مامای همراه شما / پرگ

سونوگرافی و مضرات آن در زمان بارداری

«سونوگرافی در زمان بارداری» برای موارد متعددی انجام می شود از جمله بررسی ضربان قلب جنین، اطمینان از سلامتی جنین، بررسی مشکلات رحم، تعیین جنسیت جنین، پیشگیری از نقایص مادرزادی. تصویر برداری از جنین که به وسیله امواج فراصوت انجام می شود روشی است که امروزه بسیار رواج دارد و تقریبا تمام مادران باردار حداقل یک بار هم که شده «سونوگرافی» را انجام داده اند. سونوگرافی علاوه بر مزیت هایی که دارد و بالاتر اشاره شد مضراتی هم به دلیل «امواج مخرب» آن دارد که استفاده درست و به جای آن و زیر نظر پزشک تنها میتواند اثرات مخرب آن را کاهش دهد در غیر این صورت عواقب آن برعهده مادر است.

در کشورهای غربی به دلیل آنکه هنوز عواقب و عوارض سونوگرافی دو بعدی نیز نامشخص است و حتی امکان تظاهر آن در ۳۰ تا ۴۰ سال آینده وجود دارد، زنان باردار خود تمایلی به انجام آن ندارند و در برخی کشورهای پیشرفته نیز تصویربرداری تنها یک مرتبه، آن هم در ماه پنجم یا ششم برای تشخیص نحوه زایمان انجام می شود. این درحالی است که در کشور ما، زنان باردار چندین مرتبه به دلایل غیرموجه تحت سونوگرافی قرار گرفته و حتی در برخی موارد برای تهیه تصاویر واضح تر و عکس از سنین مختلف، داوطلب استفاده از سونوگرافی سه و چهار بعدی می شوند.

تشخیص لزوم سونوگرافی بارداری بر عهده پزشک است

سونوگرافی، ابزاری تشخیصی و غیرتهاجمی است که تاکنون آسیب یا عارضه آن روی جنین ثابت نشده است. اما دانشمندان هنوز اطلاعات کافی در رابطه با اثرات مخرب تکرار و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض امواج آن در اختیار نداشته و به همین دلیل برای انجام انواع سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی، محدودیت قائل هستند.
در حال حاضر، سونوگرافی معمولی یا دوبعدی که تصاویر سیاه و سفید در اختیار پزشک قرار می دهد، بی خطرترین روش تصویربرداری در دوران بارداری است که اغلب برای تأیید ضربان قلب، رد هرگونه مشکل و یا حاملگی خارج از رحمی، تخمین سن بارداری، تعیین موقعیت جنین و تشخیص ناهنجاریهایی مانند سندرم داون مورد استفاده قرار می گیرد.
در برخی موارد، سونوگرافی های بیشتری توصیه می شود:مثلاً در شرایطی که مادر دیابت دارد، فشار خون بالایی دارد، بالای ۳۵ سال سن دارد و یا مشکلاتی در بارداری های قبلی خود داشته است.
گاهی اوقات انجام سونوگرافی متوالی دوبعدی و یا حتی انواع سه بعدی یا چهاربعدی آن برای تشخیص ناهنجاری های ظاهری جنینی مانند شکاف کام یا برخی ناهنجاری های استخوانی کاربرد دارد اما به دلیل آن که انواع سه بعدی و چهار بعدی آن سه برابر انرژی بیشتر با حداکثر قدرت به جنین وارد می کند، انجام آن به صلاح جنین و زن باردار نبوده و باید تنها در صورت لزوم و به تجویز پزشک انجام شود.

برچسب ها: , ,

Back to top