مامای همراه شما / پرگ

خطرات استفاده از حشره کش در دوران بارداری

خطرات استفاده از حشره کش در دوران بارداری

به دنیا آوردن یک بچه ی سالم تنها خواسته ی یک «مادر باردار» است. خطراتی در «دوران بارداری» جنین را تهدید می کنند که با انجام کارهایی و مراقبت از خود، دفع می شوند. یکی از این خطرات تماس «مادر باردار» با حشره کش های مختلف است که بسیار زیان آور است و توصیه می شود «مادران باردار» از حشره کش ها و فضایی که حشره کش در آن قرار دارد، دوری کنند.

تحقیقات نشان داده احتمال ابتلا به اوتیسم در کودکان متولد شده از مادرانی که در معرض سموم و حشره کش‌ها هستند، بسیار بیشتر است.

فاطمه حسینی پزشک عمومی گفت: اوتیسم یک اشکال یا اختلال بارز در کودک برای برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی است، این بیماری با علائم ناشناخته تا پیش از سه سالگی بروز می کند. کودکان مبتلا به اوتیسم نمی توانند ارتباط اشاره‌ای، مانند ارتباط چشمی را به خوبی درک کنند. از هر ده هزار کودک، ۵ نفر از آنها مبتلا به اوتیسم هستند و احتمال بروز این بیماری در پسران بیشتر از دختران است.
وی گفت: ریسک اثر این حشره کش ها در سه ماهه دوم و سوم بارداری بسیار بیشتر است و این بدین معنا است که اگر زن بارداری در این دوره در معرض این حشره کش ها قرار گیرد احتمال ابتلا به اوتیسم کودک بیش از پیش افزایش می یابد.
وی افزود: به طور قطع نمی توان گفت علت ابتلای این کودکان به اوتیسم وجود مواد سمی و حشره کش در پیرامون آنها است، اما می توان این موضوع را در نظر گرفت که این مواد سمی می توانند ریسک ابتلا به اوتیسم را افزایش دهند.
حسینی در ادامه تصریح کرد: تحقیقات نشان داده کسانی که محل زندگی شان فاصله بیشتری با محل سمپاشی شده دارد، ۶۰ درصد بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
حسینی درباره ارتباط این بیماری با حشره کش‌ها بیان داشت: تحقیقات در دانشگاه کالیفرنیا بیان گر این است که احتمال ابتلا به این بیماری برای فرزندان زنان بارداری که در نزدیکی مزارع سمپاشی شده با حشره کش های گوناگون زندگی می کنند، بیشتر است.
حسینی در پایان یاد آور شد: توصیه می شود تا جایی که ممکن است در خانه نیز از این مواد سمی استفاده نشود زیرا ممکن است اثراتی مشابه با سموم زراعی داشته باشد.

 

Back to top