مامای همراه شما / پرگ

عدس غذایی مناسب در بارداری

عدس غذایی مناسب در بارداری

برنامه غذایی «مادران باردار» در «دوران بارداری» بسیار اهمیت دارد. خوب است که «مادران باردار» درباره انواع و اقسام غذاها اطلاعات کسب کنند. در این مقاله درباره فواید عدس صحبت کرده ایم که به عنوان منبع طبیعی ویتامین B6 شناخته می شود.

مصرف عدس مخصوصاً برای خانمهایی که در سنین باروری و دوران بارداری هستند و در معرض کمبود آهن هستند، بسیار مفید است. مادران شیرده می توانند با مصرف عدس کمبود خون بدن خود را جبران کنند.
گفتنی است؛ زیاده‌روی در خوردن عدس سبب غلیظ‌ شدن خون و کند شدن جریان آن در رگ‌ها می‌شود.

این آنتی‌اکسیدان‌ها به ویژه در پوشش بیرونی عدس قرار دارند. بر اساس نتایج پژوهش‌ها زمانی که عدس خیس یا پخته می‌شود میزان آنتی اکسیدان کاتچین موجود در آن نیز افزایش پیدا می‌کند.عدس مانند دیگر اعضای خانواده‌ حبوبات سرشار از فیبر می‌باشد. باید بدانید که هر پیاله عدس پخته شده حاوی حدود ۴.۵ گرم فیبر می‌باشد. فیبرهای محلول در آب موجود در عدس می‌تواند شما را از گزند بیماری‌های قلبی عروقی در امان نگه دارد. به خاطر اینکه این فیبرها به کنترل میزان کلسترول خون کمک می‌کنند.

علاوه بر خواصی که گفته شد عدس منبع خوب پتاسیم نیز می‌باشد. پتاسیم در بدن ما وظیفه دارد که pH خون را تنظیم کند. پتاسیم همچنین باعث تحریک ترشح اسیدکلریدریک در معده می‌شود که به هضم غذا کمک می‌کند.

علاوه بر این‌ها این ماده‌ معدنی برای انقباض عضلات و هم چنین انتقال واکنش‌های عصبی لازم است.عدس سرشار از ویتامین B۱ و B۲ می‌باشد. این ویتامین‌ها در متابولیسم انرژیِ همه‌ سلول‌ها نقش دارند. علاوه بر این، ویتامین B۲ به رشد و احیای سلول‌ها، تولید هورمون‌ها و تشکیل گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. در عدس ویتامین B۳ نیز وجود دارد که به تولید انرژی از قندها و چربی‌های مصرف شده کمک می‌کند.

این ویتامین به روند تشکیل DNA نیز یاری می‌رساند. همین عدس منبع طبیعی ویتامین B۶ نیز می‌باشد. کلاً جمع خانواده‌ B در این ماده‌ غذایی جمع است. این ویتامین که پیریدوکسین نیز نامیده می‌شود در سوخت و ساز پروتئین‌ها و اسیدهای چرب و همچنین سنتز ناقل‌های عصبی نقش دارد. ویتامین B۶ به تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند و باعث می‌شود که آنها اکسیژن بیشتری حمل کرده و آنها را به سلول‌ها برسانند.

این ویتامین همچنین به عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. در نهایت باید بگوییم که ویتامین B۶ در ساخت برخی از ترکیبات سلول‌های عصبی شرکت دارد و به تنظیم هورمون‌ها نیز کمک می‌کند.

برچسب ها: , , ,

Back to top