مامای همراه شما / پرگ

مصرف آهن در دوران بارداری

مصرف روزانه ی «آهن» برای افرادی که کم خونی دارند دارای اهمیت زیادی است. معمولا بانوان بیشتر از مردان دچار کم خونی هستند. بنابراین بانوان باید با انجام آزمایش بررسی کنند که اگر دچار «کم خونی» هستند به دنبال درمان باشند. شیوه ی درمان هم بسیار آسان است «مصرف قرص آهن». در دوران بارداری به دلیل «رشد جنین» نیاز بدن مادر به آهن از همیشه بیشتر است و اگر این «آهن مورد نیاز مادر و جنین» تامین نشود جنین دچار مشکلات فراوانی می شوداز جمله اینکه رشد مغزی اش دچار اختلال می شود با کم خونی بیش از حد دچار مشکلاتی نظیر تالاسمی و…می شود. ضرورت مصرف آهن بر کسی پوشیده نیست. این ماده معدنی مهم برای بدن در مواد غذایی فراوانی یافت می شود و البته باید در نظر داشت که در کنار مصرف مواد غذایی دارای آهن، مکمل های این ماده نیز باید مصرف شود.

همیشه به مادرانی که تمایل به بارداری دارند، توصیه می شود که از قرص اسید فولیک روزانه به میزان ۴۰۰ میکروگرم استفاده کنند و این کار را باید قبل از بارداری شروع کنند تا بهترین اثر را داشته باشد و این مکمل را تا سه ماهگی ادامه دهند.

بارداری، دوره بسیار مهمی محسوب می شود و خانم هایی که این دوره را پشت سر می گذارند، باید توجه ویژه ای به سلامت جسم خود داشته باشند.این دسته از خانم ها، باید معاینات دوره ای خود را حتما انجام بدهند و برای مصرف هرگونه دارو یا مکمل، از پزشک یا داروساز خود مشورت بگیرند تا مشکلی برایشان به وجود نیاید. فولیک اسید و مصرف آهن ، مکمل های بسیار مهمی هستند که خانم ها باید در زمان بارداری از آن زیر نظر پزشک یا داروساز استفاده کنند.

علت استفاده از آهن در دوران بارداری چیست؟

براساس مطالعات و بررسی های انجام گرفته توسط سازمان بهداشت جهانی دردنیا در حدود ۴۱٫۸ درصد از زنان باردار دچار کم خونی هستند.

پیشگیری از ابتلای مادر به کم خونی در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد، چون در صورت عدم تامین آهن مورد نیاز مادر، احتمال بروز مشکلاتی از جمله تولد نوزاد با وزن کم، زایمان زودرس و کم خونی مادر افزایش می یابد.

دوران بارداری

مصرف آهن در دوران بارداری به پیشگیری از کم خونی کمک میکند

در طول مدت دوران بارداری حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد حجم خون مادر افزایش پیدا می کند. در نقطه مقابل، افزایش گلبول های قرمز، در دوران بارداری در صورت عدم مصرف مکمل آهن ۱۵ تا ۲۰ درصد خواهد بود، در نتیجه غلظت خون مادر در دوران بارداری کاهش می یابد.

به همین دلیل در دوران بارداری، میزان نیاز بدن مادر به آهن بیشتر می شود که عموما با مصرف مواد غذایی امکان تامین این مقدار، وجود ندارد.

آهن را چگونه باید مصرف کرد؟

میزان نیاز روزانه آهن در دو جنس (زن و مرد) و در مراحل مختلف زندگی متفاوت است. به عنوان مثال، میزان نیاز روزانه، در خانم های یائسه هشت میلی گرم و خانم های غیریائسه ۱۸ میلی گرم است.

براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی در دوران بارداری، برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی به صورت روزانه و مربت باید از آهن استفاده شود. استفاده از آهن باید تا حداقل سه ماه بعد از زایمان ادامه یابد.

آیا می توان نیاز به آهن را از طریق غذا تامین کرد؟

آهن موجود در مواد غذایی به دو نوع «هِم» (heme) و «غیر هِم» (non heme) تقسیم می شود. درواقع، آهن موجود در غذاهای حیوانی که دارای هموگلوبین است، از نوع آهن «هم» هستند که از آن جمله می توان به آهن موجود در گوشت قرمز، پرندگان و ماهی اشاره کرد. آهن موجود در غذاهای گیاهی که فاقد هموگلوبین هستند، از نوع آهن «غیرهم»
محسوب می شوند که از لحاظ بیولوژیک ارزش بسیار پایینی دارند.

جذب آهن «هم» در حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد است و دیگر مواد غذایی مصرفی (مانند لبنیات و چای) در جذب آهن نوع «هم» تاثیری ندارند. در عوض، جذب آهن «غیرهم» بسیار کمتر و در حدود ۲ تا ۲۰ درصد است و تحت تاثیر مصرف مواد غذایی از جمله لبنیات، چای، فیبر و… میزان جذب آهن کاهش پیدا می کند.

آهن موجود در بیشتر مکمل ها از نوع «غیرهم» بوده و جذب آن ها تحت تاثیر رژیم غذایی و دارویی قرار می گیرد، به همین دلیل تداخلات غذایی آن باید مورد توجه قرار گیرد و به دقت رعایت شود.

آهن مورد نیاز در دوران بارداری

براساس استانداردهای جهانی میزان نیاز روزانه خانم های باردار (در صورتی که مبتلا به کم خونی نباشند، برای پیشگیری از بروز کم خونی حداقل ۲۷ میلی گرم و حداکثر ۱۰۰ میلی گرم آهن خالص است.

چه زمانی باید دوز بالا برود!

در صورتی که خانم باردار به کم خونی مبتلا باشد، میزان نیاز روزانه به آهن بیشتر از میزانی است که برای پیشگیری استفاده می شود و با توجه به میزان کم خونی، پزشک دوز مورد نیاز آهن را تعیین می کند.

دوران بارداری

مصرف آهن و فولیک اسید در دوران بارداری بسیار مهم است

به زمان مصرف توجه کنید

با توجه به اینکه مصرف همزمان غذا و مکمل آهن، جذب آهن را به میزان ۴۰ درصد کاهش می دهد، بهترین زمان مصرف مکمل آهن طی روز و با معده خالی و همراه یک لیوان آب یا
آب میوه محسوب می شود.

منظور از شکم خالی یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذاست؛ البته این در صورتی است که فرد دچار عوارض گوارشی دارو نشود یا عوارض گوارشی دارو در حد قابل تحمل برای بیمار باشد.

برچسب ها: , ,

Back to top