مامای همراه شما / پرگ

زایمان زودرس چیست؟

هنگامی که نوزاد زود تر از موعد طبیعی بدنیا بیایند به آن زایمان زودرس گفته می شود.این عامل می تواند موجب بروز مشکلات بیشتری مخصوصا برای مادران جوان شود. یکی از مهم ترین دغدغه ها و نگرانی های زوج ها به ویژه مادران جوانی که تولد فرزندشان زودتر از موعد مقررمی باشد اینست که این تولد زودهنگام نوزاد و تکامل نیافتن اندام های او از جمله مهم ترین عوامل بروز این نگرانی است زیرا مقاومت و ایمنی بدن نوزاد را در برابر بیماری ها و عفونت های احتمالی به حداقل می رساند و در شرایطی خاص خطر مرگ را نیز برای نوزاد به همراه دارد

عوارض زایمان زودرس و خطراتی که برای نوزاد ایجاد می شود

توجه داشته باشید که سن بارداری با خطر مرگ و میر نوزادان ارتباط تنگاتنگی دارد.از اینرو میزان مرگ و میر نوزادانی که پیش از هفته ۳۲ متولد می شوند به مراتب بالاتر می باشد.

بعضی از نوزادانی که در هفته ۳۱ ام به دنیا می آیند، به تنهایی نفس می کشند و نیازی به لوله گذاری تراشه ندارند و زمان کمتری را در بخش مراقبت ویژه نوزادان سپری می کنند، در حالی که برخی نوزادانی که در هفته ۳۵ ام به دنیا می آیند ، بیمار هستند.

عوارض زایمان زودرس و نکات مراقبتی از نوزاد

تغذیه:

توجه داشته باشید که نوزادانی که قبل از هفته ۳۲ ام به دنیا می آیند، تقریباً به غذای کمکی نیاز دارند. شیر مادر برای نوزاد مناسبترین و بهترین شیراست. اما غذای کمکی برای نوزادانی که باید سیستم ایمنی شان تقویت شود مفیدتر است. 

عفونت:

با توجه به نابالغ بودن سیستم ایمنی نوزاد ، ممکن است نوزاد سریعا در معرض عفونت قرار بگیرد.شیر مادر می تواند کمی از این عفونت پیشگیری نماید.

عوارض زایمان زودرس و مشکلات نوزاد زود متولد شده

قلب:

برخی از این روش ها ممکن است دارای آرتروسکوپی مجاری عروقی (PDA) باشند، که بین رگهای خونی و قلب باز می باشند.این بیماری می تواند به تنهایی یا با درمان دارویی, یک روش مبتنی بر کاتتر و یا عمل جراحی بهبود پیدا کند. 

مغز:

خونریزی مغزی به احتمال زیاد در نوزادان نارس (که قبل از هفته ۲۸ ام بدنیا آمده اند) بوجود می آید و درجه متفاوتی دارد.برخی خونریزی ها خفیف هستند و خودشان خوب می شوند و برخی دیگر می توانند منجر به آسیب جدی به مغز شوند. 

بینایی:

تمام کودکانی که زودتر از هفته ۳۰ ام بدنیا می آیند و یا کمتر از ۱۵۰۰ گرم وزن دارند، برای شرایطی به نام رتینوپاتی زودرس (ROP) غربال خواهند شد.رگ های خونی چشم می توانند از شبکیه چشم جدا شده و اگر درمان نشود ممکن است باعث کوری شود.

تولد نارس در مقایسه تولد کامل:

دقت داشته باشید که بارداری بیشتر از ۳۹ هفته بعنوان بارداری کامل در نظر گرفته می شود . در از اینرو درصورتی که نوزادی در هفته ۳۷ بدنیا بیاید  بعنوان نوزادان نارس شناخته می شوند.در واقع چنین نوزادانی ممکن است با عوارض گوناگونی همراه باشند.

ریسک های زایمان زودرس در هفته ۳۶ ام:

سندروم حاد تنفسی (RDS)
سپسیس
آرتروسکوپی مجاری عروقی (PDA)
یرقان
وزن پایین در تولد
دشواری در تنظیم دمای بدن
تاخیر در رشد و یا نیازهای خاص
مرگ

عوارض زایمان زودرس

به نظر می رسد که نوزادان پسر نسبت به نوزادان دختر نارس دارای مشکلاتی بیشتری هستند. در نتیجه نوزادانی که کمتر نارس هستند را به واحد مراقبت های ویژه زایمان و یا حتی به بیمارستان انتقال می دهند.بنابراین بیشتر نوزادان نارس دچار مشکلاتی تنفسی بوده  و مرگ و میر نوزادانی که در ۳۶ هفتگی بدنیا می آیند و بدون مشکل غیر عادی قلبی هستند، در حدود ۰٫۸ درصد می باشد. 

دقت داشته باشید که اغلب کودکانی که کمتر نارس هستند، به دلیل زایمان زودرس و یا پاره شدن آب اتفاق می افتند.در این شرایط بهتر است بدانید که چه خطراتی ممکن است نوزاد شما با آن مواجه شود و یک برنامه با پزشک خود تهیه کند. اگر شما به طور داوطلبانه می خواهید زود بدنیا آورید، جنبه اخلاقی داستان این است که کودک را تا آنجا که ممکن است در شکمتان نگه دارید.

نظرات خود را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top