مامای همراه شما / پرگ

روش های درمان دیابت بارداری

بیماری «دیابت» در دوران «بارداری» از موارد شایعی است که مادران باردار دچار آن می شوند. البته جای نگرانی ندارد و این نوع بیماری با روش های مختلف درمانی و به راحتی قابل کنترل و درمان پذیر است. مهم ترین مساله در مواجهه با «دیابت بارداری» آن است که بدانید دقیقا چه کاری انجام دهید تا درمان شود. برای این منظور ما در اینجا پنج روش طبیعی «درمان دیابت بارداری» را برای شما گردآوری کرده ایم.

۱٫ نظارت کامل بر میزان قند خون مادر مبتلا به دیابت بارداری :

نظارت کامل بر میزان قند خون مادران باردار مهم ترین مرحله از کنترل بیماری دیابت بارداری در زنان حامله است. اگر شما هم به عنوان یک زن حامله مبتلا به بیماری دیابت بارداری هستید، باید بدانید که نیاز به بررسی سطح قند خون خود چند بار در هر روز دارید. انجام این کار به شما کمک خواهد کرد تا سطح قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارید.
علاوه بر این موارد، به عنوان یک خانم باردار باید دکتر معالج خود را مجبور کنید تا نظارت دقیقی بر روی سطح قند خون شما در طی کل دوران بارداری داشته و میزان آن را در حد طبیعی حفظ کند. همچنین، یادتان باشد که چک کردن مکرر قند خون توسط خود شما و پزشک معالجتان باعث خواهد شد که در هنگام انجام عمل سزارین هم پزشک متخصص زنان و زایمان با دقت بیشتری مراقب سطح قند خون شما و سلامتی فرزندتان باشد، چون اگر در زمان تولد، سطح قند خون مادر بالا باشد، پانکراس کودک داخل رحم او ممکن است انسولین زیادی آزاد کرده و منجر به افت سطح قند خون شدید نوزاد پس از تولد گردد.
همچنین، زمانی که نوزاد سالم به دنیا آمد، نباید فکر کرد که مادر و نوزاد از منطقه خطر خارج شده اند! در واقع، این نکته بسیار مهم است که هر دو نفر پس از اتمام روند زایمان، برای مدتی تحت مراقبت های پزشکی باشد. همانطور که قبلا هم اشاره شد نوزادانی که از مادران مبتلا به بیماری دیابت بارداری متولد می شوند، بیشتر از سایر نوزادان در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ خواهند بود. بنابراین، این افراد نیاز دارند تا همیشه در تماس با دکتر معالج خود بوده و میزان قند خون بدن خود را کنترل نمایند.

۲٫ استفاده از رژیم غذایی سالم در مادران مبتلا به دیابت بارداری:

همانطور که می دانید غذایی که می خورید، تاثیر بسیار زیادی بر سلامت بدن شما دارد. این امر در زنان مبتلا به بیماری دیابت بارداری بیشتر صدق می کند، چون اگر شما در دوران حاملگی خود به بیماری دیابت بارداری مبتلا شده باشید، حق خوردن برخی مواد غذایی را ندارید. بنابراین، یادتان باشد که استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند راه طولانی مدیریت سطح قند خون بالا در طی دوران بارداری را برای شما و فرزند داخل رحمتان کوتاه کند. برای این منظور، زنان باید سعی کنند تا وزن اضافی زیادی در دوران بارداری به دست نیاورند. رژیم غذایی که زنان مبتلا به بیماری دیابت بارداری می توانند از آن استفاده کنند، باید شامل میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار باشد، چون تغذیه نمودن با مواد غذایی دارای فیبر بالا، کم چرب و کم کالری نیاز به هضم یک ساعته در بدن زنان باردار دارد. با این حال، همه زنان باردار مبتلا به بیماری دیابت بارداری باید برای حفظ سلامت خود و فرزند داخل رحمشان با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنند.

۳٫ ورزش کردن زنان باردار مبتلا به بیماری دیابت بارداری:

زمانی که شما باردار می شوید، بدان معنی نیست که نمی توانید ورزش کنید! در واقع، هنگامی که زنی حامله است، نیاز به انجام فعالیت های بدنی منظم برای داشتن تناسب اندام و سلامت بدنی خود و فرزند داخل رحمش دارد. همچنین، زنان مبتلا به بیماری دیابت بارداری نیاز به ورزش کردن بیشتر برای مدیریت و کنترل بیماری خود دارند، چون هنگامی که فرد ورزش می کند، بدن او قند را از خون گرفته و به سلول های بدن می-رساند. این کار سطح قند را در خون مادران مبتلا به بیماری دیابت بارداری کنترل کرده و آن را در میزان طبیعی خود نگه می دارد. علاوه بر آن، ورزش کردن بدن مادر باردار را تشویق به تولید انسولین کمتر کرده و قند کمتری را توسط خون جابه جا می کند.

