مامای همراه شما / پرگ

فوایدی که به عارضه‌ها می‌ارزد

فوایدی که به عارضه‌ها می‌ارزد

شاید موضوع انتخاب نوع «زایمان» یک موضوع کلیشه ای به نظر برسد اما با پیشرفتی که امروزه در صنعت پزشکی حاصل شده است، به این نتیجه رسیده اند که «زایمان طبیعی» با آنکه عوارض ناچیزی دارد اما بسیار بهتر از سزارین می باشد.

اگر چه زایمان طبیعی هم بدون عارضه نیست، اما این عوارض ناچیز بوده و شایع نیستند. به جز درد شدید و طولانی زایمان که آن هم با روش­های بدون درد قابل کنترل است، برش دیواره واژن (اپیزیوتومی)، صدمه به پیشابراه و مقعد، افتادگی رحم و بی اختیاری ادرار عوارض نادری هستند که روبه رو شدن با آن به فایده­ های زایمان طبیعی می­ارزد.

تحقیقات دانشمندان دانشگاه برونل انگلیس نشان داده زنانی که بار اول به طور طبیعی زایمان می­کنند، نسبت به آنها که سزارین را انتخاب کرده­اند؛ روابط زناشویی بهتری دارند. این نتیجه برخلاف تصور غلط اما رایجی است که زایمان طبیعی را عامل اختلال در روابط زناشویی می داند.

این بررسی همچنین نشان داد که در دراز مدت هم تفاوتی بین دو روش زایمان در این مورد وجود ندارد. شاید یکی از علل افسردگی پس از زایمان همین اختلال در روابط زناشویی باشد. نتایج به دست آمده از یک بررسی نشان داده است که تولد نوزاد به روش سزارین، افسردگی بعد از زایمان را کاهش نخواهد داد.

گزارش های منتشر شده در آخرین شماره نشریه پزشکی بریتانیا و مطالعه روی بیش از ۱۴ هزار زن، حاکی از این است که سزارین خطر ابتلا به افسردگی­ پس از زایمان را بیشتر می­کند. محققان معتقدند با توجه به اینکه مادر تحت عمل جراحی قرار گرفته، تحمل درد و مشکلات جسمی فشار بیشتری را بر او وارد کرده و تحمل استرس ناشی از افزایش مسئولیت ها و تغییرات زندگی برایش دشوارتر شده ، بیشتر در معرض افسردگی قرار می گیرد.

شاید باورتان نشود اما خونی که مادر در سزارین از دست می­دهد، دو برابر مقدار خونی است که در زایمان طبیعی از دست می­رود. به طوری که ۳درصد خانم­ها بعد از عمل سزارین نیاز به تزریق خون پیدا می­کنند.

علاوه بر این محققان کلینیک مایو معتقدند هرچه تعداد سزارین­هایی که انجام داده­اید بیشتر باشد احتمال چسبندگی جفت به دیواره رحم (پلاسنتا آکرتا) هم بیشتر بوده و خونریزی حین زایمان تشدید می­شود. متاسفانه گاهی این مشکل چاره­ای جز در آوردن رحم از شکم باقی نمی­گذارد.

برچسب ها: , ,

Back to top