مامای همراه شما / پرگ

معجزه ورزش در بارداری

معجزه ورزش در بارداری

ورزش در «دوران بارداری» فواید فراوانی برای «مادر باردار» دارد. در واقع ورزش کردن در همه ی دوره های زندگی توصیه شده است اما در «بارداری» شاید برخی فکرکنند که در این دوره به طور مداوم باید استراحت نمود و نیازی به ورزش نیست که در این مقاله عکس این مطلب را با دلایل آن توضیح داده ایم.

همزمان با بزرگ‌تر شدن رحم، مرکز ثقل بدن دچار تغییراتی می‌شود که این تغییرات باعث از دست دادن تعادل در زن باردار می شوند. ورزش به فرد کمک می‌کند که راحت‌تر خود را با تغییرات شکل بدن، سازگار کند.

همچنین بهبود وضعیت گردش خون، کم کردن فشار خون و استراحت ضربان قلب و برگشت سریع‌تر بدن به شکل طبیعی از دیگر فواید ورزش بر بارداری زنان است.

فواید ورزش در دوران بارداری، یکی دو تا نیست. در زیر با برخی از فواید ورزش و تحرک بدنی در طول این دوران مهم آشنا می شوید:

▪ شواهد علمی وجود دارد که ورزش تصور مادر از خود، شخصیت و اعتماد به نفس او را بهبود می بخشد.

▪ ورزش موجب افزایش کشیدگی، قدرت و استقامت عضلات مادر می شود و در نتیجه به تحمل اضافه وزن دوران بارداری کمک می کند.

▪ ورزش باعث کاهش بعضی مشکلات فیزیکی حین بارداری مانند کمردرد، تورم اندام ها، یبوست، خستگی و کوفتگی بدن، گرفتگی ساق پا و تنگی نفس می شود.

▪ مطالعات زیادی مؤید نقش ورزش در پیشگیری و درمان افسردگی مادران باردار و افسردگی بعد از زایمان بوده است.

▪ ورزش به بازگشت بدن به حالت اول بعد از زایمان کمک شایانی می نماید.

ورزش به مادر باردار کمک می نماید که خواب بهتری داشته باشد. موضوعی که برای سلامت مادر و جنین مفید است.

▪ بارداری انرژی قابل توجهی از مادران باردار می گیرد، که ورزش و تغذیه مناسب تا حد زیادی به جبران این انرژی کمک کرده و از احساس خستگی و خمودی مادران جلوگیری می نماید.

▪ ورزش گردش خون را افزایش داده و سیستم قلب و عروق را تقویت می نماید و تقویت این سیستم برای مادر و جنین بسیار مفید خواهد بود.

▪ تقویت عضلات مادر او را برای فشار زایمان آماده تر کرده و فرآیند زایمان را تسهیل می نماید.

موارد احتیاط :

اما باید توجه داشت پیش از شروع هر برنامه تمرینی، ابتدا با پزشک خود مشورت کرد .مشکلات خاص پزشکی اجازه ورزش در دوران بارداری را نمی‌دهند. به یاد داشته باشید که ورزش برای حفظ سلامتی بدن، تناسب اندام و لذت بردن است.

برچسب ها: ,

Back to top