ورزش کردن زنان در دوران بارداری، آن ها را از مبتلا شدن به کمر درد، گرفتگی عضلانی، تورم، یبوست و بی خوابی رها خواهد نمود. اما زنان حامله باید قبل از شروع به ورزش نمودن حتما با یک دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت نمایند. یادتان باشد که انجام هر نوع تمرینات ورزشی در دوران بارداری بسیار خوب است، به طوری که فرد مراقب بوده و آن ها را با احتیاط انجام دهد. برخی از گزینه های ورزشی که برای مدیریت بیماری دیابت بارداری در دوران بارداری زنان مفید هستند، عبارتند از:
دوچرخه سواری: دوچرخه سواری کردن ورزش بسیار مناسبی برای دوران بارداری زنان، به ویژه مادران مبتلا به بیماری دیابت بارداری است. آن ها می توانند این ورزش مفرح را در داخل خانه و با استفاده از یک دوچرخه ثابت به راحتی انجام دهند.
پیاده روی کردن: انجام یک پیاده روی کوتاه مدت در طی روز، در پارک اطراف محل زندگی زن حامله می تواند شگفتی زیادی در سلامتی او و فرزند داخل رحمش ایجاد کند. اما اگر شما به عنوان زن باردار وقت رفتن به پارک را ندارید، سعی کنید تا راه خانه به ایستگاه اتوبوس و یا راه خانه به فروشگاه را پیاده طی کنید.

شنا کردن: آیا افزایش وزن در دوران بارداری توان حرکت طبیعی را از شما گرفته است؟ این امر طبیعی است که احساس کنید با آغاز دوران بارداری سنگین و دست و پا چلفتی شده اید! اما شنا کردن ورزش بسیار خوبی برای از بین بردن این مشکل در بدن مادران باردار، به ویژه زنان مبتلا به بیماری دیابت بارداری است. در واقع، شنا کردن نه میزان وزن مادران باردار مبتلا به بیماری دیابت بارداری را در حد متعادل نگه می دارد، بلکه احساسی سرشار از شادی و انرژی را به این افراد هدیه خواهد داد.
انجام کارهای خانگی: اگر به عنوان یک زن حامله نمی توانید هیچ کدام از این ورزش ها را انجام دهید، با انجام کارهای معمولی و سبک خانه، فعالیت بدنی خود را افزایش داده و با تمیز کردن منزلتان احساس شادی نمایید.

۴٫ مصرف دارو برای کنتری بیماری دیابت بارداری:

برخی از زنان باردار ممکن است برای درمان بیماری دیابت بارداری در بدن خود نیاز به مصرف دارو داشته باشند. اما اگر مصرف دارو هم جواب نداد، فرد برای درمان خود نیاز به تزریق انسولین خواهد داشت. در چنین مواردی دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است تزریق انسولین برای را کاهش سطح قند خون به بیمار خود توصیه کند. البته، بیشتر پزشکان متخصص زنان و زایمان داروی خوراکی را برای درمان بیماری دیابت بارداری به بیمار خود تجویز می کنند. با این حال، به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که با قرار گرفتن در چنین مواضعی نباید نگران شوید، چون داروهای درمان بیماری دیابت بارداری برای سلامتی خود شما و نوزاد داخل رحمتان کاملا امن است.

۵٫ نظارت کامل خود مادر باردار مبتلا به دیابت بارداری و دکتر متخصص بر روند رشد جنین:

هنگامی که زنی حامله شود، مهمترین نکته در زندگی او رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامت خود و کودک داخل رحمش است. بنابراین، این فرد باید با رعایت مراقبت های بهداشتی، همواره بر روند رشد کودک خود نظارت داشته و سلامت او را حفظ کند. این کار با انجام عکس برداری با استفاده از فراصوت های متعدد و انجام آزمایش های دیگر امکان پذیر است. همچنین، از آنجایی که اندازه رشد جنین در داخل رحم مادران مبتلا به بیماری دیابت دوران حاملگی کمی نگران کننده است، بنابراین دکتر معالج ممکن است برای موفقیت مادر در این امر خطیر مراجعه در موعد مقرر و استفاده بیشتر از امکانات پزشکی مانند سونوگرافی و انواع آزمایش ها را توصیه کند.

برچسب ها: , ,

Back to top