باشد. کودکان دچار FASاز اختلال در صحبت ‏کردن و نقایص کارکرد حرکتی رنج می ‏برند.

میزان مرگ و میر این کودکان ۱۵ تا ۲۰% است.

بیشتر مطالعات نشان می ‏دهند که برای ایجاد FAS، یک زن باردار باید روزانه ۴ تا ۵ نوشیدنی الکلی مصرف کند،

ولی اختلالات خفیف نیز با مصرف دو نوشیدنی در روز (حدود ۳۰ گرم الکل) مشاهده شده ‏اند. این اختلالات خفیف ‏تر به‏ دلیل تماس جنین با الکل (FAE) رخ می ‏دهند که ناشی از مصرف مقادیر اندک الکل است.

این موضوع باعث شده است پژوهشگران به این نتیجه برسند که هیچ سطح بی ‏خطری از مصرف الکل در دوران بارداری وجود ندارد.

به همین دلیل در ایالات متحده برروی تمام شیشه ‏های نوشیدنی ‏های الکلی برچسبی برای هشدار به زنان باردار وجود دارد؛ این هشدار به زنان باردار توصیه می ‏کند که به ‏دلیل احتمال بروز مشکلات جنینی (مانند تماس جنین با الکل یا سندرم الکلی جنین) از نوشیدن الکل طی بارداری بپرهیزند.

الکل در آشپزی
اغلب زنان باردار می ‏دانند که در دوران بارداری باید از نوشیدن الکل اجتناب کنند، ولی غذاهایی که در پخت آنها از الکل استفاده می ‏شود چطور؟

به نظر می ‏رسد که مصرف غذاهای حاوی الکل در صورتی که برای حداقل یک ساعت پخته یا جوشانده شده باشند، بلامانع است، زیرا پخت غذا در این مدت زمان باعث می ‏شود که بیشتر محتوای الکل آن تبخیر شود.

حقایق دیگری در مورد مصرف الکل طی بارداری الکل می تواند برای جنین سمی باشد. نوشیدن الکل طی سه ماهه اول می تواند به ناهنجاری ‏های صورتی منجر شود.

و در سه ماهه دوم می تواند تکامل مغز را دچار اختلال کند، به ‏خصوص تشکیل اعصاب. در سه ماهه سوم می تواند با تکامل سیستم عصبی جنین تداخل پیدا کند.

مصرف دارو همراه با الکل، احتمال آسیب به جنین را افزایش می ‏دهد. بیشترین نگرانی در مورد داروها به داروهای مسکن،داروهای ضدافسردگی و عوامل ضد تشنج مربوط می ‏شود.

برخی محققان اعتقاد دارند که در صورتی که پدر کودک پیش از لقاح مقادیر فراوانی الکل نوشیده باشد، احتمال بروز سندرم الکل جنین وجود دارد.

نوشیدن الکل توسط پدر، یکی از عوامل احتمالی محدویت رشد داخل رحمی عنوان شده است.

در مورد مصرف داروهای ضدسرفه و ضدسرماخوردگی که بدون نسخه به فروش می ‏روند، احتیاط کنید، زیرا برخی از آنها – حتی تا ۲۵% – حاوی الکل هستند!

بعضی زنان دوست دارند بدانند که آیا در مهمانی ‏ها و اجتماعات دوستانه الکل بنوشند یا خیر.

از آنجا که هیچ سطح بی ‏خطری از مصرف الکل در دوران بارداری شناخته نشده است، در مورد این موضوع اختلاف نظر بسیاری وجود دارد.

بنابراین چرا خطر می ‏کنید؟
برای سلامتی خود و جنین در حال تکاملتان از مصرف الکل در دوران بارداری خودداری کنید. مسئولیت جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از نوشیدن الکل، بردوش شماست !

برچسب ها: ,

Back to top