مامای همراه شما / پرگ

خستگی و افت انرژی در مادر باردار

در کنار رژیم غذایی که هر زن باردار، در دوران حاملگی خود باید به علت لزوم حفظ تعادل وزن و جلوگیری از ابتلا به فشارخون رعایت کند، مصرف برخی مواد غذایی نیز باید با دقت و هوشیاری باشد زیرا به اثبات رسیده که بعضی خوراکی ها به شدت باعث خستگی و افت انرژی در مادر باردار می شود.

چای و قهوه: اگر جزو آن دسته افرادی هستید که مصرف قهوه را در طول بارداری ترک نکرده اید، شاید گمان می کنید قهوه انرژی زا است اما در وقاع این نوشیدنی سبب بروز مشکلات زیادی برای مادر باردار است. کافئین موجود در چای و قهوه، انرژی را بطور موقت افزایش می دهد اما به دنبال آن سبب افت شدید انرژی شده و حال شما را از آنچه که قبل از نوشیدنی چای و قهوه بوده بدتر می کند.

شکر: شکر هم تا حدودی شبیه کافئین عمل می کند. پس از مصرف شکر، قندخون به شدت افت کرده و بدن را به وضعیت آماده باش در می آورد. پس تا حد امکان از مصرف فرآورده های حاوی شکر خودداری کنید.


کافئین پنهان: مقادیر کافئینی که به صورت پنهان در غذاها موجود است دست کم نگیرید. نوشابه ها، شکلات، کاکائو همگی نه تنها مانع خواب راحت شما می شوند، بلکه افت قند شدیدی را نیز به دنبال دارند.

شکلات: شکلات هم علاوه بر کافئین، حاوی مقداری تئوبرومید است که اثرهایی شبیه کافئین دارد. همچنین شکلات دارای مقدار زیادی شکر است که ممکن است باعث افزایش وزن بیش از حد مادر شود. بنابراین بهتر است که مصرف شکلات را در بارداری محدود کنید.

چای سرد: ممکن است که این چای واقعا به شما حس نشاط و انرژی بدهد اما کافئین آن بسیار بالا است و نباید مورد مصرف قرار بگیرد.

سیگار و دخانیات: استفاده از چنین موادی در طی حاملگی نه تنها تأثیر سوء شدیدی بر رشد جنین دارد بلکه بر میزان خستگی در طول بارداری اضافه می کند.





Back to top