مامای همراه شما / پرگ

فواید مصرف کلم بروکلی در بارداری

فواید مصرف کلم بروکلی در بارداری

مصرف سبزیجات در «دوران بارداری» بسیار توصیه شده است و لزومی به تکرار دوباره ی آن نیست اما شناخت سبزیجات مختلف و خواص آن ها می تواند انگیزه ای برای مصرف آن ها باشد. کرم بروکلی یکی از این سبزیجات است که در این مقاله خواص آن را شرح داده ایم.

کلم بروکلی یکی از سبزیجات بسیار با ارزش است که سرشار از مواد مغذی بوده و فواید بی‌شماری در ارتقاء سلامتی دارد. خواص کلم بروکلی خام شامل تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به آب مروارید، اختلالات قلبی و آلزایمر، دیابت، کمبود کلسیم، تومورهای بدخیم، بیماری‌های قلبی، ورم مفاصل و حتی روند پیری است و در پیشگیری از بروز انواع سرطان‌ها موثر است. کلم بروکلی، در میان سبزیجات چلیپایی بیشترین اثر ضد سرطانی را داشته و به طور محسوسی از تعداد، اندازه و میزان سلول‌های سرطانی کاسته، همچنین به دلیل کلسیم بالایی که دارد، برای افرادی که از لبنیات کمتر استفاده می‌کنند، مفید است و مصرف آن به خانم‌های باردار، شیرده، یائسه و نوجوانان در سن بلوغ توصیه می‌شود. کلم بروکلی یکی از بهترین سبزی‌ها برای زنان باردار محسوب شده، این سبزی که در گروه سبزی‌های برگ سبز تیره جای می‌گیرد، سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، پتاسیم، اسید فولیک، آهن، سولفورافان و … بوده، از اینرو خوردن کلم بروکلی در دوران بارداری از سوی متخصصان توصیه شده، قرار دادن کلم بروکلی در رژیم غذایی روزانه را شش ماه قبل از باردار شدن به دلیل پیشگیری از ایجاد نقایص مادرزادی تأکید می‌کنند. در ادامه با فواید و خواص شگفت انگیز مصرف کلم بروکلی در بارداری آشنا شوید.

موارد احتیاطی و عوارض جانبی مصرف کلم بروکلی در بارداری
به طور کلی مصرف کلم بروکلی در دوران بارداری بایستی در حد اعتدال و با پیروی از دستورالعمل‌های غذایی مناسب باشد. زنان بارداری که خون رقیق و غلظت خون پایینی دارند از مصرف بروکلی پرهیز کنند زیرا کلم بروکلی با داشتن ویتامین K سبب کاهش انعقاد خون می‌شود که این موضوع می‌تواند در مورد افرادی که باید خون رقیق داشته باشند، خطر آفرین باشد یا تاثیر داروها را مختل کند.

خواص و فواید مصرف کلم بروکلی در بارداری
کلم بروکلی حاوی مقادیر فراوانی اسید فولیک بوده و از ایجاد نقص‌های جنینی و زایمان زودرس جلوگیری می‌کند. از این رو متخصصان قرار دادن این سبزی در رژیم غذایی روزانه را شش ماه قبل از باردار شدن تأکید می‌کنند.
از فواید مصرف کلم بروکلی در بارداری، منیزیم، روی، آهن، ریبوفلاووین و ویتامین ث موجود در این سبزی بوده که از جمله مواد معدنی ضروری برای حفظ سلامت جنین و مادر هستند.
محتوی فولیک اسید کلم بروکلی به خانم‌ها کمک می‌کند رشد طبیعی بافتهای خود را حفظ کرده و معمولا به عنوان یک مکمل غذایی ضروری در در طول حاملگی توصیه می‌شود.

حفاظت از پوست از دیگر خواص خوردن کلم بروکلی در بارداری است، بنابر اعلام دانشمندان، کلم بروکلی حاوی مقادیر بالایی از گلوکورافانین و سولفورافان است که التهابات و آسیبهای پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش در دوران بارداری را به حداقل می‌رساند. کلم بروکلی همچنین حاوی ویتامین E، ویتامین K، اسیدهای چرب امگا ۳، اسیدهای آمینه و فولات است که خطر ابتلا به بیماری های مختلف پوستی را در مادر و جنین کاهش می دهند.
زیگزانتین، ویتامین A، ویتامین B کمپلکس و فسفر موجود در کلم بروکلی به حفظ سلامت چشم و ترمیم آسیب‌های چشمی ناشی از تشعشعات محیطی در دوران بارداری کمک میکند.
همانطور که گفته شد، کلم بروکلی دارای خواص ضد سرطانی قوی بوده، برخورداری از یک رژیم غذایی حاوی کلم بروکلی در دوران بارداری، احتمال ابتلای مادر و جنین به برخی از سرطان ها را در تمام طول عمر کاهش می‌دهد.
گنجاندن کلم بروکلی در رژیم غذایی کمک زیادی به کنترل قند خون زنان مبتلا به دیابت بارداری می‌کند.
ویتامینC  موجود در کلم بروکلی به جذب آهن که ریزمغذی مورد نیاز مادران باردار است، کمک می‌کند.
کاهش فشار خون به دلیل داشتن پتاسیم فراوان و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان ناشی از کمبود مواد غذایی در دوران بارداری و شیردهی از دیگر خواص مصرف کلم بروکلی در بارداری و دوران شیردهی است.
از خواص کلم بروکلی بهبود عملکرد غده تیروئید است، از اینرو مصرف آن در دوران بارداری بسیار مفید خواهد بود.
میزان کالری اندک و مقدار زیاد فیبر و الیاف گیاهی کلم بروکلی از ایجاد یبوست که از مشکلات شایع دوران بارداری است، پیشگیری می‌کند.
مصرف کلم بروکلی در بارداری، از بروز کم خونی پیشگیری و تعداد کافی هموگلبین خون را تضمین می‌کند.
زنان به دلیل ضعیف شدن استخوان‌ها در دوران بارداری، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. کلم بروکلی سرشار از کلسیم، منیزیم، روی و فسفر است و مصرف آن به دریافت مواد معدنی ضروری برای تقویت استخوان‌ها کمک کرده و از پوکی استخوان در آینده پیشگیری می‌کند.

برچسب ها: , ,

Back to top