مامای همراه شما / پرگ

تغییر شکل ناف

شاید خیلی از “مادران باردار” تصوراتی درباره‌ی تغییر شکل ظاهری ناف در “دوران بارداری” خود داشته باشند. باید بگوییم که تغییر شکل ناف چیز عجیبی نیست و جای نگرانی ندارد و فقط یک سری نکاتی دارد که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

ناف شما در طول بارداری دچار یک سری تغییرات می شود که اکثر آنها طبیعی هستند. خبر خوب این است که بیشتر این تغییرات موقتی هستند.

چرا ناف شما در دوران بارداری تغییر می کند ؟

همانطور که کودک شما رشد می کند، فضای داخل ناحیه شکم شما محدود می شود. عضله کمی وجود دارد که ناف شما را می پوشاند، بنابراین همانطور که رحم شما رشد می کند، می تواند به سمت آن فشار بیاورد.

وقتی متوجه بیرون آمدن ناف خود می شوید، به این معنی است که یک قدم به ملاقات با کوچولوی خود نزدیک شده اید.

رحم در حال انبساط شما در حال باز کردن فضا است و تنها جهتی که ناف شما باید به سمت بیرون برود این است که شکم شما رو به جلو باشد. برخی از مادران باردار نگران این هستند که ناف آنها آنقدر کشیده شود که به معنای واقعی کلمه بیرون بزند. این مورد نیست!

پوست شما بسیار الاستیک است، اما محدودیت های خود را می داند و مطمئن باشید که ناف شما نمی افتد.

تغییر-شکل-ناف-در-بارداری

چه زمانی باید ناف شما بیرون بیاید ؟

احتمالاً در سه ماهه دوم یا سوم بارداری متوجه این تغییر خواهید شد. به طور دقیق تر، در حدود هفته بیست و ششم. این به دلیل کشش پوست و فشار رحم در حال رشد شما رخ می دهد.

اگر ناف شما هنوز سفر بیرونی خود را انجام نداده است، نگران نباشید. ناف برخی از خانم ها بیرون نمی آید. آنها یکسان می مانند یا صاف می شوند. همه اینها به وزن قبل از بارداری و میزان افزایش یا کشش شما در دوران بارداری بستگی دارد.

برخی از مادران باردار ممکن است در یک بارداری دچار ترکیدن ناف خود شوند اما در بارداری بعدی نه.

به این معنی نیست که اگر ناف شما بیرون نیاید مشکلی پیش نمی آید. اما اگر نگران هستید، می توانید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که کودک شما طبق برنامه رشد می کند.

آیا بیرون آمدن ناف دردناک است ؟

اکثر مادران باردار حتی متوجه نمی شوند که نافشان بیرون آمده است، زیرا تقریباً همیشه بدون درد است.

عمل واقعی ترکیدن بدون درد است. بزرگترین اختلال بینایی است نه فیزیکی. نگاه کردن به پایین و دیدن آن ناف تازه برجسته عجیب است.

ممکن است کمی طول بکشد که به آن عادت کنید زیرا ناف شما از طریق لباس های شما قابل مشاهده است، اما به غیر از این، شما نباید هیچ مشکلی داشته باشید.

برخی از بیماران به درد خفیف هنگام بیرون آمدن ناف اشاره می کنند. این معمولاً به دلیل کشیدگی پوست در نازک ترین ناحیه شکم به جای بیرون زدن شکم است. با این حال، اگر درد شدید و مداومی در ناحیه وجود دارد، مهم است که به پزشک اطلاع دهید، زیرا می‌تواند به درد ارجاع از ارگان دیگری در شکم باشد.

اگر قبل از باردار شدن نوزادی داشتید، ممکن است متوجه سوزش شوید. ناف شما عادت ندارد که مستقیماً روی لباس قرار بگیرد، بنابراین هرگونه مالش ممکن است باعث تحریک شود.

مادرانی که این را تجربه می کنند، گاهی یک تکه نوار یا بانداژ را روی ناف خود می گذارند. کمربند حمایتی برای بارداری که فشار شکمی را که به سرعت در حال رشد است کاهش می دهد نیز ممکن است مفید باشد.

مسائل دیگری که ممکن است متوجه آن شده باشید

اینها برخی از علائم دیگری هستند که می توانند از گشاد شدن ناف شما ایجاد شوند :

خارش :

ناف شما بیرون می آید زیرا رحم شما به میزان قابل توجهی رشد کرده است. این رشد باعث کشیده شدن پوست شما می شود که منجر به خارش در اطراف شکم شما، به خصوص ناف شما می شود. با این حال، خارش شدید می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که چیز جدی‌تری مانند عفونت ناف در حال رخ دادن است. اگر نگران هستید و اگر خارش برطرف نشد یا شدت آن افزایش یافت، همیشه با پزشک خود تماس بگیرید.

فتق ناف :

فتق زمانی است که قسمت هایی از اندام داخلی به طور غیر طبیعی از سوراخی در عضله مجاور خارج می شود. اینها به دلیل افزایش فشار شکم رخ می دهد. هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود، به خصوص در دوران بارداری.

اگر متوجه بزرگی همراه با درد و حساسیت در اطراف ناف خود شدید، این می تواند مقصر باشد. اگر روده های شما از طریق عضله شکم بیرون بزنند، این پتانسیل خطرناک بودن را دارند زیرا ممکن است با کاهش جریان خون به دام بیفتند.

