مامای همراه شما / پرگ

رفع ورم دوران حاملگی

رفع ورم دوران حاملگی

ورم دست و پا در «دوران بارداری» یک امر معمول و شایع است و خیلی از «مادران باردار» به دنبال راه حلی برای آن هستند. در این مقاله درباره ی دلایل علمی این مساله توضیحاتی داده ایم و هم چنین بیان کرده ایم که در چه موقع باید نگران این موضوع شد.

معمولا در دوران حاملگی صورت، دست ها و پاها ورم می‌کنند که می‌توان بوسیله کارهایی مانند شنا کردن در استخر و …. آن را کاهش داد یا از بین برد.

ورم بدن در دوران بارداری، ادم نامیده می شود که یک واژه متداول در پزشکی و به معنای تجمع مایعات در بافت ها می باشد.

این ورم در مناطقی مثل قوزک پا، قسمت انتهایی پا، دست ها، ساق پا و صورت مشاهده می شود.

البته طبیعی است که یک خانم درجاتی از این ورم را در دوران حاملگی تجربه کنید، زیرا در این دوران بدن آب بیشتری را در خود نگه می دارد و برخی تغییرات شیمیایی در خون رخ می دهد که باعث حرکت مایعات به داخل بافت ها می شود.

این وضعیت قطعا ظاهر و زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد. به علاوه به خاطر تغییر اندازه بدن، پوشیدن کفش و یا لباس های قبلی امکان پذیر نخواهد بود.

ورم در طول دوران بارداری به مرور افزایش می یابد و در مراحل انتهایی و به خصوص در هوای گرم بدتر می شود.

البته ورم ناگهانی صورت و دست ها می تواند نشانه ای از افزایش فشار خون باشد که با تورم و یا ورود نوع خاصی از پروتئین در ادرار همراه است و سریعا باید درمان شود. اما ورم خفیف و نه چندان شدید پا، بدون خطر است.

چه زمانی باید نگران وجود ادم شد؟

مقداری ادم در اطراف مچ پاها و پاها در دوران حاملگی طبیعی است. شما ممکن است که ادم خفیفی در دست ها داشته باشید.

اما هر زمان که متوجه ورم صورت یا پف کردن اطراف چشم ها شدید یا اگر ادم دست های شما بیشتر شد یا اگر متوجه ادم بیش از حد یا ناگهانی در پاها و مچ پاهای خود شدید، به پزشک خود مراجعه کنید. اینها ممکن است علامتی از پره‌اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) باشد که یک مشکل جدی پزشکی است.

از طرفی هرگاه متوجه شدید که یکی از پاهای شما بیشتر از دیگری ورم کرده، یا اگر درد یا حساسیتی را در ران ها یا ساق پاهای خود احساس کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

چرا مایعات بدن در پاها تجمع پیدا می کنند؟

بعد از تولد فرزندتان، ادم تقریبا به سرعت با دفع مایعات اضافی از بین می رود در نتیجه ممکن است شما متوجه افزایش ادرار یا تعریق زیاد بدن، در روزهای اول بعد از زایمان شوید.

وقتی شما حامله هستید، رحم به تدریج بزرگ می شود و باعث ایجاد فشار بر روی وریدهای لگنی و ورید ونا کاوا (ورید بزرگی در قسمت راست بدن که خون اندام تحتانی را دریافت و آن را به سمت قلب هدایت می کند) می شود.

این فشار باعث کند شدن جریان خون و تجمع آن در اندام تحتانی شده و باعث رانده شدن مایعات از داخل وریدها به داخل بافت های پا و مچ پا می شود.

این افزایش فشار با دراز کشیدن به پهلو بهبود می یابد و از آن جایی که ورید ونا کاوا در سمت راست بدن است، استراحت به پهلوی چپ بهتر است.

ادم یا ورن بدن بخصوص در سه ماهه سوم بارداری و به ویژه در پایان روز توجه شما را جلب می کند و احتمالا در تابستان بدتر می شود

برچسب ها: ,

Back to top