مامای همراه شما / پرگ

توصیه های‌ قبل از بارداری

«سلامت دوران بارداری»

همه خانم هایی که قصد «باردار» شدن را دارند باید این را از پیش بدانند که ممکن است مشکلات وسختی های خاصی را پیش رو داشته باشند. البته این سختی نیست، تعدادی  نادر حدودا ۵ الی ۲۰ درصد از خانم های «باردار» گریبانش می‌شوند. به عبارت دیگر در حدود ۵ الی ۲۰ درصد از مادران «باردار» در بارداری همراه با عوارض را تجربه می کنند . به همین دلیل است که پیش از «بارداری» هر خانمی باید به پزشک مراجعه کند و مورد ارزیابی قرار گیرد . ارزیابی مادران «باردار» باعث کم شدن خطرات و ریسک‌هایی  که امکان به خطر انداختن جنین را دارند را پیدا و ریشه یانی و می‌کنند و به رفع آن مشکل کمک بسزایی می‌کنند.

با همه مسایلی که در بالا بیان نمودیم ولی باز هم همان طور که خودتان واقف هستید «بارداری» اکثر خانم ها به طور ناگهانی اتفاق می افتد و فرصت تحت نظر دکتر قرار گرفتن برای همه وجود ندارد اما باز هم جای نگرانی نمی باشد و خانم هایی که «باردار» می شوند باید به محض آن که از«بارداری» خود باخبر می شوند به پزشک مراجعه نمایند و تحت نظر قرار گیرند .

بهتر است مادران باردار فرصت را غنیمت شمارند و در نخستین فرصت بعد از آن که مطلع شدن باردار هستند آزمایشات مخصوص «بارداری» را انجام دهند تا پزشک مربوطه قادر باشد بهتر و بیشتر دوران بارداری را تحت کنترل خود درآورد.

به همه خانم هایی که از راه ها و روش هایی که از بارداری جلوگیری  می کنند استفاده نمی کنند د توصیه می شود موارد زیر را بخوانند تا با مشاهده نمودن هریک از آن ها به  باردار بودن خود شک کنند و سریعا اقدامات لازم را انجام دهند .

به تعویق افتادن عادت ماهانه خانم :

اگر شما جزو آن دسته از خانم هایی هستید که عادت ماهانتان به موقع و سر وقت است پس اگر با عقب افتادن چند روزه آن مواجه شدید به «باردار» بودن خودتان شک کنید و این احتمال را بدهید که «باردار» هستید . البته عقب افتادن پریودی فقط به دلیل «باردار» بودن نیست و ممکن است دلایل دیگیری هم داشته باشد مانند: ورزش های سنگین یا بیماری مزمن یا استرس یا افزایش و کاهش وزن تغییر آب و هوا که همگی این ها سبب به عقب افتادن پریودی می شود .

۲-تهوع واستفراغ

در ۵۰% از حاملگیها رخ میدهد ودر صبح بیشترین شدت را دارد .

۳-تغییر شکل سینه ها

۴-احساس حرکت جنین در شکم ( بعد از ۱۶ هفتگى مشاهده میشود )

۵-احساس خستگى و تکرر ادرار

۶- بزرگى شکم

با مشاهده هر کدام از این علایم بهتر است یک آزمایش حاملگى انجام دهید .

ازمایش هاى ادرارى حدود یک هفته بعد از عقب افتادن عادت ، باردارى را نشان میدهند در حالیکه أزمایش خون میتواند یک هفته قبل از عقب افتادن عادت باردارى را نشان دهد .

در هر ویزیت باردارى موارد زیر چک میشوند :

افزایش وزن – فشار خون – اندازه رحم و زنده بودن جنین (که توسط فیتوسکوپ ویا سونیکید انجام میشود )

میزان افزایش وزن باردارى حدود ۱۲-۱۰ کیلو است که در زنان چاق کمتر باید باشد (۹-۶ کیلو)

در صورت مشاهده هر کدام از این علایم سریعا پزشک خود را مطلع کنید :

۱-آبریزش از واژن

۲-لکه بینى یا خونریزى

۳-ورم دست وصورت یا ورم شدید پاها

۴-سردرد شدید و تارى دید

۵- درد قسمت فوقانى وسمت راست شکم (منطقه اپى گاستر)

۶- تب یا لرز

۷- استفراغ شدید

۸- سوزش ادرار

۹- کم شدن حرکات جنین

تغذیه در دوران بارداری:

رژیم غذایی زن باردارباید متنوع وپر کالری باشد . بهتر است غذا به دفعات بیشتر وحجم کمتر مصرف شود .مقدار افزایش کالری مصرفی ۳۰۰ کیلو کالری بیش از حالت غیر باردار است به این ترتیب نیاز به کالری که در یک زن غیر باردار ۲۳۰۰ کیلو کالری است در بارداری به ۲۶۰۰ کیلو کالری افزایش می یابد .

نیاز روزانه آهن در طی بارداری ۳۰ میلی گرم در روز است و از ماه چهارم بارداری که زمان خونسازی جنین است بایدمصرف آن شروع شود.اگر بگویم آهن مهمترین نیاز زن باردار است اغراق نکرده ام . جنین مثل یک انگل !!! و پارازیت ،آهن را فعالانه از خون مادر جذب میکند و حتی زمانی که مادر کم خونی شدید دارد جنین کم خون نمی شود و این زن باردار است که در صورت عدم مصرف آهن اگزوژن (یعنی قرص فروس سولفات یا کپسول هماتینیک )دچار افت همو گلوبین وهماتوکریت خون میشود )تاکید میکنم که هیچ غذا یا رژیم غذایی آهن مورد نیاز بارداری را تامین نمیکند وحتما باید آهن اگزوژن مصرف شود

برچسب ها: ,

Back to top