مامای همراه شما / پرگ

سلامتی در دوران بارداری

در طی «دوران بارداری» یک سری مشکلات ممکن است مادر «باردار» را اذیت کند . برای مثال مشکل یبوست یکی از مسایلی است که در طی «دوران بارداری» برای خانم های «باردار» پیش می آید . ولی چندان جای نگرانی نیست چراکه تخصصان راه هایی را برای حل کردن این مشکل و مهار کردن این عارضه پیشنهاد داده اند و خانم های «باردار» می توانند با رعایت کردن مواردی که متخصصان بیان کرده اند خود را از این عارضه در امان نگاه دارند . پیش از آن که به دنبال راه حل های این مشکل برویم بهتر است اول با دلایلی که سبب بروز این عارضه می شود آشنا شویم .

مشکل یبوست معمولا به دلیل تغییرات هورمونی در خانم های «باردار» به وجود می آید .

زمانی که جنین در شکم مادر «باردار» رشد  می کند و بزرگ می شود سبب می شود که رحم بر روی معده فشار بیاورد و همین مورد باعث می شود که مسیر عبور غذا تنگ گردد .

یکی دیگر از مواردی که سبب می شود تا در دوران «بارداری» یبوست شدت پیدا کند مصرف قرص آهن در این دوران است که باید همه مادران «باردار» آن را مصرف کند .

خب حالا که با دلایلی که سبب بروز این مشکل در «دوران بارداری» می شود آشنا شدیم در زیر به بررسی نظر کارشناسان و متخصصان می پردازیم تاببینیم که برای مقابله با این مشکل چه راه هایی را پیشنهاد می کنند تا «دوران بارداری» راحت تری را برای مادران فراهم شود .

یکی از راه حل های مقابله با یبوست در «دوران بارداری» مصرف نمودن زیاد فیبر است . خوراکی هایی که حاوی فیبر می باشند شامل : میوه ها و سبزیجات تازه می باشد همچنین حبوبات هم حاوی فیبر بالایی می باشند . به علاوه از موارد بیان شده در بالا می توانیم به یک خوردنی دوست داشتنی دیگر هم اشاره کنیم که حاوی فیبر بالایی می باشد! آلو! مصرف آلو می تواند کمک بالایی به خانم های «باردار» کند.

به همه خانم های «باردار» توصیه می شود که در روز بین ۶ الی ۸ لیوان آب مصرف کنند .

نوشیدن آب‌ آلو نیز بسیار کمک‌کننده است.

از ورزش‌های سبک غافل نشوید. با ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه می‌توانید حرکات روده را افزایش و یبوست را کاهش دهید.

اگر بعد از به کار بستن این توصیه‌ها مشکلتان رفع نشد، می‌توانید با تجویز پزشکتان از دارو استفاده کنید. هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید، زیرا مصرف داروها در دوران بارداری، بسیار حساس و خطرناک است.

 چگونه از تهوع در بارداری جلوگیری کنیم؟

تهوع یکی از مشکلاتی است که ممکن است خانم‌های باردار را شدیداً یا به طور خفیف آزار دهد. اما این‌جا هم می‌شود به کمک تغذیه مناسب با این مشکل مبارزه کرد:

ـ غذاهای کم‌چرب بخورید و از خوردن غذاهای سرخ‌کرده پرهیز کنید.

ـ کنار رختخواب مقداری نان خشک بگذارید و قبل از بلند شدن از رختخواب مقداری از آن را مصرف کنید.

ـ گرسنه نمانید. خیلی از خانم‌ها اگر معده‌شان را با خوراکی‌های سبک پر کنند، می‌توانند تا حدی از بروز حالت تهوع جلوگیری کنند.

ـ تهوع موجب کاهش حجم مایعات بدن می‌شود. توصیه می‌شود برای جبران آن به اندازه کافی مایعات بنوشید.

● رژیم گرفتن، قدغن!

رژیم گرفتن خانم‌ها در دوران بارداری برای سلامت جنینی‌ که در حال رشد است، خطر دارد. بسیاری از رژیم‌های لاغری باعث فقیر شدن بدن از نظر آهن، اسید فولیک و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز می‌شود. یادتان باشد که اضافه‌وزن یکی از بارزترین نشانه‌های سلامت در دوران بارداری است. خانم‌هایی که در دوران بارداری تغذیه خوب و مناسبی دارند و به مقدار لازم وزن می‌گیرند، نوزادهای سالمی به دنیا می‌آورند. بنابراین نگران چاق شدنتان نباشید.

● به تدریج وزن اضافه کنید

به طور معمول ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه‌وزن در طول دوران بارداری طبیعی است. این وزن باید در طول ۹ ماه بارداری طی ۳ دوره اضافه شود:

▪ از شروع بارداری تا هفته دوازدهم، بین ۱ تا ۲ کیلوگرم اضافه‌وزن، طبیعی است.

▪ از هفته ۱۲ تا ۲۸ بارداری، به طور متوسط باید هر هفته بین ۳۰ تا ۴۰۰ گرم به وزن خانم باردار اضافه شود.

▪ از هفته ۲۸ تا ۴۰ بارداری، به طور متوسط هــر ماه بین ۱ تــا ۳ کیلوگرم اضافه‌وزن طبیعی است.

برچسب ها: ,

Back to top