مامای همراه شما / پرگ

مراقبت های بارداری

مراقبت های جسمی و تغذیه ای

قبل از بیمارستان

  • ورزش های مخصوص کف لگن را در ماه آخر انجام دهید و از هوای سالم تر خصوصاً محیط های باغ و پارک استفاده کنید که یون های منفی دارد و خیلی مفید است.
  • و اینکه در ماه آخر اصلا گرمی جات نخورید و در عوض سالاد کاهو و خیار و آبلیموی تازه و عرق کاسنی و غیره بخورید تا فرزند زردی نداشته باشد که علت اصلی آن گرم مزاجی است.
  • استفاده از استخر کمک میکنه زایمان طبیعی و راحت اتفاق بیفته.
  • حمام در روزهای آخر
  • پیشنهاد می شود در ماه آخر، شربت کم شیرینی با استفاده از مخلوط کاسنی و بیدمشک و … درست کرده و روزانه به جای آب میل کنید.
  • خوردن هندوانه نیز پیشنهاد می شود.
  • اگر مقدور است در ماه آخر در منزل کباب چنجه آماده کرده هفته ای چند بار میل کنید. این کار علاوه بر قوت زایمان دادن، ضعف پس از زایمان را نیز کم می کند.(می توانید از تکه های گوشتی که برای مصرف خورشتی در یخچال­تان نگه  داری می کنید را در مخلوطی از آبلیمو و پیاز گذاشته-یا کیوی- و بعد از چند ساعت خواباندن کباب کنید.
  • خوردن پاچه و آب گوشت با قلم گوسفند نیز برای کلسیم خودتان و استخوان سازی فرزندتان در دو، سه ماه بارداری بسیار مفید است.هفته ای ۲ بار.
  • مصرف انار و کاهو و عناب و … در ماه اخر بارداری در جلوگیری از زردی بچه تاثیر خوبی دارد.
  • برای زایمان آسان- اولا: جوشانده جعفری مراحل زایمان را سریع می کند، یکی دو دسته جعفری تازه را در ماه آخر در یخچال داشته باشید، جعفری ها را در یک و نیم لیوان آب جوشانده و آب باقی مانده ای را که به نصف اندازه قبل رسیده میل کنید و به بیمارستان بروید.
  • ثانیا: قبل از خروج اولًا کباب گوسفندی سیخ شده و آماده ای که از قبل پلاستیک پیچی شده در فریزر نگه داشته اید را حسابی زعفران زده و میل کنید. عسل و زعفران هم خوب است.

در بیمارستان

  • از قبل هم که در یخچال از خرمای مدینه یا خرماهای محلی نگه داشته اید با خود ببرید. و پشت در اتاق زایمان هم چند تایی به عنوان دوپینگ نهایی خورده و وارد شوید.
  • همه این توصیه ها باعث انرژی داشتن زیاد (که لازمه مهمی برای زایمان طبیعی است) و سریع شدن مراحل خروج نوزاد است.

وسایل همراه در بیمارستان

  • سعی کن تا حد امکان وسایل خودت و فرشته کوچولویت آماده باشه که در بیمارستان تا حد امکان همراهان دغدغه کمتری داشته باشند. یک دست لباس برای فرشته کوچولو، چند قوطی کمپوت آناناس و گلابی (دکترهای مختلف نظر مختلفی دارند)، در باز کن، خرما در ساک وسایل بگذار. (اگر روز زایمانت مشخص نیست و احتمال دارد خرما در ساک فاسد شود، آن را در یخچال در ظرفی آماده بگذار و به اطرافیان بسپار)
  • پیشنهاد می دهم برای پذیرایی از ملاقاتیهایت در بیمارستان خودت از الان یک فکری بکنی. مثلا برخی یک بسته کاکائو با چند تا آبمیوه آماده می خرند و با خود می برند. تا اگر دوست و آشنا برای ملاقات آمادند برای پذیرایی استفاده کنند.
  • ضمنا اگر قرار است همراه داشته باشی حتما یک سری وسایل هم برای همراهت باید ببرید مثل ملحفه، بالش ، لیوان و … برخی بیمارستانها یک مبل تختخواب شو برای همراه دارند ولی هیچ وسیله ای نمی دهند.

بعد از زایمان  

  مادر

شکم را در چهل روز اول نبندید تا رحم بالا و بالاتر برود و بعد این کار را بکنید که باعث افتادگی رحم در روزها و سالهای بعد نشود. و این خرما خوردن بعد از زایمان و کمپوت آناناس و شیر دهی و غیره منجر به جمع شدن بهتر رحم در کمترین زمان می شود. استفاده مستقیم از بتادین یا عسل برای بهبود سریع زخم احتمالی خوب است.

