مامای همراه شما / پرگ

خوراکی های سرشار از پروتئین

خوراکی های سرشار از پروتئین

درباره ی نقش موثر پروتئین بر سلامت بدن «مادر باردار» و همچنین خطرات کمبود پروتئین توضیحاتی در مقالات قبل دادیم. در این مقاله می خواهیم مواد خوراکی سرشار از پروتئین را معرفی کنیم که با مصرف آن ها پروتئین لازم را دریافت کنید.

مواد غذایی غنی از پروتئین عبارتند از: الف) پروتئین های حیوانی (گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات) ب)پروتئین های گیاهی (حبوبات، غلات و مغزها مانند پسته، بادام و فندق و گردو، تخمه و سایر انواع مغزها.

● مواد معدنی
مواد معدنی نیزدر سلامت و فعالیت دستگاه عصبی موثرند، موادی که در این ارتباط نقش مهمی دارند عبارتند از: الف)
ید: ید یک ماده معدنی است که در تکامل دستگاه عصبی موثر است و چنانچه مادر دوران بارداری دچار کمبود
ید شدید باشد و این کمبود جبران نشود نوزاد با عقب افتادگی ذهنی به دنیا خواهد آمد و این عارضه
تا آخر عمر گریبان گیر او خواهد بود.چنانچه کودک در ماه های اولیه زندگی نیز دچار کمبود شدید ید باشد
عقب افتادگی ذهنی ایجاد خواهد شد ولی عوارض آن ضعیف تر از حالت قبل است.

▪ منابع غذایی منابع غذایی منیزیم عبارتند از: مغزها-غلات با سبوس و سبزی های سبز تیره ج) آهن کمبود آهن موجب کم خونی می شود و در این عارضه به علت آن که خون به مقدار کافی و لازم به سلول ها از جمله سلول های عصبی نمی رسد عوارضی از قبیل خستگی، بی حالی، ضعف، کاهش قدرت یادگیری، ضعف حافظه به خصوص در کودکان ایجاد می کند.

▪ منابع غذایی ید: ید در خاک مزروعی وجود دارد و همراه محصولات گیاهی و نیز محصولات لبنی و تخم مرغ به بدن انسان می رسد.در مناطق کوهستانی خاک مزروعی دارای مقدار کافی ید نیست و در نتیجه محصولات خوراکی نیز حاوی مقدار لازم ید برای تامین احتیاجات انسان نمی باشد.در چنین مناطقی از طریق مصرف نمک ید دار، مقدار کافی ید برای تامین احتیاجات تغذیه را دریافت کره و از بروز گواتر پیشگیری می کند.ب) منیزیم ماده دیگری که در سلامت دستگاه عصبی موثر است منیزیم می باشد که کمبود آن عوارض عصبی از او بیل تحریک پذیری و آشفتگی روانی ایجاد می کند.

▪ منابع غذایی الف) منابع حیوانی: مانند جگر، کلیه، گوشت قرمز، مرغ، ماهی ب) منابع گیاهی: مانند مغزها، حبوبات و سبزی ها منابع گیاهی آهن از نظر جذب دارای مشکل هستند و در دستگاه گوارش انسان به خوبی جذب نمی شوند.چنانچه به هنگام مصرف منابع گیاهی آهن، از آب لیموترش تازه یا هر منبع دیگر ویتامین C استفاده شود جذب آهن را تا حدود زیادی افزایش می دهد..

برچسب ها: , ,

Back to top