مامای همراه شما / پرگ

مصرف شیر عاملی مهم برای رشد و سلامت جنین در بارداری

متخصصان تغذیه، مصرف مواد دارای «کلسیم»  در ماه های بارداری را عامل مهمی برای رشد جنین می دانند. یکی از منابغ تغذیه ای که دارای مقدار زیادی کلسیم است شیر می باشد. «مصرف شیر» در این دوران می تواند تا حد بسیار زیادی به سلامتی و همچنین زیبایی فرزند دلبند شما کمک کند. مصرف روزانه این ماده غذایی  باعث «رشد استخوان ها» و همچنین «وزن گیری جنین» می شود. جنین برای رشد خود نیازمند این کلسیم است و اگر این ماده غذایی به طور مرتب و روزانه مصرف نشود، جنین ناچار از کلسیم موجود در بدن مادر استفاده خواهد کرد و این امر ممکن است مادر را در معرض خطراتی از قبیل «پوکی استخوان» قرار دهد.

ماست و لبنیات و شیر، مواد بسیار مهم و مغذی برای دوران بارداری است. لبنیات و ماست ۲۸ درصد از نیاز به کلسیم و پروتئین و فیبر و موادمعدنی و ویتامین‌ها را تامین می‌کند. محصولات لبنی میزان زیادی از احتیاجات غذایی را برآورده می‌کند، به خصوص «کلسیم» و «پروتئین» که در بدن مادر ذخیره می‌شود، برای «استخوان سازی بدن جنین» لازم است.

کلسیم ماده اصلی تشکیل دهنده استخوان و دندان است و در صورتی که کلسیم مادر کافی نباشد جنین از کلسیم استخوان‌های مادر استفاده می‌کند که باعث می‌شود مادر در آینده دچار «پوکی استخوان» شود.

هر «زن باردار» حداقل روزانه باید یک لیوان «شیر» بخورد و در صورتی که از مزه شیر راضی نیست می‌تواند به صورت شیر کاکائو و یا با ریختن در سوپ یا هر روش دیگر آن را مصرف کند.

آن دسته از مادرانی که مشکل گوارشی دارند و شیر برایشان قابل تحمل نیست، می‌توانند معادل آن یعنی یک فنجان، ماست یا پنیر مصرف کنند.

بستنی هم به علت داشتن شیر منبع خوبی از کلسیم است اما از آنجایی که زن باردار باید معادل یک فنجان و نیم از آن را مصرف کند و «بستنی» سرشار از شکر است برای سلامت مادر ضرر دارد و باید توجه داشت بیش از اندازه مصرف نشود.

همچنین مصرف شیر باعث شاداب تر شدن پوست جنین شده و کلسیم و فسفر باعث بهتر شدن لطافت پوست می گردد. بنابراین مصرف شیر می تواند روز زیبایی جنین شما نیز اثرگذار باشد.

رشد بهتر جنین با مصرف شیر توسط مادر باردار

وزن هنگام تولد مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده میزان«سلامت نوزادان» است و گزینه‌ای پراهمیت در تکامل بعدی شیرخواران و کودکان محسوب می‌شود. احتمال مرگ و میر نوزادان کم‌ وزن به مراتب بیش از نوزادان با وزن طبیعی است و متاسفانه نوزادان کم‌وزن ۳-۲ برابر بیشتر در معرض عوارض متعدد عصبی،  چشمی، شنوایی و عقب‌ماندگی‌های ذهنی‌ قرار دارند و شانس ناهنجاری‌های مادرزادی و مشکلات تنفسی در این کودکان به مراتب بیشتر است.  محققان بر این عقیده اند که مصرف شیر گاو توسط مادر باردار اثرات مثبتی بر رشد جنین و تکامل عصبی آنها دارد.رشد بهتر جنین با مصرف شیر توسط مادر باردار

به این منظور در مطالعه ای که در مجله ی American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده است ،۳۴۰۵ مادر باردار در یک بررسی شرکت کرده و پرسشنامه بسامد خوراک را به منظور جمع آوری اطلاعات غذایی و مقدار «مصرف شیر» در «۳ ماهه اول بارداری» تکمیل نمودند. پس از آن دور سر جنین، طول استخوان ران  و وزن در ۳ ماهه دوم  و سوم به وسیله اولترا سونوگرافی تخمین زده شد.

نتایج بررسی های انجام شده نشان داد که مصرف شیر بیش از ۳ لیوان در روز با وزن گیری جنین در ۳ ماهه سوم بارداری در رابطه مستقیم است.  وزن هنگام تولد این نوزادان حدود ۱۳۵ گرم بیشتر از نوزادانی بود که مادران آنها در طول بارداری شیر مصرف نکرده اند یا مقدار مصرف شیر آنها محدود به یک لیوان بوده است.همچنین اندازه دور سر این نوزادان، cm3/2 بیشتر از دیگر نوزادان بوده است. البته مصرف شیر توسط مادر بر رشد قدی جنین تاثیر نداشته است.

دانشمندان معتقدند این تاثیرات مربوط به پروتئین شیر و یا ترکیبات نزدیک به آن بوده و کربوهیدرات و چربی موجود در شیر بر روند افزایش وزن جنین بی تاثیر است. البته به نظر می آید این تاثیر منحصر به پروتئین موجود در شیر و «لبنیات» می باشد و دریافت پروتئین از منابع دیگر، تاثیر فزاینده ای بر وزن هنگام تولد نوزادان نخواهد داشت.

نکته عملی: همانطور که این بررسی نشان داد مصرف شیر توسط مادر باردار بر وزن هنگام «تولد نوزاد» تاثیرگذار است،  بنابراین به منظور «وزن گیری مناسب جنین» و به دنیا آمدن نوزاد سالم و با وزن مناسب، توصیه می شود که مادران باردار از ۳ ماهه اول بارداری حداقل روزی ۳  لیوان شیر بنوشند.

برچسب ها: , , , , ,

Back to top