مامای همراه شما / پرگ

سلامتی چشم با مصرف این مواد غذایی

سلامتی چشم با مصرف این مواد غذایی

چشم به عنوان یکی از اعضای حیاتی بدن عمل می کند و مراقبت از آن بسیار مهم است. در این مقاله مواد غذایی ای را معرفی کرده ایم که با مصرف آن می توانید سیستم بینایی خود را تقویت کنید. خواندن این مقاله و عمل به آن برای «خانم های باردار» هم  توصیه می شود.

عینک آفتابی طبیعی در دل سبزیجات
سبزی ها و میوه های پاییزی حامی بسیار خوبی برای اعضای بدن به ویژه چشم ها هستند. تحقیقات جدید نشان می دهد اسفناج، انواع کلم (کلم بروکلی، گل کلم، کلم قمری) به دلیل دارا بودن لوتئین و مرکبات به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان نقش مهمی بر سلامت چشم ایفا می کنند.لوتئین ماده ای از خانواده کارتینوئیدها است که به عقیده محققان اثر محافظتی بر چشم ها دارد و همچون یک عینک آفتابی طبیعی چشم ها را در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید محافظت می کند.آنتی اکسیدان نیز جزء مولکول های مفید بوده که با خنثی کردن رادیکال های آزاد مانع از تاثیر مخرب آنها بر سلول های بدن می شود. به گفته پزشکان، سبزیجات و میوه های پاییزی نقش اساسی در سلامت چشم سالمندان ایفا می کنند.
مصرف روزانه سبزیجات برگدار سبز تا ۲۰ درصد یا بیشتر موجب کاهش بیماری های جدی چشم، بخصوص آب سیاه، می شود.
دید در شب مشهور را بشناسید
بلوبری به خاطر تاثیرش در بهبودبخشی به دید در شب مشهور است و این تاثیرش بر روی خلبانان نیروی هوایی بریتانیا در حین جنگ جهانی دوم امتحان شده است. بلوبری حاوی ویتامین C و آنتوسیانین‌ها، ترکیباتی که حدت بینایی را تقویت می‌کنند، است و می‌تواند به برطرف شدن خستگی چشم هم کمک کند.
راز درمان شب کوری را در زردآلو پیدا کنید
اگر به شب کوری مبتلا هستید، زردآلو مصرف کنید. زردآلو، سرشار از بتاکاروتن، نوعی کاروتینوئیدز است. بتاکاروتن علاوه بر مقابله با شب کوری از بروز آب مروارید نیز پیشگیری می‌کند.
کیوی بینایی تان را دوچندان می کند
از آن جایی که کیوی سرشار از مواد مغذی است, مزایای بسیاری برای سلامتی چشم نیز دارد.
کیوی سرشار از ترکیبات مشهور تقویت بینایی مانند لوتئین و زیگزانتین است. به نظر می رسد مصرف این میوه موجب حفظ و تقویت بینایی و پیشگیری از بیماری هایی مانند دژنراسیون ماکولا می شود. لوتئین و زیگزانتین موجود در کیوی جزء مواد مغذی شناخته شده ایی است که از چشم در برابرآسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند و از این رو موجب پیشگیری از بیماری های مرتبط با چشم می شوند.
هلو دوستدار زیبایی و چشم ها
هلو میوه ای لذیذ، کم کالری، سرشار از فیبر، ضداحتباس آب، دوستدار سلامت چشم‌ها محسوب می شود. این میوه حاوی ۱۰ ویتامین مختلف بوده و یک عدد هلوی بزرگ ۵۷۰ واحد ویتامین A در خود دارد که برای سلامت بینایی بسیار مهم است
با انبه روی چشمانتان حفاظ بکشید
آنتی‌اکسیدان موجود در انبه موسوم به زیاکسانتین، حائلی در برابر تشعشات نورهای آبی مضر بوده و نقش محافظ را برای حفظ سلامت چشم ایفا می‌کند و احتمالا صدمات ناشی از زوال شبکیه را دفع می‌کند. اثبات شده که دریافت بالای انواع میوه‌ها (۳ وعده یا بیشتر) خطر ابتلا و پیشرفت زوال شبکیه ناشی از افزایش سن را کاهش می‌دهد.
کلم بروکلی برضد پرتوهای ماوراء بنفش
سبزی‌های به رنگ سبز، مانند کل خانواده کلم‌ها، غنی از رنگدانه‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و مقدار زیادی ویتامین C دارند که به حفاظت از شبکیه و عدسی چشم از پرتوهای ماورای بنفش و نیز رادیکال‌های آزاد که اثرات زیانباری بر بینایی دارند، کمک می‌کند.

برچسب ها: , ,

Back to top