مامای همراه شما / پرگ

فواید بادام در دوران بارداری

فواید بادام در دوران بارداری

درباره ی مصرف تغذیه ی مناسب در «دوران بارداری» قبلا صحبت کرده ایم و اهمیت این موضوع را نشان داده ایم. در این مقاله درباره ی مصرف بادام در «دوران بارداری» توضیحاتی داده ایم که دانستن فواید مصرف بادام می تواند انگیزه ی بیشتری برای مصرف آن باشد.

بادام درختی

بادام درختی شیرین به دلیل خواصی که دارد یکی از مواد تغذیه ای مهم در دوران بارداری محسوب می گردد. بادام درختی هم برای مادر و هم برای جنین فواید فراوانی دارد.یکی از مسائلی که ممکن است در طول دوران بارداری برای خانم های باردار پیش بیاید یبوست دوران بارداری است. بادام درختی علاوه بر خاصیت ضد یبوستی که دارد به سبب داشتن مواد مفیدی که در ادامه ذکر خواهد شد نقش مؤثری در سلامت مادر باردار و جنین او دارد. مصرف بادام در خانم های حامله تا حد زیادی می تواند برای جلوگیری و درمان یبوست بارداری مؤثر باشد.

مواد موجود در بادام درختی شیرین

مواد مهم موجود در ۱۰۰ گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده عبارتند از: انرژی ، پروتئین ، پتاسیم ، فسفر ، کلسیم و آهن.

  • پروتئین: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار ۱۸/۶ گرم پروتئین وجود دارد. پروتئین یکی از نیازهای مادران باردار در طول دوران بارداری محسوب می شود. زنان باردار حداقل به ۷۵ گرم پروتئین در روز نیاز دارند. بادام درختی با داشتن میزان پروتئین بالا می تواند یکی از منابع غیر حیوانی و ارزشمند تامین پروتئین در زنان حامله باشد.
  • فسفر: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار ۵۰۰ میلی گرم فسفر وجود دارد. فسفر نقش مؤثری در رشد و نمو مغز جنین دارد و بادام درختی یکی از منابع تامین فسفر در دوران بارداری می تواند محسوب گردد.
  • انرژی: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار  ۵۹۸ کالری انرژی وجود دارد. از آن جایی که خانم های باردار در طی دوران بارداری نیاز بیشتری به انرژی دارند، بادام درختی می تواند در تامین انرژی خانم حامله کمک شایانی بنماید. بادام درختی با داشتن انرژی می تواند در جهت رفع خستگی زنان باردار مؤثر واقع شود.
  • کلسیم: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار ۳۲۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد. کلسیم نقش مؤثری در استخوان بندی نوزاد در دوران بارداری دارد و بادام به عنوان یکی از منابع تامین کلسیم می تواند کمک شایانی بکند.
  • پتاسیم: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار ۷۷۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد. یکی از مواردی که مادران باردار در طول دوران بارداری ممکن است دچار آن شوند ، فشار خون بارداری است. پتاسیم یکی از عوامل کاهنده فشار خون است و بادام درختی با داشتن پتاسیم می تواند نقش مؤثری در تغذیه روزانه خانم های باردار داشته باشد. پتاسیم همچنین برای حفظ سلامت قلب و دستگاه گوارش و نیز کارکرد صحیح سیستم عصبی و عضلات لازم است و بادام درختی در این زمینه هم نقش مؤثری می تواند داشته باشد.
  • آهن: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار ۴/۷ میلی گرم آهن وجود دارد. آهن یکی از نیازهای ضروری دوران بارداری است که از این حیث هم بادام زمینی نقش مؤثری می تواند داشته باشد.

میزان مصرف بادام در دوران بارداری چقدر باید باشد؟

به گفته یک پزشک طب سنتی ، میزان مصرف بادام درختی برای یک زن باردار در هر روز ۱۴ عدد است. به عنوان یک پیشنهاد بهتر است از بادام سنگی استفاده شود و روزی مقدار ۱۴ عدد بادام سنگی را شکسته و مغز آن را میل نمایید ؛ زیرا مغز بادام های آماده ممکن است حاوی مواد دیگری جهت نگهداری و … باشد یا چون در معرض هوا قرار دارند ممکن است دارای آلودگی باشند و بادام سنگی به دلیل اینکه مغز آن توسط پوسته حفاظت می شود و فقط موقع خوردن پوسته آن شکسته می گردد سالم تر خواهد بود.

برچسب ها: , ,

Back to top