مامای همراه شما / پرگ

سلامت دهان و دندان در دوران بارداری

سلامت دهان و دندان در دوران بارداری موضوعی است که خانم های باردار حتما باید به آن توجه ویژه داشته باشند. متاسفانه یک باور غلط وجود دارد که بر طبق آن خانم های باردار فکر می کنند که در زمان بارداری خود نباید به دندانپزشک مراجعه نمایند.

مراجعه به دندان پزشکی در دوران بارداری

 باید بگوییم که این مسئله یبه کل غلط می باشد فقط بهتر است زمانی که به دندانپزشک مراجعه می کنید حتما باردار بودن خود را به پزشک اطلاع داده تا در صورتی که نیاز به انجام عملی بود از بی حسی ها کاملا بی خطر و مناسب حال خانم های باردار استفاده شود و به صورت کامل وضعیت سلامتی دهان و دندان در دوران بارداری چک شود.

عواملی که سلامت دهان و دندان را در بارداری به خطر می اندازند !

مهمترین عاملی که باعث می شود تا سلامت دهان در بارداری به خطر بیفتد و دندان پوسیده و خراب شوند، رعایت نکردن اصول بهداشت دهان و دندان می باشد.

سلامت دهان و دندان در دوران بارداری

در این دوره بسیار حساس بعضی عوامل باعث می شوند که سلامت دهان و دندان بیشتر به خطر بیفتد که این عوامل به شرح زیر می باشند:

حساسیت و تورم لثه ها می توانند عامل بازدارنده ای برای باردار باشند و سلامت را به خطر بیندازد.

بیماری صبحگاهی باعث می شود تا در سه ماه اول بیشتر مادر باردار حالت کسالت و تهوع و استفراغ داشته باشد و همین امر استفراغ باعث می شود تا دندان ها به میزان زیادی در معرض اسید قرار بگیرند.

در ماه های آخر بارداری ظرفیت معده کاهش یافته و خانم در دفعات بیشتر و به مقدار بیشتری غذا خورده و در صورتی که مسواک نزنند پلاکت بر روی دندان ها ایجاد شده و زمینه ساز ایجاد پوسیدگی در دندان ها می شوند.

استفاده از مواد شیرین و یا ترش در صورتی که بیش از حد طبیعی باشد باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها شده و سلامت دهان و دندان در دوران بارداری را به خطر می اندازد.

برچسب ها:

Back to top