مامای همراه شما / پرگ

فواید جوانه عدس در بارداری

فواید جوانه عدس در بارداری

برنامه غذایی «مادران باردار» باید پر از خوراکی های مفید و پرخاصیت باشد چرا که تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم است. در این مقاله فواید جوانه عدس را شرح داده ایم که دارای ویتامین است و بسیار مفید می باشد.

جوانه عدس شستشودهنده کلیه ها و افزاینده انرژی است و به دلیل پروتئین زیاد، خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد. بد نیست بدانید جوانه عدس قرمز در مقایسه با انواع دیگر آن آهن و کلسیم بیشتری دارد. عدس سرشار از پتاسیم، آهن، ویتامین A، اسید فولیک و فیبر هستند. عدس جوانه زده حاوی ویتامین C، ویتامین های A، B6 و E، به علاوه پتاسیم میباشد. میزان کالری آن بسیار کم و بدون چربی اشباع شده است. بیش از یک هزار سال پیش استفاده های پزشکی از جوانه عدس شناخته شده است.

جوانه عدس تمامی هشت اسیدآمینه ضروری مورد نیاز بدن را دارد ولی کارشناسان تغذیه ترکیب جوانه عدس با ذرت، گندم یا برنج را پیشنهاد می‌دهند به دلیل اینکه کیفیت پروتئینی جوانه عدس را بهتر می‌کند. جوانه عدس دارای ویتامین A، C، خانواده ویتامین‌های B، فولیک‌اسید، اینوزیتول، برم، کلسیم، کلر، مس، آهن، منیزیم، پتاسیم و پروتئین است بدین جهت مصرف آن به دختران و بانوان برای مبارزه با مشکل کم خونی که اغلب پیش می آید بسیار توصیه می شود.جوانه عدس مغذی بوده و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. همچنین تصفیه کننده خون و کاهنده قند خون است. این جوانه خوش طعم به شست‌وشو و تحریک کلیه‌ها، سیستم غدد فوق‌کلیوی، به تقویت قلب و عروق، افزایش انرژی و قدرت حیاتی کمک می‌کند. میزان فیبر محلول در جوانه عدس در مقایسه با دانه عدس به میزان ۳۰۰درصد افزایش می‌یابد. فیبر محلول در آب موجود در جوانه عدس به کاهش کلسترول، فشار خون، قند خون و تنظیم میزان انسولین خون کمک می‌کند. از دیگر خواص جوانه ی عدس مقوی بودن آن است که خاصیت سیرکننده گی بالایی برای مصرف کننده ی آن ایجاد می کند. بدین جهت اغلب افرادی که فعالیت های ورزشی می خواهند انجام دهند و احتیاج به توان بالا دارند از جوانه ی عدس در کنار غذای خود استفاده کنند.

عدس قرمز سرشار از آهن و کلسیم است. جهت تهیه جوانه نباید دانه عدس شکسته باشد. این نوع عدس هنگام جوانه زدن دو ریشه رو به پائین و دو برگ کوچک می زند.
عدس سبز پررنگ و کوچک تر از عدس معمول است و حاوی ویتامین های ب۲۱, ب۶, ب۳, ب۱, آ ، ای و ث، آهن، منیزیم، منگنز، سدیم، فسفر و زینک است. عدس معمولاً به دلیل داشتن پروتئین زیاد، فیبر و نمک های معدنی مانند آهن و کلسیم مورد استفاده قرار می گیرد. جوانه عدس معمولاً همراه جوانه یونجه به صورت خام مصرف می شود و گاهی جوانه عدس به صورت بخارپز مورد مصرف قرار می گیرد.

نکات برجسته تغذیه

ویتامین ها: A,E,B9,B6,E,C

مواد معدنی: پتاسیم، آهن،کلسیم، برم، کلر، مس، منیزیم

سایر عوامل: فیبر، کربوهیدرات و پروتئین، اینوزیتول

شستشودهنده کلیه ها و افزاینده انرژی، به دلیل پروتئین زیاد، خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد. تصفیه کننده خون و کاهنده قند خون، تقویت کننده قلب و عروق، رفع کننده مشکلات کم خونی

برچسب ها: , , ,

Back to top