مامای همراه شما / پرگ

مصرف گوشت در دوران بارداری

مصرف گوشت در دوران بارداری

خیلی از «مادران باردار» سوال هایی در مورد تغذیه ی «دوران بارداری» برایشان پیش می آید و می خواهند بدانند چه نوع «رژیم غذایی» باید در این دوران داشته باشند. ما در این مقاله درباره ی مصرف گروه غذایی گوشت در این دوران صحبت کرده ایم و پاسخ برخی از پرسش های رایج در این زمینه را داده ایم.

مصرف گوشت در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول باید با مراقبت و رعایت برخی نکات مهم انجام پذیرد با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

گاها شاهد هستیم اطرافیان به مادران باردار به‌خصوص آنهایی که برای اولین‌بار این تجربه را دارند، توصیه‌های تغذیه‌ای می‌کنند که در درست یا غلط بودن آنها شک می‌کنی. یکی از این توصیه‌ها، نخوردن گوشت گوساله و مرغ در سه ماهه اول بارداری است که مادر باردار را دچار سردرگمی می‌کند.

دکتر پیام فرح‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری در پاسخ به این سوال که در سه ماهه اول بارداری گوشت گوساله و مرغ بخوریم یا نه، گفت: «همیشه توصیه متخصصان به تغذیه بر اساس رعایت هرم غذایی است. این مساله در دوران بارداری نیز صدق می‌کند و مادر باردار باید کالری مورد نیاز خود را با مصرف تمام گروه‌های غذایی تامین کند و تنها مساله این است که میزان کالری دریافتی در دوران بارداری در زنان نسبت به قبل متفاوت است.»

وی در ادامه افزود: «براساس هرم غذایی خانم‌های باردار باید ۳-۲ واحد گوشت مصرف کنند که تفاوتی نمی‌کند گوشت مرغ، گوساله، گوسفند، بوقلمون یا پرندگان و ماکیان باشد.»

به گفته فرح‌بخش در بارداری‌های دوقلو نیز میزان پروتئین دریافتی مادر مقداری افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در هر خانم باردار به ازای هر قل باید ۲۵ گرم به پروتئین مصرفی روزانه او اضافه شود.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی همچنین یادآور شد: «حدود ۴۵ تا ۵۵ درصد انرژی فرد با مصرف کربوهیدرات‌ها و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد گروه پروتئین و حدود ۳۰ درصد انرژی از گروه چربی‌ها دریافت می‌شود که چه در فرد باردار و غیرباردار یکسان است مگر اینکه فرد به بیماری خاصی مبتلا  باشد که در این صورت میزان آن کاهش یا پیدا کند. مثلا در زنان بارداری که دچار مشکل کلیوی هستند، میزان دریافتی پروتئین باید کاهش یابد ولی در زنان دچار سوءتغذیه باید میزان دریافت انرژی از پروتئین افزایش پیدا کند.»

عضو هیات علمی دانشگاه در نهایت گفت: «خانم‌های باردار نباید سوشی، گوشت خام و جگر بخورند. اگرچه جگر املاح و ویتامین‌های خوبی دارد و حاوی آهن بالایی است ولی با توجه به اینکه جگر محل دفع سموم از بدن حیوان محسوب می‌شود لذا مصرف آن در بارداری توصیه نمی‌شود و افراد سالم هم یکی دو بار در ماه از این ماده غذایی نخورند.»

برچسب ها: , ,

Back to top