مامای همراه شما / پرگ

خطر عفونت کلیه در مادران

خطر عفونت کلیه در مادران

یکی از خطرناک ترین عوارض در «دوران بارداری»، خطر عفونت کلیه است که بسیار خطرناک است و باید جدی گرفته شود. مادرانی که نشانه های عفونت کلیه را در خود می بینند یا از طریق آزمایش به این موضوع پی برده اند، باید سریعا به پزشک خود مراجعه کنند.

عفونت کلیه یکی از خطرناک ترین عوارض دوران بارداری است و ممکن است به زایمان زودرس یا سایر اختلالات بینجامد؛ بنابراین شما باید فورا توسط پزشک ویزیت شده و تحت درمان قرار بگیرید.ممکن است بروز عفونت های مثانه، که اغلب عفونت مجاری ادراری یا UTI نامیده می شوند، در دوران بارداری افزایش یابد. اگر عفونت مجاری ادراری درمان نشود می تواند موجب عفونت کلیه ها شود که پیلونفریت نامیده می شود. وجود عفونت مجاری ادراری و پیلونفریت با زایمان زود رس در ارتباط است.

اگر سابقه پیلونفریت یا عفونت های مکرر مجاری ادراری دارید، باید پیش از آغاز بارداری مورد بررسی قرار گیرید.سنگ های کلیوی ممکن است سبب بروز مشکلاتی در دوران بارداری شوند. اولا به دلیل دردی که ایجاد می کنند، ممکن است افتراق بین سنگ های کلیوی و سایر مشکلاتی که در طول بارداری رخ می دهند دشوار باشد. ثانیا وجود سنگ های کلیوی می تواند احتمال بروز عفونت های مجاری ادراری و پیلونفریت را نیز افزایش دهد.

یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث از دست رفتن و تخریب کلیه ها شود، عفونت کلیه یا «پیلونفریت» است. در واقع، به علت احتمال بالای آسیب به کلیه ها به دنبال عفونت، درمان عفونت ادراری جزو اورژانس های ارولوژی محسوب می شود. پیلونفریت حاد نوعی عفونت باکتریایی کلیه است که سبب التهاب بافت و لگنچه کلیه می شود.

شایع ترین علت ایجاد عفونت حاد کلیه، نوعی باکتری است که از بخش های پایینی دستگاه ادراری به بالا صعود می کند و سبب درگیری کلیه می شود. خانم ها به علت کوتاه بودن مجرای ادراری و ساختار بدن و نزدیکی سوراخ ادراری به سوراخ واژن و مقعد که هر دو منشاء آلودگی محسوب می شود، بیشتر در معرض خطر عفونت کلیه قرار دارند.

پیلونفریت یا عفونت کلیه، شایعترین عارضه طبی جدی دردوران بارداری می باشد که در سه ماهه دوم حاملگی شایعتر است و حاملگی بار اول و درسن کم، عوامل خطر مرتبط با آن هستند.

سنگ های کلیه ممکن است سبب بروز مشکلاتی در دوران بارداری شوند

اگر تحت جراحی کلیه یا مثانه قرار گرفته اید، هر گونه مشکل کلیوی عمده داشته اید و یا می دانید که کارکرد کلیه شما کمتر از حد طبیعی است، پزشک خود را مطلع کنید. ممکن است ارزیابی کارکرد کلیه شما پیش از بارداری به وسیله آزمایش های خاصی، ضروری باشد.علایم انتشار عفونـت به کلیه ها و اینکه فرد نیازمند مراقبت های فوری پزشکی هست، عبارتند از:تب شدید، اغلب همراه لرز و تعریق، درد در قسمت تحتانی پشت یا پهلو درست زیردنده ها که ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد و احتمالاً درد شکم، تهوع و استفراغ و وجود چرک و خون در ادرار (ممکن است با چشم غیرمسلح دیده نشود).

البته باید گفت علایم سیستیت نیز ممکن است در عفونت کلیه دیده شود. عفونت کلیه یکی از خطرناک ترین عوارض دوران بارداری است و ممکن است به زایمان زودرس یا سایر اختلالات بینجامد؛ بنابراین شما باید فورا توسط پزشک ویزیت شده و تحت درمان قرار بگیرید.اگر به ندرت دچار عفونت مجاری ادراری شده اید لازم نیست نگران باشید. پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که آیا پیش از باردار شدن شما انجام آزمایش های بیشتری ضرورت دارد یا خیر.

برچسب ها: , ,

Back to top