مامای همراه شما / پرگ

تغذیه دوران بارداری

رژیم غذایی در بارداری

برنامه غذایی و «تغذیه مناسب دوران بارداری» بسیار حائز اهمیت است، خانوم‌های باردار باید رژیم غذایی خود را به طریقی تغییر دهند، که تمام نیاز بدنشنان تامین شود.

تغذیه دوران بارداری باعث افزایش وزن مادران می‌شود که این روندی کاملا عادی است،

۱-آهن

در «دوران بارداری» مصرف ویتامین آهن در بدن خانوم‌های باردار دوبرابر می‌شود، زیرا در این بخشی از ویتامین آهن را نوزادتان مصرف می‌کند. کمبود ویتامین آهن در فرد دچار کم‌خونی بارداری می‌شود.

منابع ویتامین آهن: گوشت قرمز، ماهی، ماکیان، نان غنی شده و غلات، حبوبات، تخم مرغ، میوه های خشک و سبزیجات دارای برگ سبز می‌توان اشاره کرد.

۲-سدیم

مراقب مصرف سدیمتان باشید، مصرف بیش از نیاز باعث جمع شدن آب و تورم در بدن شما می‌شود، از خوردن تنقلات، کنسروها، خیارشور و …. خودداری کنید.

۳- کافئین در بارداری

مطالعات جدید نشان می‌دهد که مادران بارداری که در روز بیشتر از ۱۵۰ میلی گرم کافئین مصرف می‌کنند، نسبتا به خانوم‌های دیگری که در دوران بارداری هستند از خطر سقط بیشتری برخوردار هستند، حتی در برخی دیگر از مطالعات کافئین می‌تواند سرعت رشد جنین را کاهش دهد.

مقدار میانگین کافئین موجود در یک فنجان قهوه حدود ۲۰۰ میلی گرم و یک فنجان چای ۱۰۰ میلی گرم است.

۴- درباره جیوه

 جیوه را می توان یک آلاینده زیست محیطی و یک سم شناخته شده برای انسان معرفی کرد. زنان باردار و زنانی که ممکن است باردار شوند باید از خوردن ماهی های بزرگ با عمر طولانی پرهیز کنند. این ماهی ها عبارتند از شاه ماهی، کوسه، شمشیر ماهی و ماهی تن.اگر به سلامت خود و نوزادتان اهمیت می دهید، رعایت این نکات در این زمینه به شما کمک می کند. با این وجود، می توانید به منظور تغییر در عادات غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

۵- درباره الکل

 الکل، بیشترین آسیب را خصوصاً در هفته های اول بارداری به جنین وارد می کند. زنانی که در روز، یک یا دو لیوان الکل می نوشند، معمولا دارای فرزندانی با سایز کوچک تر از حد معمول هستند.

برچسب ها:

Back to top