مامای همراه شما / پرگ

فعالیت های ممنوعه در بارداری

معمولا «خانم های باردار» سعی می کنند تا در اوقات فراغت خود، خود را به چیزی مشغول کنند این سرگرم شدن می تواند حتی تمیز کردن خانه نیز باشد اما «مادران باردار» باید با وضعیت صحیح ایستادن و نشستن و یا خم شدن آشنا باشند.

کارهایی همچون شستن کف، جارو کشیدن معمولاً در مدت زمان کوتاهی انجام می گیرند اما آسان هم نیستند. بنابراین برای آنکه تا حد امکان کمتر احساس خستگی کنید، باید با وضعیت صحیح ایستادن و یا خم شدن آشنا باشید. مثلاً دسته جارو برقی یا کف شوی را باید از بالاترین قسمت آن در دست بگیرید، بطوری که تا آنجاکه ممکن است کمرتان صاف بوده زانوها را خیلی کم خم کنید.

هرگز وسایل سنگین را جابه جا نکنید. هرگونه حرکتی که باعث وارد آوردن فشار به عضلات شکم شود ممکن است سبب بروز انقباضات رحمی گردد. در برخی ازموارد اینگونه انقباضات به همراه عواملی دیگر می توانند زایمان زود رس را موجب شوند. به همین دلیل است که خانمهای باردار باید از بلند کردن و یا جابه جا کردن وسایل سنگین خودداری نمایند. جابه جا کردن میز، تلویزیون، میز ناهارخوری ، مبل ، فرش و مانند آن ممکن است خطر فوق را به همراه داشته باشند.

خانم باردار باید در منزل نیز کفش بپوشد. البته کفش هایی که راحت بوده و کمی پاشنه داشته باشند.

توجه داشته باشیدکه ساک های خرید نباید بیش از حد سنگین باشند و وزن آنها نبایستی از ۴ کیلوگرم بیشتر باشد. ضمناً همیشه ساک های خرید را بین دو دوست به طور مساوی تقسیم کنید و هرگز همه را با یک دست بلند نکنید. برای انجام کارهایی که باید برای مدتی نسبتاً طولانی درحالت نیمه نشسته باشید، مناسب آن است که روی یک زانو نشسته و زانوی دیگر را به سمت خودتان خم کنید و بالا بیاورید ( اصطلاحاً روی یک زانو نشستن ). این حالت سبب ایجاد تعادل می شود.

معمولاً در آخرین ماههای بارداری، ایستادن سر پا ممکن است دردهایی را به همراه داشته باشد و به همی دلیل بایستی تا حد امکان کارها را بطور نشسته انجام داد. صحیح ترین طریقه برای اتو کردن، نشستن بر روی صندلی و تکیه به پشت آن با ستون فقرات صاف است، طوری که زانوها کمی بالاتر از ران قرار گیرند. بنابراین درصورت لازم می توان متکایی زیر کف پاها و حتی پشت کمر گذاشت. این وضعیت برای خیاطی کردن و یا غذا خوردن نیز بسیار مناسب است.

برای روشن کردن ماشین لباسشویی و یا برداشتن نایلونهای خرید ( ساک خرید ) انجام کارهائی که نیاز به خم کردن کمر در حالت معمول دارد. در دوران بارداری باید به طریقی صورت گیردکه به شکم فشاری وارد نیاید. ریختن لباس در لباسشویی هایی که در آنها از جلو باز می شود، جابجا کردن وسایل خرید در داخل کمد و یا کابینت، گذاشتن و برداشتن ظروف ازکابینت های پایین و…، جزو این دسته کارها محسوب می شوند. بنابراین به جای خم کردن کمر در چنین مواقعی بایستی ضمن صاف نگه داشتن ستون فقرات، زانوها را خم کردو برای بلند شدن، آهسته از جا برخاست.

مطلقاً ممنوع !

-خم شدن به طرف جلو

– فشار وارد آوردن به بدن با بالا بردن دستها. مانند موقعی که می خواهیم وسیله ای را بالای کمد بگذاریم.

– بلند کردن و حمل وسایل سنگین مانند کیسه برنج، ساک خرید و امثال آن با هردو دست بطور همزمان، طوری که شکم و وزن بدن را متحمل شود.

– انجام کارهایی که نیاز به استفاده ازنردبان دارند. در دوران بارداری حفظ تعادل بدن بر روی پله های باریک مشکل است.

– کارهایی که باعث خستگی زیاد بدن می شوند مانند تمیزکردن دیوارها، شستن و نظافت جاهای مختلف بطور ممتد.

برچسب ها: ,

Back to top