مامای همراه شما / پرگ

عدم مصرف فست فود در بارداری

فست فود یا غذای آماده همه جوره ضرر دارد و هیچ نکته مثبتی در آن ها دیده نمی شود. سفارش این نوع غذاها بیشتر به دلیل خوشمزه بودن، تنگی وقت و … می باشد. «مادران باردار» باید مراقب باشند که تا حد امکان این نوع غذاها را مصرف نکنند.

ترکیبات موجود در فست‌فودها و هله‌هوله‌ها همچنین می‌توانند قدرت باروری‌تان را متأثر کنند. پژوهشی نشان داد که غذاهای فراوری‌شده محتوی فتالات هستند. فتالات‌ها ترکیباتی شیمیایی‌اند که می‌توانند عملکرد هورمون‌ها را در بدن با اختلال مواجه کنند. قرارگرفتن بدن در معرض مقادیر بالای این ترکیبات ممکن است موجب بروز مشکلات تولیدمثلی مانند نقص تولد شود.

از آنجا که بیشتر فست فودها با غوطه ور شدن در روغن داغ تهیه می شوند، مصرف مداوم شان میزان کلسترول بد یا همان چربی خون را بشدت افزایش می دهد.

این در حالی است که به گفته دکتر توکلی احتمال ابتلا به کبد چرب در کسانی که زیاد فست فود می خورند بیشتر است؛ چون این غذاهای چرب، بشدت پرکالری و چاق کننده اند.

از طرفی معمولا برای سرخ کردن غذاهای فست فودی از روغن هایی با اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس بالا استفاده می کنند و این چربی همان چربی مضری است که می تواند در دیواره سرخرگ ها رسوب کند و باعث مسدود شدن آنها و در نتیجه افـــزایش احتمال سکته قلبی شود.

بـا این حساب اگـر می خــواهید جلوی بــروز چربی خـون، دیــابت، پـوکی استـخـــوان و… را بگیرید باید دور غذاهای فست فود را خط بکشید و سراغ گزینه های بهتر یعنی غذاهای خانگی سالم، کم چرب و کم نمک بروید.

همیشه متخصصان تغذیه به افرادی که دچار زخم معده هستند توصیه می کنند غذاهای پرادویه نخورند و همان طور که می دانید فست فودها بویژه انواع اسپایسی آنها سرشار از ادویه هستند.

به همین دلیل طرفداران پروپاقرص این غذاها در معرض آسیب های گوارشی مثل نفخ، سوء هاضمه، رفلاکس و از همه مهم تر سرطان معده و روده بزرگ قرار دارند.

در عین حال علاوه بر ادویه، بیشتر غذاهای رستوران های فست فودی از نظر نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد هستند و به گفته دکتر توکلی نه تنها ذائقه افراد را به مصرف غذاهای شور عادت می دهند، بلکه مصرف بی رویه آنها زمینه ابتلا به بیماری فشار خون را هم فراهم می کند.

 

برچسب ها: , ,

Back to top