مامای همراه شما / پرگ

قل بیشتر، مراقبت بیشتر

قل بیشتر، مراقبت بیشتر

داشتن بچه های دوقلو برای بعضی «مادران باردار» بسیار خوشحال کننده و برای بعضی دیگر ناراحت کننده است اما دوقلو زایی چگونه اتفاق می افتد و چه دلیلی باعث وقوع این اتفاق می شود؟در ادامه درباره ی این موضوعات صحبت کرده ایم.

بعضی‌ها برای اینکه تنها یک‌بار درد بکشند و بعضی دیگر از ترس دوباره باردار نشدن، آرزو می‌کنند در اولین تجربه مادر شدن‌شان صاحب دو فرزند شوند. دوقلوزایی، این روزها به لطف پیشرفت‌های پزشکی بدون نیاز به ژن‌ها ممکن شده و زنانی که آرزوی داشتن دو فرزند همسال را دارند، با چند میلیون تومانی هزینه می‌توانند به این خواسته‌شان برسند. برخی ادعا می‌کنند حتی رنگ چشم فرزند آینده را هم می‌توانند تغییر دهند و گروهی دیگر با اطمینان از توانایی‌شان در تعیین جنسیت نوزاد حرف می‌زنند.

این موضوعات را با دکتر صفارزاده، متخصص زنان در میان گذاشتیم. او ادعای پزشکان در این موارد را رد نمی‌کند اما معتقد است چنین دخالت‌هایی در فرآیند باردار شدن، آداب خودش را دارد و البته صددرصد هم نیست و فقط خداست که می‌داند در انتهای ماجرا چه اتفاقی می‌افتد. در ادامه این مطلب، دکتر صفارزاده شما را با راه‌های تعیین جنسیت و حتی مشخص کردن تعداد فرزندانی که قرار است به دنیا بیاورید، آشنا می‌شوید.

دوقلو زایی چگونه اتاق می افتد؟

دوقلویی معمولا به دو صورت اتفاق می‌افتد: تک‌تخمکی و دوتخمکی؛ در واقع دوسوم از موارد دوقلوزایی دوتخمکی هستند و یک‌سوم تک‌تخمکی. در دوقلویی تک‌تخمکی، جنین در مراحل ابتدایی به دو سلول همسان تقسیم می‌شود و دوقلوهای همسان به‌وجود می‌آیند. به عبارتی از یک تخمک دو جنین تشکیل می‌شود که از لحاظ ژنتیک و ظاهر بسیار به هم شبیه هستند. در دوقلویی دو تخمکی‌ نیز دو تخمک با دو اسپرم لقاح حاصل می‌کنند و دو جنین تشکیل می‌دهند که می‌توانند مشابه یا غیرمشابه و دختر یا پسر باشند.

احتمال دوقلوزایی چه زمانی بیشتر است؟

ارث خانواده مادری

اگر دوقلوزایی در خانواده مادری شایع باشد احتمال اینکه دختر خانواده هم دوقلو باردار شود، افزایش می‌یابد بنابراین دوقلوزایی بیشتر از خانواده مادری به ارث می‌رسد و هرچه نسبت فردی که دوقلو به دنیا آورده با شما نزدیک‌تر باشد، احتمال وقوع آن بیشتر می‌شود؛ برای مثال اگر مادر، خواهر و خاله سابقه دوقلوزایی داشته باشند، احتمال دوقلوزایی در دختر خانواده بیشتر می‌شود تا اینکه برای مثال دخترخاله سابقه دوقلوزایی داشته باشد.

علاوه بر این احتمال دوقلوزایی در سنین بالا و سنین پایین بیشتر است که در سن بالا این موضوع بیشتر بر اثر داروهای تحریک تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. همچنین ماه اول بعد از قطع قرص ضدبارداری احتمال دوقلوزایی زیاد است، مثل زمانی که تحریک تخمک‌گذاری انجام شده باشد اما نوع خوراکی‌های مصرفی و رژیم غذایی تاثیری بر دوقلوزایی نمی‌گذارد.

روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

برای تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری روش‌های مختلفی وجود دارد که میزان جوابگویی هر کدام متفاوت است. در روش IVF، انتقال جنین دختر یا پسر خطای تعیین جنسیت را به طور کامل حذف می‌کند. در این روش همان کارهایی که برای زوج‌های نابارور انجام داده می‌شود، برای خانم‌هایی که ناباروری ندارند هم انجام می‌شود. به این ترتیب که تعدادی تخمک از خانم گرفته می‌شود و بعد در آزمایشگاه، اسپرم‌ها داخل تخمک‌ها تزریق می‌شوند و جنین تشکیل می‌شود. پس از آن یک سلول از جنین تشکیل شده با روش PGD مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا مشخص شود جنین پسر است یا دختر. سپس با توجه به خواسته زوج مورد نظر تصمیم‌گیری می‌شود که جنین پسر داخل رحم مادر منتقل شود یا جنین دختر.

در این روش می‌توان با اطمینان صد درصد جنسیت جنین را تعیین کرد اما جواب‌دهی خود IVF ، صد درصد نیست. IVF یک روش آزمایشگاهی کمک‌باروری است که جواب‌دهی آن در زوج‌های نابارور ایرانی حدود ۴۰درصد است و کسانی که ناباروری ندارند چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از آن جواب مثبت می‌گیرند.

برچسب ها: , ,

Back to top