مامای همراه شما / پرگ

طرز صحیح خوابیدن در دوران بارداری

طرز صحیح خوابیدن در دوران بارداری

«دوره ی بارداری» دوره ی بسیار حساسی است که باید همه ی جوانب احتیاط را در آن رعایت کرد. نحوه ی صحیح خوابیدن نیز در این دوره باید رعایت شود و چه بسا بدخوابی در این دوران به خطراتی برای «مادر باردار» تبدیل شود.

۹ ماه انتظار طولانی و شیرینی برای بدنیا آوردن فرزند است اما برخی سهل انگاری ها و عادات نامناسب حتی در شیوه استراحت توسط مادر می تواند این شیرینی را تلخ کند.

خواب طولانی در سه ماهه اول بارداری امری طبیعی است، زیرا در این دوران بدن احساس خستگی بیشتر دارد تا به جنین ی که در حال رشد است عادت کند. در این زمان جفت شکل می گیرد و بدن خون بیشتری تولید می کند و قلب با سرعت بیشتری عمل پمپ خون را انجام می دهد. اما در ماه های بعدی، خوابیدن و فرم خواب دچار مشکل می شود و خانم باردار نمی تواند خواب راحت و بدون وقفه ای در شب داشته باشد. همچنان که بارداری پیشرفت می کند، ممکن است خوابیدن برای مادر کمی ناراحت کننده تر شود.

کارشناسان در جدیدترین پژوهش های خود دریافتند مادران بارداری که به پشت و بر روی شکم خود می خوابند با احتمال بالایی به جنین خود آسیب می رسانند و احتمال مرده زایی در این بانوان بیشتر است.

گفتنی است، براساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه اوکلند هنگامی که مادر بر روی شکم خود می خوابد فشار و استرس فراوانی به جنین وارد می شود و سطح اکسیژن دریافتی و نیز میزان فعالیت جنین کاهش می یابد و این یکی از دلایل مرده زایی و از دست دادن جنین بویژه درماه های آخر بارداری است.

دانشمندان این نتایج را با تحقیق برروی ۲۹ زن باردار و اندازه گیری میزان اکسیژن و ضربان قلب جنین آنها در طول ۳۰ دقیقه آزمایش خوابیدن و استراحت بر روی شکم توسط مادران آنها بدست آورده اند.

کارشناسان به زنان باردار توصیه می کنند که دقت و توجه کافی در نگهداری از جنین خود بویژه در سه ماهه سوم داشته باشند و هنگام استراحت تنها برروی پشت و کمر خود دراز بکشند و از خوابیدن برروی شکم و یا قرار دادن صورت بر روی بالشت خودداری کنند، زیرا تمامی این موارد می تواند باعث کاهش دریافت اکسیژن توسط جنین و بروز عوارض و ناهنجاری های مادرزادی و حتی مرگ جنین شود، در عوض خوابیدن برروی پشت توسط مادر علاوه بر قرار دادن فضای بیشتر برای حرکت جنین باعث بهبود گردش خون و ضربان قلب هم مادر و هم جنین می شود.

کارشناسان توصیه می کنند زنان باردار برای آموزش چگونگی استراحت در دوران بارداری حتما تحت نظارت ماما قرار داشته باشند تا دچار عوارض ناخواسته نشوند.

پزشکان هشدار می دهند حتی در سالم ترین زنان بدون هیچ مشکل یا بیماری ژنتیکی احتمال مرده زایی جنین یا بروز بیماری و ناهنجاری های مادرزادی وجود دارد و یکی از مشکلات شایع مرگ نوزاد به خاطر شیوه اشتباه استراحت توسط مادر است.

 

برچسب ها: ,

Back to top