مامای همراه شما / پرگ

فواید مصرف خربزه برای پوست

خربزه یکی از پرطرفدارترین میوه های تابستان به شمار می رود.
وجود ویتامین C موجود در خربزه، موجب طراوت و شادابی پوست و روشن شدن رنگ پوست می گردد.
به دلیل آن که گوشت خربزه یک ماده ضد تورم به شمار می‌‌رود، لذا به شکل ضماد روی سوختگی‌های سطحی پوست بدن استفاده می‌شود. بدین منظور گوشت خربزه را له کنید و به صورت مرهم روی سوختگی های سطحی پوست بدن بگذارید، آن را معالجه خواهد کرد.
برای درمان کک و مک و لکهای صورت، گوشت خربزه را له کنید و روی صورت بمالید.
وجود ۳۷ میلی گرم ویتامین C در هر یکصد گرم میوه خربزه، نقش این میوه را در طراوت و شادابی پوست و جلوگیری از بیماری های لثه موثر است.
هر یک صد گرم خربزه، ۸ گرم کربوهیدرات دارد که بیشترین نوع قند موجود در آن از نوع گلوکز و فروکتوز است، بنابراین مصرف بیش از حد آن برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود.
یک گرم فیبر، ۱۲ میلی گرم کلسیم، ۱۷ میلی گرم فسفر، ۲۳۸ میلی گرم پتاسیم،۱۲۵۰ واحد پیش ساز ویتامین A و ۳۱ کیلو کالری انرژی را از مواد تشکیل دهنده در هر صد گرم خربزه عنوان کرد.
مصرف خربزه درهنگام بارداری باعث زیبایی جنین خواهد شد. مصرف خربزه در دوران شیردهی، باعث افزایش حجم شیر مادر می شود لذا مصرف آن در شیردهی مفید است ولی مادران شیرده در مصرف آن افراط نکنند.
از دیگر فواید خربزه
برای کاهش فشار خون، خربزه بخورید! متخصصان تغذیه توصیه می کنند که خوردن مقادیر زیادی از سبزیجات و میوه های سرشار از پتاسیم مانند خربزه و پرتقال برای مبتلایان به فشار خون بالا مفید است و در پایین آوردن فشار خون تأثیر قابل توجهی دارند.
به دلیل داشتن ویتامین A برای تقویت بینایی، خون سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است،خربزه سرشار از ویتامین های A و C و سلولز است همچنین این میوه ملیّن بوده و برای درمان یبوست بسیار مفید است.
خربزه برای اشخاص مبتلا به کم خونی بسیار مفید است، رنگ چهره را روشن می کند، رفع کننده یبوست است و به هضم غذا کمک می کند همچنین افزاینده ادرار و دفع کننده سنگ مثانه و کلیه است.
مصرف این میوه توسط کودکان، باعث زیاد شدن اشتها و افزایش فعالیت و رشد سلول‌های بدن آن‌ها شود. همچنین فعالیت سلول‌های دستگاه گوارش در افراد مسن را نیز تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را نیز سرعت می‌بخشد. با این عمل، سستی و بی‌حالی در این افراد از بین خواهد رفت.

تخم خربزه همانند گوشت آن، بازکننده‌ی سُدِّه‌ی کبد، ادرارآور، پاک‌کننده‌ی کلیه، مثانه و معده است.

مصرف تخم خربزه تشنگی را از بین خواهد برد و درد ناشی از خروج سنگ کلیه و مثانه را کاهش خواهد داد.

تخم خربزه همانند ضمادی مؤثر، سوزش به وجودآمده توسط ادرار را برطرف می‌کند.

استفاده از تخم خربزه برای افزایش نیروی جنسی کارآمد و تاثیرگذار است.

مصرف تخم خربزه در بهبود سرفه و درد سینه مفید است.

برچسب ها: , , ,

Back to top