مامای همراه شما / پرگ

میوه و سبزیجات درمان فشارخون بالا

میوه و سبزیجات درمان فشارخون بالا

از خواص میوه و سبزیجات در «دوران بارداری» زیاد گفته شده و در مقالات مختلف «مادران باردار» را به استفاده از آن ها ترغیب کردیم اما در این مقاله می خواهیم به تاثیر مثبت میوه و سبزیجات در بهبود افراد مبتلا به فشار خون بالا بپردازیم.

اهداف تغذیه‌ای برای بهبود افراد مبتلا به فشار خون بالا:

۱ – کاهش دریافت سدیم و چربی‌ها

۲ – تشویق به رعایت عادات بهداشتی در خوردن غذا و تبعیت از رژیم غذایی متعادل

۳ – کاهش مصرف دخانیات

۴ – افزایش دریافت پتاسیم و سایر مواد معدنی مفید

در واقع ویتامین‌های متعددی نیز وجود دارند که وجود آنها، برای تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق بسیار کارآمد است. علاوه بر ویتامین‌ها، مواد معدنی و‌ آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین بیوفلاوونوئیدها نیز در این زمینه نقش دارند که عبارتند از:

ویتامین E ، کولین، منیزیم، سلنیم، بتاکاروتن، ویتامین C و … . بعد از بحث ویتامین‌ها و مواد معدنی، پرداخت جزیی ‌تر به برخی مواد غذایی که از اهمیت ویژه‌‌ای در تعدیل چربی‌ها و فشار خون دارند، خالی از فایده نخواهد بود، زیرا اغلب داروهای فشارخون از طریق غیرمستقیم اثر کرده و غالباً ممکن است عوارض جانبی ناراحت ‌کننده‌ای نظیر سرگیجه، ناتوانی جنسی، ضعف و خستگی مفرط و بی ‌نظمی ضربان قلب و… ایجاد کنند. در عوض برخی مواد غذایی وجود دارند که می‌‌ توانند بدون ایجاد عوارض جانبی، باعث کاهش فشار خون بالا شوند.

پیاز:

پیاز حاوی ماده‌ای به نام آدنوزین است. در ضمن دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی بوده که در انواع تیره ی آن مقدار بیشتری موجود است. در اصل پیاز را عامل مؤثری در پایین آوردن کلسترول و فشار خون و کاهش لخته شدن خون در سرخرگ‌های قلب می ‌دانند که از این لحاظ، تأثیری شبیه به آسپرین دارد.

تره فرنگی:

تره ‌فرنگی، پیازچه، ترب و… به دلیل دارا بودن فیبرهای غذایی و ویتامین‌های گوناگون نظیر ویتامین‌های گروه B و C ، همچنین گوگرد و موادی نظیر سلولز و ازت خواص ضد عفونی‌ کنندگی داشته و در کنار آن قادر به کاهش فشار و چربی‌های خون هستند.

کرفس:

دکتر الیوت در جریان پژوهش‌هایی دریافته است که در کرفس، ترکیب شیمیایی با نام ” فتالید ” وجود دارد که روی عضلات نرم رگ‌های خونی اثر کرده و آن را گشاد می ‌کند و از این طریق به شکل مستقیم و ساده در کاهش فشار خون، تأثیر دارد.

شنبلیله:

تحقیقات نشان داده است که گرد تخم شنبلیله ی آسیاب شده، کلسترول خون را پایین می‌ آورد و به دنبال آن، منجر به کاهش فشار خون خواهد شد. ماده ی ژله ‌ای به نام ” گالاکتومان” که از انواع فیبر محلول در آب است، در تخم شنبلیله وجود دارد. این ماده به اسیدهای صفراوی متصل شده و موجب کاهش کلسترول خون، حتی در حد تأثیر داروهای شیمیایی می ‌شود.

سیر:

حداقل در هفده آزمایش بالینی نشان داده شده است که سیر قادر به تعدیل فشار خون است و در اغلب آزمایش‌ها، با خوردن ۶۰۰ میلی ‌گرم سیر، میزان کاهش فشار خون از ۵ تا ۱۰ درجه است.

گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی دارای ویتامین‌های اساسی مانند ویتامین C، ویتامین A و… است. لازم است که تمام گوجه فرنگی خورده شود(یعنی پوست، تخم و گوشت آن) تا اثرات مفید آن نمایان شود. در واقع آب گوجه فرنگی “خون گیاهی” نامیده می ‌شود و برای پایین آوردن فشار خون (البته بدون افزودن نمک) از آن استفاده می ‌کنند.

برچسب ها: , ,

Back to top