مامای همراه شما / پرگ

محدودیت استفاده از زعفران در زمان بارداری

محدودیت استفاده از زعفران در زمان بارداری

زعفران از ادویه هایی است که در غذاهای موردپسند استفاده می شود و به غذا عطر و طعم خاصی می دهد. شاید خیلی از «مادران باردار» ندانند که زعفران چه تاثیری بر آنان دارد و آیا می توانند از آن استفاده کنند یا خیر و در صورت استفاده چه تاثیری بر روی جنین دارد. سعی کرده ایم به اختصار به این گونه سوالات پاسخ دهیم و جواب درستی به سوال های مطرح شده بدهیم.

زعفران ادویه عجیب و غریب
زعفران را معمولا به عنوان ادویه طلایی میشناسند چون عطر منحصر به فردی به غذا میدهد. معمولا در غذاهایی مانند بریانی، دسر و بستنی زعفران وجود دارد اما این گیاه به طور گسترده در محصولات آرایشی مانند لوسیونها و کرمها هم وجود دارد که کمک می‌کند چهره درخشان شود. بسیاری از زنان زعفران را از جمله مواد غذایی مفید دوران بارداری میدانند. اما بد نیست بدانید  اگر چه مصرف معمول زعفران از طریق مکمل‌های غذایی بی‌خطر محسوب میشود اما مشخص شده زمانی که این ادویه در مقدار زیاد مصرف شود منجر به انقباضات رحم شده و سقط جنین را باعث می‌شود. با اینکه این باور وجود دارد مصرف این ادویه بر زیبایی صورت نوزاد اثر میگذارد اما این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.

سه ماهه اول نخورید
اگر از مصرف زعفران لذت میبرید روشهای مختلفی برای مصرف این ادویه در دوران بارداری وجود دارد. اما بهتر است بدانید که استفاده از این ادویه در مقادیر زیاد در سه ماهه اول بارداری به هیچ عنوان توصیه نمیشود. در نهایت اینکه میتوان مقادیر کمی از شاخ و برگ زعفران را استفاده کرد. از این گیاه میتوان در دوران بارداری استفاده دارویی هم کرد. اما دوزهای بالا از این گیاه باعث انقباضات رحم شده و منجر به سقط جنین میشود. این گیاه به تحریک هضم مناسب در طول این دوران کمک میکند. طب آیورودا ادعا میکند زعفران به حرکات نوزاد در رحم مادر کمک میکند اما از سوی دیگر زعفران حرارت بدن را بالا میبرد و به همین دلیل اندازه مصرف آن بسیار مهم است.

مزایای زعفران در دوران  بارداری
ممکن است به شما توصیه شود شیر روزانه‌تان را با زعفران میل کنید تا خیالتان راحت باشد که نوزاد سالمی به دنیا خواهید آورد. بهتر است بدانید این فقط یک افسانه است و صحت آن به اثبات نرسیده است. بهتر است بدانید چهره فرزند شما کاملا به ژنتیک شما و همسرتان بستگی دارد و مصرف هیچ نوع غذایی در دوران بارداری نقشی در این میان ندارد. اما با این حال مصرف زعفران در اندازه مناسب هیچ آسیبی به نوزاد وارد نمیکند. زعفران منبع خوبی از کلسیم و پروتئین است و اضافه کردن آن به شیر مانند یک گزینه درمانی عمل میکند. این گیاه همچنین ضد اسپاسم است بنابراین مصرف آن در دوران بارداری میتواند در تسکین درد معده و دردهای کلیوی کمک کند. این گیاه کمک موثری در هضم میکند و علاوه بر این باعث افزایش اشتها در زنان باردار میشود. این گیاه همچنین نوسانات خلقی و فشار خون را در دوران بارداری کنترل میکند.

عوارض جانبی زعفران
همانطور که گفته شد زعفران درجه حرارت بدن را بالا میبرد و به همین دلیل کارشناسان توصیه میکنند تنها یک یا ۲ رشته زعفران در شیر اضافه شود و اعتدال در این مورد رعایت شود.  البته این کار را سه ماهه اول به هیچ عنوان نباید انجام دهید. اگر نمیتوانید شیر بخورید میتوانید مقدار کمی از آن را در سوپ یا برنج اضافه کنید. میتوانید چند رشته زعفران را به آب اضافه کنید و بنویشید این به فرایند هضم کمک میکند. یادتان باید درباره میزان مصرف زعفران حتما با  پزشک مشورت کنید.

مراحل مصرف زعفران در بارداری
با پزشک مشورت کنید: اگر ۱۰ گرم از این ادویه مصرف کنید باعث تحریک رحم میشود. همین مقدار  منجر به انقباضات رحمی میشود. بنابراین مهم است پیش از مصرف از سلامت استفاده آن مطمئن شوید.
تحقیق کنیدحتما قبل از هر چیز از طریق سایتهای مختلف جستجوی لازم را انجام دهید. و در  شبکه‌های اجتماعی اطلاعات لازم درباره استفاده از این دارو را با مادران دیگر به بحث بگذارید.

برچسب ها: , ,

Back to top