مامای همراه شما / پرگ

خطر تماس با مواد شیمیایی موجود در پلاستیک برای مادران باردار

خطر تماس با مواد شیمیایی موجود در پلاستیک برای مادران باردار

«مادر باردار» در «دوران بارداری» خود باید مراقب سلامت بدن خود باشد زیرا او مسئول سلامت خود و جنینش است. دراین مقاله می خواهیم یکی از خطرات پنهان برای «مادران باردار» را شرح دهیم. پلاستیک چیزی است که ممکن است زیاد در طول روز با آن سر و کار داشته باشید. یکی از خطرات پلاستیک وجود مواد شیمیایی سمی در آن است.

افزایش سطح این ماده شیمیایی در خون مادران احتمال نارسایی‌های عصبی – رفتاری را در نوزادان آنها تشدید می‌کند.

پزشکان هشدار دادند افزایش مقدار نوعی ترکیب موجود در مواد پلاستیکی موسوم به بیسفنول یا BPA در بدن مادران باردار، خطر بروز نارسایی‌های مادرزادی را در نوزاردان افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دکتر شیلا ساتیانا رایانا، متخصص انستیتو مطالعات اطفال در سیاتل در این باره متذکر شد: غذا مهمترین منبع ورود این ماده شیمیایی به بدن است. BPA یک ماده شیمیایی مصنوعی است که در آستر داخلی قوطی‌های کنسرو، پلاستیک‌های خشک پلی کربناتی مثل شیشه شیر نوزادان و لیوان‌های چند بار مصرف و مواد پرکننده دندان‌ها استفاده می‌شود. بنابراین زنان باردار اغلب در زندگی روزمره خود در معرض و در تماس با این ماده شیمیایی قرار دارند.

در این بررسی‌ها گروهی از مادران باردار به لحاظ میزان تماس با ماده BPA مورد آزمایش قرار گرفتند و سپس نوزادان آنها نیز به لحاظ پیامدهای رشد عصبی‌شان مطالعه شدند. پزشکان متوجه شدند که غلظت این ماده در ادرار مادران بالا است که همین امر رشد عصبی کودک را به خطر می‌اندازد.

دکتر سایتانا رایانا در بیانیه‌ای تاکید کرد: با توجه به این یافته، آگاه سازی مادران نسبت به منابع احتمالی BPA بسیار حائز اهمیت است به طوری که آنها بتوانند تا حد امکان از تماس‌های غیرضروری با این ماده جلوگیری کنند.

جزئیات این مطالعه در نشریه «دورنماهای سلامت محیط زیستی» منتشر شده است.

برچسب ها: ,

Back to top