لذت بردن از  لحظاتی که به نوزادتان شیر میدهید و دعا برای دیگران.

در برخی از مادران (اغلب آنها) افسردگی بعد از زایمان اتفاق می افتد. با همسرت در این مورد صحبت کن. به خاطر شرایط بعد از زایمان ممکنه کمی از نظر روحی حساس بشی و اگر بدونی که این وضعیت گذراست با کمک همسرت به سلامت از این مرحله هم به راحتی میگذری.

امکانات تهیه یک کاچی خوب را هم از قبل آماده کنید. اگر در آن تخم کتان آسیاب شده و چند مغز از جمله پسته و بادام و فندق و گردو هم بریزید خیلی مفید است.

فرزند

  • بچه باید مرتبا باید عوض بشود و خم شدن روی تخت یا زمین برای مادر بعد از چندین بار تکرار بسیار کمر را اذیت می کند. شما باید خیلی مراقب سلامتی و توانایی خود باشید. محل بلندی را برای عوض کردن بچه تدارک ببینید. از تخت هایی که در ادامه اش کمد دارد برایش استفاده کنید که با چسباندن انتهای کمد به دیوار محل امنی دارید که می شود رویش تشکچه انداخت و تعویض کرد. یا مثل برخی که هیچکدام از این امکانات را ندارند، یک قسمتی را بین دیوار و یک کمد فاصله ای کمتر از یک متر فراهم کنید و آن را از زمین تا بالای کمر تشک و پتو بچینید و رویش را با یک ملحفه کهنه و چند پلاستیک استتار کنید که اگر نجس کاری پیش آمد منتقل به زیری ها نشود. روی همه تشکچه خوشگلی بیندازید تا محل تعویض کودک خیلی مناسب و راحت باشد. طبیعتا فرزند را با دقت روی آن گذاشته و عوض می کنید و بر میدارید و قرار نیست آن بالا بماند.
  • در مقابل دخالت های جور واجور اطرافیان از قبل واکسینه باشید و بدانید که بچه اینقدر محکم و بادوام است که با این تجویزها نه میمیرد نه مشکل مهمی پیدا می کند.شما سعی میکنید که به او خوراکی های مختلف ندهند. اما آنها هم بنا به تجربه های موثری که دارند از روش هایی برای رفع دل درد و مسائل دیگر استفاده می کنند.
  • بدن نوزاد را مرتبا با روغن زیتون آغشته کرده و ماساژی داده و بعد از مدتی که جذب شد بشویید برایش خیلی خوب است- کرد ها از روغن کرمنشاهی استفاده می کنند و بچه هایشان قوی و تپل می شوند.
  • اکثر بچه هایی که در این فصل به دنیا می ایند به خاطر بی توجهی مادر و پدر و دایم جلوی کولر بودن سرما می خوردند و برخی حتی قبل از دو ماهگی مجبور می شوند انتی بیوتیک مصرف کنند یک نکته این است .حتما حتما از لباسهای زیر دکمه دار استفاده کنید در هر شرایط و مکانی خوبه که پهلوی بچه پوشیده باشد. پوشاندن پهلوی بچه خیلی مهم است این را به عنوان یک مامان می گویم. حتی بچه های سه چهار ساله هم باید پهلویشان سرما نخورد. پیشنهاد می دهم یک کلاه نرم و نازک و با جنس خوب تا چند وقت سرش بگذارید. جلوی کولر تعویض نکنید.
  • حتما موقع تعویض بچه یا وقتی تازه از حمام در آمده کولر را خاموش کنید. یک کیف، یا کیسه یا کشو داشته باشید که همه وسایل تعویض کنار هم باشد.این طوری نشه که بچه را باز کنید و بعد تازه یادمان بیفته یکی یکی هر چیزی را از یک جایی برویم بیاوریم . محل تعویض خیلی با محل شستشوی بچه فاصله نداشته باشد چون هم ممکنه در فاصله بین بردن بچه از دستشویی تا محل تعویض باد کولر بهش بخورد.
  • فرزند انسان ارزش و احترام دارد. اسباب بازی نیست که یک آن را بالا پرت کند یکی مثل مشک تکان تکان دهد، یکی روی پایش به راست و چپ مغزش را بتکاند، یکی به خاطر بادگلو گرفتن وقت و بی وقت پشتش بکوبد، و یکی نای نای بازی برایش در بیاورد و یکی لباس های لخت و باز بهش بپوشاند و حتی مقابل خواهر و برادرش برای پوشک حریمش را رعایت نکند.

Back to top