مامای همراه شما / پرگ

عوارض ایستادن طولانی در بارداری

امروزه خیلی از “مادران باردار” علاوه بر امور داخل خانه، در بیرون از خانه نیز فعالیت دارند. همین امور باعث می شود تا مدت زیادی در روز مجبور باشند سرپا بایستند. در این مقاله درباره‌ی ایستادن طولانی و خطرات آن برای مادران باردار صحبت کرده ایم.

به گزارش محققان با بررسی نرخ رشد جنین های ۴۶۸۰ مادر در اوایل حاملگی آن ها در یافته اند که زنانی که در هنگام بارداری خود با داشتن کارهای سرپایی مجبورند زمان زیادتری را نسبت به بقیه بایستند، رشد کودکان خود را کمتر می کنند. بر اساس این گزارش حدود ۵/۳۸ درصد از زنان مورد مطالعه مدت زمان بیشتری را روی پاهای خود می ایستادند و درصدی از زنان نیز ساعات طولانی تری را در طول روز نسبت به بقیه کار می کردند.

ایستادن زیاد در طول یک بازه‌ی زمانی روزانه در دوران بارداری منجر به کاهش رشد جنین می شود. گفتنی است تحقیقات قبلی ارتباط ساعات کاری طولانی مدت مادران را بر روی افزایش خطر نقص نوزادان در هنگام تولد، تولد نوزاد نارس یا با وزن کم و تولد نوزاد مرده نیز بررسی کرده است.

یک مطالعه جدید در هلند نشان می دهد که ایستادن و کار کردن برای ساعات طولانی در دوران بارداری ممکن است رشد کودک را کند کند.

در این مطالعه، زنانی که در دوران بارداری برای مدت طولانی در محل کار می‌ایستادند، نوزادانی داشتند که دور سرشان به طور متوسط ​​۱ سانتی‌متر (یا ۳ درصد) کوچک‌تر از دور سر نوزادان متوسط ​​در بدو تولد بود.

علاوه بر این، زنانی که بیش از ۲۵ ساعت در هفته کار می کردند، نوزادانی داشتند که به طور متوسط ۱ تا ۳ اونس وزن کمتری نسبت به نوزادانی داشتند که کمتر از ۲۵ ساعت در هفته کار می کردند.

به گفته محققان، تجزیه و تحلیل رشد نوزادان نشان داد که این تفاوت ها از سه ماهه سوم بارداری به بعد وجود دارد.

با این حال، ساعات طولانی کار و درگیر شدن در کارهایی که از نظر جسمی سخت در دوران بارداری هستند، زنان را در معرض خطر زایمان زودرس یا داشتن نوزادانی با وزن کم هنگام تولد قرار داده است.

به گفته محققان، علاوه بر این، مطالعات قبلی نشان داده است که زنان شاغل در مقایسه با زنانی که بیکار هستند، عوارض بارداری کمتری دارند.

رابین گفت، با این حال، زنان باردار باید مطمئن شوند که ترکیبی از نشستن، ایستادن و راه رفتن را در روز کاری خود بگنجانند. رابین گفت: نشستن طولانی مدت ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد و ایستادن طولانی مدت ممکن است جریان خون نوزاد را به خطر بیندازد. او گفت: به همین دلیل است که باید آن را با هم مخلوط کنید.

کار کردن در دوران بارداری

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که ساعات کار طولانی ممکن است خطر نقایص مادرزادی، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد، اما روی رشد جنین تمرکز نکرده‌اند.

در مطالعه جدید، محققان مرکز پزشکی اراسموس در هلند، نرخ رشد نوزادان بیش از ۴۶۰۰ مادر آینده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در دوران بارداری، رشد با سونوگرافی اندازه گیری شد.

در اواسط بارداری، از زنان در مورد شرایط محیط کار، و نیازهای فیزیکی شغلشان، از جمله اینکه آیا شغل آنها نیاز به بلند کردن، ایستادن یا راه رفتن طولانی، کار در شیفت شب یا ساعات کار طولانی دارد، سؤال شد.

حدود ۳۸ درصد از زنان گفتند که مدت طولانی را در محل کار، در مشاغلی مانند فروشندگی، مراقبت از کودکان و تدریس سپری کرده اند. حدود ۴۵ درصد گفتند که مدت طولانی را در محل کار پیاده روی می کردند، ۶ درصد گفتند که بلند کردن اجسام سنگین و ۴ درصد در شیفت شب کار می کردند.

دوره های طولانی ایستادن با سرعت کمتر رشد جنین و با اندازه کوچکتر سر در هنگام تولد همراه بود. به گفته محققان، کار بیش از ۲۵ ساعت در هفته نیز با دور سر و رشد جنین مرتبط است.

محققان دریافتند کار تا هفته ۳۶ بارداری هیچ اثر منفی نداشته است.

تحقیقات آینده چه می گویند ؟

دکتر جیم وودز، رئیس دپارتمان زنان و زایمان در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، گفت: از آنجایی که این مطالعه در هلند انجام شده است، مشخص نیست که آیا این یافته ها در مورد سایر جمعیت ها نیز صدق می کند یا خیر.

این مطالعه همچنین میزان خوشحالی زنان در شغل خود یا اینکه آیا استرس را در محل کار یا خانه تجربه کرده اند را ارزیابی نکرد. وودز گفت که وضعیت روانی سالم می تواند سلامت سیستم ایمنی را بهبود بخشد و ممکن است منجر به نتایج بهتر بارداری شود.

رابین گفت که مطالعات آینده باید در طول زمان نوزادان را دنبال کنند تا ببینند آیا تفاوت جزئی در اندازه سر یا وزن هنگام تولد بر رشد کودک تأثیر می گذارد یا خیر.

نتیجه گیری

ایستادن و کار کردن برای ساعات طولانی ممکن است بر رشد نوزادان تأثیر بگذارد، اما مشخص نیست که آیا تأثیر آن برای سلامت نوزاد تفاوتی دارد یا خیر.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای ایستادن در بارداری و عوارض آن داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب ها: ,

Back to top