مامای همراه شما / پرگ

واکسن آنفولانزا در بارداری

زنان «دوران بارداری» نسبت به بقیه زنان بیشتر در معرض  ابتلا به انفولانزا هستند، زنان باردار در «دوران بارداری» به خاطر تغییراتی هورمونی که در بدنشان اتفاق می‌افتد سیستم ایمنی بدن، قلب و ریه ها مستعدد بیمار شدن است، گاهی اوقات ابتلا به انفولانزا باعث بستری در بیمارستان و گاه مرگ می‌شود. بعضی از زنان فکر می‌کنند در دروان بارداری استفاده از واکسن آنفولانزا در بارداری خطرناک است اما این یک باور غلط است، واکسن انفولانزا از ویرویس‌های ضعیف شده تشکیل شده که باعث می‌شود که بدن نسبت به این ویروس مقاوم بشود، شاید این باور غلط از عوارض این واکسن به وجود آمده باشد، از عوارض این واکسن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سوزش وخارش درمحل تزریق

– تب

– دردهای عضلانی

– کهیر

– خارشپوست

– سردرد

ترزیق این واکسن با مشورت دکترتان می‌تواند شمارو از شر انفولانزا در پاییز و زمستان نجاتت دهد.

خطرات ترزیق واکسن انفولانزا

دو نفر از هر صد نفر که واکسن آنفولانزا تزریق میکند، امکان دارد با حساسیت شدید مواجه بشود، طی یک تحقیق متوجه شدن که کسانی که به تخم مرغ حساسیت داشته باشن امکان دارد با تزریق واکسن آنفولانزا با حساسیت شدیدی مواجه می‌شوند. ودر برخی از موارد که بسیار نادر است فرد دچار فلج پیشرنده‌ای به نام سندرم گلین باره می‌شود، اما ابتلا به این بیماری بسیار نادر است و نباید به خاطر درصد کم این ماجرا از مزایای این واکسن بی بهرماند. لازم به ذکر که شما می‌توانید با رژیم غذایی مناسب از میوه و سبزیجات، حفظ نظافت فردی، پوشیدن لباس مناسب فصل، اجتناب از مواجهه با افراد بیمار و انجام ورزش‌های روزانه نقش بسزایی در جلوگیری از آنفلوآنزا دارند. استفاده از واکسن آنفلوآنزا در بارداری باعث می‌شود که واسکن هم بدن مادر را مقاوم کند و هم بدن بچه مقاوم می‌شود.

مراقب باشید

 مهر تا اردیبهشت فصل پرخطر ابتلا به آنفلوآنزاست. به همین دلیل بهترین ماه‌ها برای تزریق واکسن،  ماهای مهر و آبان است. سعی کنید دراین ماه ها حتما واکسن را تزریق کنید.

سه ماه دوم بارداری و سه ماه سوم بارداری بیشتر مراقب باشید.

در سه ماه دوم و سوم «بارداری»  باید بیشتر مراقب رفتارهایتان باشید تا کم‌تر در خطر ابتلا به آنفولانزا باشد چون در این ماه خطر بیشتری شما و فرزندتان را تحدید میکنه.

اگر این علایم دارین از واکسن آنفولانزا استفاده نکنید:

دچار تب یا عفونت شدید، حساسیت به تخم مرغ و پروتئین‌ و  به جنتامایسین حساسیت دارید از واکسن آنفولانزا استفاده نکنید.

برچسب ها:

Back to top