علائمی که به شما کمک می کند تشخیص دهید که آیا فتق دارید یا نه عبارتند از یک توده نرم که هنگام دراز کشیدن بیشتر قابل توجه است، احساس درد در اطراف ناحیه و درد هنگام عطسه یا خم شدن.

برای اطمینان از بی خطر بودن همه چیز و تعیین گزینه های درمانی در صورت لزوم، باید با پزشک خود مشورت کنید. برخی از جراحی‌ها می‌توانند این را در صورت جدی بودن معکوس کنند، اما این یک جراحی خطرناک در دوران بارداری است. معمولاً بعد از زایمان می توان مشکل را برطرف کرد.

حلقه های تیره :

برخی از مادران خطوط تیره اطراف ناف خود را تجربه می کنند. این طبیعی است و به دلیل رنگدانه های پوست، احتمالاً از هورمون ها است. همچنین ممکن است با کشیده شدن پوست شما، کبودی خفیف ناشی از نشت رگ های خونی زیر پوست ایجاد شود. به یاد داشته باشید که وقتی ناف شما حالت بیرونی پیدا می کند، می تواند حساسیت بیشتری پیدا کند و اگر تحریک شود، مانند زمانی که به لباس مالش می دهید، شبیه حلقه تیره یا کبودی به نظر می رسد.

خط سیاه :

این خط تیره از ناف تا استخوان شرمگاهی امتداد دارد. همه زنان در دوران بارداری به آن مبتلا نمی شوند.

خط سیاه کوچکترین خطرناک نیست. هورمون ها ملانین را افزایش می دهند که هورمونی است که برای رنگدانه استفاده می شود و به همین دلیل است که ما شاهد تغییر رنگ هستیم. این خط معمولا همیشه وجود دارد اما تا اواخر بارداری قابل مشاهده نیست. بعد از بارداری خود به خود محو می شود.

تغییر-شکل-ناف

آیا می توانید جلوی بیرون زدن ناف خود را بگیرید ؟

بهترین کاری که می توانید برای بیرون آمدن ناف خود انجام دهید این است که آن را در آغوش بگیرید. این یک نقطه عطف در بارداری شما است، شما یک قدم به ملاقات با کودک کوچک خود نزدیکتر شده اید.

ناف شما برای همیشه در این حالت دائمی نخواهد بود. فقط فکر کنید، بیرون آمدن ناشی از آن زندگی کوچک درون شما است که بزرگ و بزرگتر می شود.

این چیزی است که باید باعث افتخار شما باشد، نه خجالت زده. اکثر خانم های باردار پارگی ناف را تجربه می کنند، پس آن را داشته باشید!

این فقط موقتی است، اما اگر شما را آزار می دهد، راه هایی وجود دارد که می توانید ظاهر آن را زیر لباستان بپوشانید. می‌توانید زیر پیراهن‌هایتان تاپ بپوشید یا پارچه‌ای ضخیم‌تر انتخاب کنید که به لباس‌تان نچسبد و آن را برجسته‌تر نکند.

پیرسینگ شکم و بارداری

پیرسینگ یک تجربه بدون درد نیست، بنابراین فکر اینکه باید بعد از بارداری دوباره آن را انجام دهید می تواند یک قاتل خلق باشد. بسیاری از مادران می توانند پیرسینگ خود را در تمام دوران بارداری خود حفظ کنند، بنابراین شما ممکن است مجبور نباشید برای دور دوم دوباره وارد عمل شوید!

هر زنی متفاوت است و بسته به اینکه کودک شما چگونه رشد می کند، ناف شما به سختی تحت تأثیر قرار می گیرد.

برخی از پزشکان به شما توصیه می کنند که پیرسینگ خود را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه انجام دهید. در نهایت، این تصمیم شماست، اما باید توصیه های پزشک خود را دنبال کنید.

همانطور که شکم شما بزرگ می شود، ممکن است فشار قابل توجهی روی ناف شما وارد شود که می تواند سوراخ کردن شما را دردناک کند. سوراخ کردن همچنین می تواند به لباس ساییده شود و گیر کند. بسیاری از مادران این را به عنوان یک احساس کشش توصیف می کنند. اگر این را تجربه کردید، مهم است که پیرسینگ خود را بردارید.

اگر مجبور شدید پیرسینگ خود را بردارید، ناامید نشوید. کودک زیبای شما ارزش فداکاری را دارد.

از انجام پیرسینگ در دوران بارداری خودداری کنید زیرا سیستم ایمنی بدن شما در قوی ترین سطح خود نیست و پوست بسیار حساس است و احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

آیا ناف شما می تواند جنسیت نوزاد متولد نشده شما را آشکار کند ؟

برخی از داستان های همسران مسن نشان می دهد که شکل ناف شما در دوران بارداری می تواند به شما در پیش بینی جنسیت کودک کمک کند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این درست است. بهتر است پزشک با استفاده از یک روش آزمایشی قابل اعتماد، جنسیت شما را تأیید کند.

نتیجه گیری

بارداری یک ترن هوایی عاطفی از سفر به سمت مادری است. بدن شما تغییرات زیادی را تجربه خواهد کرد که به نظر می رسد دیوانه کننده باشد که چیزی به کوچکی ناف شما تحت تأثیر قرار گیرد.

اما با تمام تغییراتی که تجربه کرده اید، ناف شما باید کمترین نگرانی شما باشد. مگر اینکه به طور بالقوه مشکلی دارید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به تغییر شکل ناف در دوران بارداری داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب ها: ,

Back to top