مامای همراه شما / پرگ

میزان خواب در دوران بارداری

میزان خواب در دوران بارداری

خواب یکی از عوامل مهم در «دوران بارداری» است و «مادر باردار» باید بداند استراحت اش به چه اندازه باشد. در این مقاله درباره ی خواب و میزان آن در این دوره صحبت کرده ایم. مسئله ای که محرز است این است که استراحت کم و بی خوابی مشکلاتی را به همراه دارد.

در دوران بارداری وضعیت و نحوه خوابیدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در این مطلب توصیه های لازم در این زمینه به مادران باردار داده شده است با ما همراه باشید.

یکی از دلایلی که ذکر می‌شود این است که در این وضعیت خون‌‌رسانی به جنین مختل می‌شود، آیا این موضوع صحت دارد؟در وضعیت خوابیده به پهلوی چپ خون‌رسانی جفت بهترین وضعیت را دارد ولی در خانم باردار‌ای که هیچ‌گونه مشکلی ندارد در سایر وضعیت‌ها نیز خون‌رسانی جفت کافی است و بنابرین ضرورتی برای خوابیدن مداوم به پهلوی چپ وجود ندارد.

چه وضعیت خوابیدنی برای زن باردار بیشتر توصیه می‌شود؟قاطعانه به شما اعلام می‌کنم که هیچ نوع وضعیت خاص و ایده‌آلی برای زنان بارداری که مشکلی ندارند توصیه نمی‌شود و من به آنها سفارش می‌کنم در هر وضعیتی که خودشان به آن عادت دارند و راحت‌ترند، بخوابند بدون هیچ نگرانی. در موارد خاص برحسب نیاز توسط پزشک شکل خوابیدن یا سایر وضعیت‌ها به بیمار گفته می‌شود.

آیا روی شکم خوابیدن برای مادران باردار مضر است؟خیر. همان طور که عرض کردم مادر در هر وضعیتی که دوست دارد و راحت است، می‌تواند بخوابد. شاید درماه?های آخر بارداری برای خود مادر روی شکم خوابیدن دشوار باشد ولی اگر دشوار نیست ممنوعیتی ندارد.

بعضی از مادران در دوران بارداری دچار اختلالات خواب و بی‌خوابی می‌شوند. علت چیست و برای برطرف شدن آن چه توصیه‌ای دارید؟این اختلالات بیشتر به دلیل تغییرات روانی و جسمانی است که در زنان باردار به وجود می‌آید وتا آخرین ماه بارداری ادامه دارد. احساس خستگی، تغییرات خلق و خو، سر درد، درد‌های پراکنده در اندام‌ها و نیز درد کمر و شکم و تنگی‌نفس و تغییرات وسیع دیگری که در فیزیولوژی بدن در زمان بارداری اتفاق می‌افتد، همگی می‌توانند روی خواب تاثیرگذار باشند. این موضوع نیز جای نگرانی ندارد و امری است طبیعی. به خانم‌های باردار توصیه می‌کنم در طول مدت بارداری کمتر از نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده کنند و در صورتی که این بی‌خوابی ادامه داشته باشد و روی زندگی آنها اثر منفی بگذارد، می‌توانند با نظر پزشک متخصص خود از قرص‌های آرامبخش هم استفاده کنند.

چند ساعت خواب برای زنان باردار مفید است و توصیه می‌شود؟
به دلیل اینکه میزان خواب در زنان باردار به افزایش احساس آرامش در آنها کمک می‌کند بین ۷ تا ۸ ساعت خواب در شب و یک استراحت ۱ تا ۲ ساعته در نیمروز برای این افرد طبیعی و مفید است.

و حرف آخر؟!تاکید می‌کنم که زنان باردار نباید چندان به گفته‌های عامیانه اتکا کنند و اگر سوالی دارند بهتر است با پزشک متخصص خود در میان بگذارند تا جواب و توصیه علمی دریافت کنند.

عوامل بسیاری چه جسمی و چه عاطفی ممکن است در دوران بارداری خواب شما را به هم بزند. اما داشتن خواب کافی در این دوران اهمیت دارد.

خواب طولانی در سه ماهه اول بارداری امری طبیعی است زیرا در این دوران بدن احساس خستگی بیشتر دارد ، تا زمانی که به شی جدیدی که در حال رشد است عادت کند. در این زمان جفت شکل می گیرد و بدن خون بیشتری تولید می کند و قلب با سرعت بیشتری عمل پمپ را انجام می دهد. اما در ماه های بعدی خوابیدن و فرم خواب دچار ایراد می شود و خانم باردار نمی تواند خواب کافی و بدون وقفه ای در شب داشته باشد.

محققان و متخصصان زنان با تاکید بر اهمیت خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت مادر و کودک می گویند اگر مواد غذایی مختصر و مایعات کم پیش از خواب مصرف شود از گرسنگی شبانه و کابوس ناشی از افت قندخون و رفتن مکرر به دستشویی جلوگیری کرد.همچنین توصیه می شود مادران باردار از چند بالش نرم برای حمایت کمر و شکم استفاده کنند و مایعات حاوی کافئین را پس از ناهار ننوشند.

 

برچسب ها: , ,

Back to top