مامای همراه شما / پرگ

عدم زیاده روی در مصرف آلوئه ورا در بارداری

عدم زیاده روی در مصرف آلوئه ورا در بارداری

سوالات زیادی درباره مصرف آلوئه ورا وجود دارد و کمتر به این گیاه اشاره شده است. در این مقاله سعی کرده ایم تا سوالات متنوعی را درباره این گیاه پاسخ دهیم. نکته ای که وجود دارد این است که «مادران باردار» نباید در مصرف این گیاه زیاده روی کنند.

در چه مواردی آلوئه ورا منع مصرف دارد؟
از آلوئه ورا نباید در زمان تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، خون ریزی رکتال (مقعد) و ضعف شدید استفاده کرد. در زمان بارداری نیز به غیر از دستور پزشک مصرفش ممنوع است.

بهترین شیوه مصرف این گیاه چیست؟
برگ های خود این گیاه به صورت تازه در عطاری ها و داروخانه ها به فروش می رسد. استفاده از این گیاه به دو شکل موضعی و خوراکی است. برای استفاده مستقیم از ژل آلوئه ورا می توان برگ های گیاه را قطع کرد. در محل قطع شده ژل بی رنگ نمایان خواهد شد. با فشردن برگ گوشتی گیاه، ژل بیرون می زند. می توان از این ژل برای مرطوب کردن پوست، آفتاب سوختگی، زخم، سوختگی های معمولی و نرم کردن اگزمای زیرچشم استفاده کرد. فراموش نکنید که ژل به مرور زمان در هوا تغییر رنگ می دهد و پس از مدتی به رنگ قرمز تیره مایل به سیاه در می آید.

در نوع خوراکی نیز می توان از انواع کمپوت ، دراژه، قرص و نوشیدنی های آلوئه ورا که تا حدودی خواص ملینی، ضدمیکروبی و… دارند، استفاده کرد. خوردن کمپوت آلوئه ورا به دلیل اینکه مولکول های پلی ساکارید موجود در آن می توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند و بدن را در برابر انواع عوامل بیماری زا به خصوص ویروس ها مقاوم کنند، مفید است.
مصرف آن در دوران بارداری ممکن است همراه با چه عارضه ای باشد؟
هر گیاه یا ماده ای که خاصیت ملینی قوی دارد، در صورتی که بیش از اندازه مصرف شود، باعث تحریک شدید روده و در نتیجه فشار بر رحم و سقط جنین می شود. به همین دلیل مصرف آلوئه ورا در زمان بارداری بدون دستور پزشک ممنوع است. میزان مصرف معمولی آن به عنوان ضدیبوست، ۲/۰ گرم است. مصرف بیش از این مقدار در افراد عادی باعث دل پیچه و در خانم های باردار باعث سقط جنین می شود.

با توجه به فواید زیاد آلوئه ورا در مورد مصرف آن در دوران بارداری زیاده روی نکنید و حتما با پزشک خود مشورت کنید. عصاره‌ی آلوئه‌ورا به هضم غذا کمک می‌کند و برای درمان التهاب مفید است. این ماده به کاهش تحریک حاصل از برگشت اسید معده کمک می‌کند. آلوئه‌ورا حاوی موادی مانند پولی‌ساکاریدها و گلیکوپروتئین‌هاست که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در عین حال پولی‌ساکاریدها به ترمیم پوست کمک می‌کنند و گلیکوپروتئین‌ها برای کاهش درد و التهاب مفید هستند.
خوردن ژل آلوئه‌ورا پیش از غذا مفید است. مقداری از این ژل را می‌توانید همراه چای یا آبمیوه نیز میل کنید. آب آلوئه‌ورا شامل ویتامین‌های مختلف، موادمعدنی و آنزیم‌های مفید برای سیستم ایمنی است. همچنین این گیاه، شامل فیبر است که به تنظیم حرکات روده و کاهش یبوست نیز کمک می‌کند و برای بیماری رفلاکس معدهمفید است.

آیا مصرف این گیاه همراه با میوه های دیگر یا سالاد میوه اشکالی دارد؟
مصرف آلوئه ورا به مقدار توصیه شده در کنار میوه های دیگر یا سالاد میوه منعی ندارد اما از مصرف مداوم و روزانه آن باید پرهیز شود. مصرف مداوم این گیاه با تمام خاصیت ها و فوایدی که دارد به کلیه ها آسیب جدی می رساند.

باید محصولات گیاه آلوئه ورا را که به صورت پماد، کرم، کمپوت و… برگ های آن که به بسته بندی های فویل شده در سوپرمارکت ها یا داروخانه ها موجود است، با توجه به تاریخ انقضای درج شده روی آن مصرف کرد.

آیا شروط خاصی برای مصرف آن وجود دارد؟
بله. در استفاده از این گیاه باید مراقب بود زیرا مصرف بیش از حد آن به صورت خوراکی (مصرف روزانه بیش از یک گرم به مدت طولانی) ممکن است باعث به هم خوردن تعادل آب و الکترولیت ها و در نهایت کم آبی بدن، سقط جنین، زایمان زودرس، اسهال خونی و ضایعات کلیوی شود زیرا خاصیت مسهلی آلوئه ورا باعث دفع بیش از حد آب بدن و در نتیجه بروز ضایعات کلیوی و اسهال خونی می شود.

برچسب ها: , , ,

Back to top