مامای همراه شما / پرگ

تحرک جنین در بارداری

تحرک جنین در بارداری

برای بسیاری از «مادران باردار» تحرکات جنین در «دوران بارداری»، مسئله ای است که خیلی برایشان روشن نیست و چیز زیادی از این موضوع نمی دانند اما خوب است که بیشتر در این مورد گفته شود و در صورت غیر عادی بودن، به پزشک مربوطه مراجعه شود.

اولین حرکت جنین را چه زمانی احساس می کنم؟

عموم مادران حوالی هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری نخستین تکان های جنین خود را احساس می کنند. البته اگر بارداری اول خود را تجربه می کنید، احتمالا کمی طول می کشد تا بفهمید لرزش خفیفی که در شکم خود احساس می کنید، مربوط به حرکات جنین است؛ اما اگر قبلا تجربه بارداری را پشت سر گذاشتید با این حرکات و علائمی که ایجاد می کنند آشنا هستید و احتمالا از هفته ۱۶ بارداری به بعد می توانید تکان خوردن جنین را داخل رحم تان حس کنید.
البته اگر تا هفته بیست و چهارم بارداری حرکتی را احساس نکنید خیلی غیر طبیعی نخواهد بود، اما پس از آن باید به ماما یا پزشک مراجعه کنید تا ضربان قلب جنین چک شود. شاید لازم باشد برای اطمینان از سلامت جنین در این مرحله سونوگرافی بدهید یا معاینات دیگری از شما به عمل آید.

چرا جنین داخل رحم تکان می خورد؟

پیش از ساختن شدن اسکن های اولتراسوند واقعا معلوم نبود که حرکات جنین داخل رحم به چه دلیل است و چه زمانی بیشتر می شود؛ اما این اسکن ها بینشی وسیع را در اختیار پزشکان قرار داده تا بتوانند حرکات جنین را در داخل رحم مادر ردگیری کنند. در شرایط عادی، جنین حرکات خود را پیش از اینکه شما احساس کنید، شروع کرده و کمی طول می کشد که مادر بتواند این جنب و جوش ها را در داخل بدن خود احساس کند. با رشد کودک داخل رحم نوع حرکاتش هم عوض می شود و شما احساس متفاوتی را در هر ماه تجربه می کنید. البته شاید از آن دسته از مادران خوش شانسی باشید که جنینشان موقع انجام سونوگرافی بیدار است و آنها می توانند ورجه وورجه هایش را روی صفحه دستگاه ببینند و قربان صدقه اش بروند!

۱٫ در ۱۵ هفتگی، جنین می تواند انگشت شست آن دستی را که برایش اولویت دارد، بمکد. اگر در این مرحله سونوگرافی انجام دهید می توانید به این نکته پی ببرید که فرزندتان بعد از به دنیا آمدن راست دست خواهد بود یا چپ دست.

۲٫ در حدود ۹ هفتگی مادر، جنین می تواند سکسکه کند و قادر می شود که دست ها و پاهای کوچکش را حرکت دهد. او همچنین در این مرحله توانایی مکیدن و بلع دارد.

۳٫ در ۱۴ هفتگی او می تواند چشم های خود حرکت دهد.

۴٫ در ۱۲ هفتگی، جنین می تواند خمیازه بکشد و دهان خود را بیشتر باز کند. شاید معنی اش این است که این همه تلاش برای بزرگ شدن کمی خسته اش کرده است!

۵٫ در حدود ۱۰ هفتگی بارداری، جنین می تواند سر خود را حرکت دهد، فکش را باز کند، آن را کمی کش دهد و دستش را برای لمس کردن صورت خود بالا بیاورد.

۶٫ در هفته هفت تا هشت بارداری کودک شما شروع به تکان خوردن می کند. به عنوان مثال به یک طرف خم می شود یا حرکت ناگهانی کوچک را در رحم شما ایجاد می کند.

به تدریج، حرکات کودک شما به اندازه کافی قوی می شود تا بتوانید آنها را احساس کنید. در ابتدا این حرکات ملایم هستند و ممکن است مانند بال بال زدن یا ایجاد حباب به نظر برسند.
کم کم حرکات او قوت بیشتری پیدا کرده و جنین شروع به هل دادن، چرخش، پیچش و حتی لگد زدن می کند تا به این وسیله حرکات دست و پاهای ظریف خود را به شما ثابت کند.
در اواخر بارداری خود، کودک شما به زمان طولانی تری برای استراحت کردن نیاز دارد. این زمان ها ممکن است چیزی حدود بیست دقیقه طول بکشد و حتی در ماه های آخر به ۵۰ تا ۷۵ دقیقه هم می رسد.

جنین در داخل رحم مدام در حال حرکت نیست و مواقعی پیش می آید که ترجیح می دهد بخوابد و استراحت کند. پس اگر در طول سونوگرافی حرکات جنین را ندیدید، اصلا نگران نباشید چون احتمالا او در حال چرت زدن صبحگاهی یا عصرگاهی است.

برچسب ها: ,

Back to top