مامای همراه شما / پرگ

چند نکته برای باهوش شدن جنین

یکی از اصلی ترین دقدقه‌های مادران در «دوران بارداری» این هست که برای داشتن فرزندی باهوش تر باید چه کنند؟

در زمان «بارداری» مادر سلول‌های مغز جنین در حال رشد و شکل گیری هستند، طبق تحقیقات انجام شده تجربیاتی که مادر طی «دوران بارداری» کسب می‌کند در هوش جنین تاثیر مستقیم دارد. این تاثیرات به طور دائم است، با وجود همچین مسائلی مادران می‌توانند با انجام و یا تغییر برخی از عادات و روش‌هایشان به گسترش سلول‌های مغز کودکشان کمک کنند.

۱- وزنتان را کنترل کنید خیلی از خانم های باردار چاقی را در دوران بارداری تجربه می کنند و دچار اضافه وزن زیادی می شوند، بنابراین باید در دوران بارداری مراقب وزن خودتان باشید تا نوزادتان با وزن متعادلی متولد شود. افزایش وزن مادر در دوران بارداری با تولدنوزاد کم وزن در ارتباط است. نتایج تحقیقات نشان می دهد کودکانی که با وزن مناسب به دنیا می آیند از ظریب هوشی بالاتری برخوردارند. محققان بعد از بررسی تاثیر وزن در میان همه فرزندان خانواده به این نتیجه رسیده اند که ارتباط نزدیکی بین کاهش وزن نوزاد و کم شدن ضریب هوشی کودکان وجود دارد. بدین ترتیب معلوم شد فرزندانی که با وزن طبیعی و به موقع متولد می شوند از ظریب هوشی بالاتری برخوردارند.

۲- مراقب دندان هایتان باشید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنیدم. مشکلات و بیماری های مربوط به دهان و دندان در دوران بارداری بر سلامت کودک تاثیر می گذارد و با زایمان زودرس و کاهش وزن نوزاد در ارتباط است. وقتی مادران در دوران بارداری بهداشت دندان و دهان را رعایت نمی کنند فرزندان آنها احتمالا در یادگیری دچار مشکل می شوند. سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر بزرگی است که نباید آن را نادیده گرفت. سیگار کشیدن اثرهای مشابهی بر جای می گذارد و سبب اختلال در یادگیری کودک می شود؛ ضمن اینکه سلامت دندان ها را کاهش می دهد. علاوه بر این ممکن است در آینده مشکلات سلامتی جدی ایجاد کند.

۳- استرس هایتان را کاهش دهید می خواهید بچه تان باهوش باشد؟ کمتر حرص بخورید. بعضی از پژوهش های اخیر نشان می دهند یکی از عواملی که روی هوش کودک تاثیر می گذارد، استرس مادر است. وقتی مادر در دوران بارداری استرس داشته باشد این موضوع روی شخصیت کودک و توسعه سلول های مغز او تاثیر منفی می گذارد؛ بنابراین در دوران بارداری سعی کنید راه و فعالیت هایی برای کاهش استرس و آرامش پیدا کرده و از محیط های پرتنش دوری کنید.

ورزش کردن فعالیت خوبی است که به کاهش استرس و سلامت جنین کمک می کند. تمرین های ریلکسیشن هم به آرامش بیشتر شما کمک می کند؛ پس آنها را در برنامه تان بگنجانید. نتایج پژوهش های دیگر نشان می دهد کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری استرس زیادی دارند، در پنج سالگی دچار اختلال شناختی می شوند و در یادگیری زبان، کم هوشند.

۴- میوه های تازه مصرف کنید توصیه می شود در دوران بارداری از مصرف سبزیجات و میوه های تازه غافل نشوید.

مصرف این قبیل مواد غذایی علاوه بر اینکه به کنترل وزن و سلامت خودتان کمک می کند در افزایش هوش کودکتان نیز تاثیرگذار است. سبزیجات و میوه های مختلف ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز بدن شما را به خوبی تامین می کنند و نیاز روزانه شما به مصرف مکمل های غذایی را کاهش می دهند. در صورتی که به هر دلیل نمی توانید میوه و سبزیجات مختلف را در رژیم غذایی تان داشته باشیدتوصیه می شود حتما از مکمل های غذایی کمک بگیرید.

۵- با فرزندتان حرف بزنید لازم نیست کلی صبر کنید تا فرزندتان به دنیا بیایید و بعد حرف زدن با او را شروع کنید. در همان دوران بارداری هم می توانید جنین را مخاطب قرارداده و با فرزند متولد نشده حرف بزنید. وقتی با جنین حرف می زنید او به صدای شما عادت می کند و الگوهای زبانی را از همان زمان تشخیص می دهد. درباره تجربه ها و فعالیت های روزانه با او صحبت کنید. برایش با صدای بلند کتاب بخوانید تا گوش او را به شنیدن تشویق و فرزندتان را برای ورود به دنیای بیرون آماده کنید.

برچسب ها: , , ,

Back to top